Stabila vattenvärden utan bikarbonat

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

Stabila vattenvärden utan bikarbonat

Jag har alltid använt mig av kombinationen bikarbonat/salt när jag har haft Malawi o Tanganyika ciklider. Men går det att skapa ett bra och stabilt (tropheus)vatten med tex korallsand i ett ytterfilter? Något jag isåfall skulle tycka vore smidigare. Jag har sett i olika FAQ att det ska gå bra men finns det någon här som har praktisk erfarenhet av det och vill ge mig lite råd? Får man inte ett ständigt stigande PH och KH om man filtrerar över tex korallsand ända fram till man byter vatten då det väl istället snabbt kommer att falla.
    Jag har bla 2st ytterfilter i mitt kar ,ett som rymmer 6 liter och ett som rymmer 18 liter, som jag hade kunnat använda. Vilka mängder sand bör jag ha i filtrena för att få en bra effekt?
    Kanske det även kan vara lämpligt att byta ut rådasanden jag för tillfället har i mitt kar mot något annat.
    Kranvattnet har ett PH på c:a 8, Kh 2, gh 2

Jag är tacksam för alla råd och tankar angående ovan.
    //Stefan Lindstedt
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Problemet med att använda korallsand är att det kan inte dra upp pH högre än till 8.3, och gör det väldigt långsamt. Normalt får man ett pH runt 7.5 om man litar endast till kalk - vilket iofs är helt OK för tanganyikor.

Bikarbonat kan inte heller höja pH högre än till 8.3, men verkar väldigt snabbt.

Jag skulle rekommendera att göra bägge sakerna - lite bikarbonat, lite kalkhaltig inredning.

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Att man med korallsand inte kan få upp ph:et till mer än 8.3 är väl bara bra. Men tror du att det räcker med tex 4 liter korallsand i ett ytterfilter som pumpar 1000liter/h för att hålla värdena stabila? Det tilltänkta karet är på 720 liter.
      Karet ska snart tömmas ut o i samband med detta funderar jag på att även byta ut råda sanden mot korallsand eller faxesand, måste jag trots sand i ytterfilter samt i karet ändå använda mig av bikarbonat för att få ett "stabilt vatten"?
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Stelin

Att man med korallsand inte kan få upp ph:et till mer än 8.3 är väl bara bra. Men tror du att det räcker med tex 4 liter korallsand i ett ytterfilter som pumpar 1000liter/h för att hålla värdena stabila? Det tilltänkta karet är på 720 liter.
        Min åsikt är alltså att kalk (sand, sten, snäckskal) reagerar för långsamt för att buffra pH effektivt. Visst, det reagerar effektivare i ett filter än om det bara ligger på bottnen i akvariet, men man skall nog ändå se kalksten/sand som ett slags långsamverkande backup för alkaliniteten.

Men: pH svängningar är normalt sett inget problem i Malawi/Tanganyika akvarier. Dels för att vattencirkulationen är bra och vädrar ut CO2 effektivt, dels för att vare sig rötter eller vegetation finns i sån mängd att de har nån större effekt på pH, men framförallt för att de här fiskarna inte alls är lika kinkiga som mjukvattenfiskar vad gäller pH/hårdhet.
        Dvs, jag är övertygad om att du klarar dig bara bra med 4L kalksten i filtret, eller tillochmed helt utan kalksten, bara du gör regelbundna vattenbyten.

Om du ändå är orolig för variation i pH så skulle jag rekommendera att du drar upp alkaliniteten med bikarbonat _även_ om du har kalksten i filter eller som inredning.

Kommentar

• David Johansson
          Användare
          • April 2002
          • 581

Utgångsläget kan ju också variera eftersom kranvattnet har olika värden runtom i landet. Får man ut ett högt KH ur kranen kan kalk vara tillräckligt men ofta är detta inte fallet.
          David

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

Mike:
            Jag har och kommer att ha god vattencirkulation i karet: 2 ytterfilter(1000 resp, 1900 l/h samt ett innerfilter(1500 l/h). Några växter eller rötter har jag inte. Bytar vatten gör jag regelbundet varje vecka.

Jag kommer att prova det här med att ha kalk i filtret men låta rådasanden vara kvar. Vatten test har jag sedan tidigare så det är ju en enkel sak att hålla koll värdena och skulle Ph:et mot förmodan ändå börja falla så kan man ju alltid tillsätta bikarbonat igen.

Tackar för svaren, Mike

//Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

Jag var hos min handlare igår för att inhandla men tyvärr så var det lite tunnsått med (kalk)sand för att ha i filtret. Istället tänkte jag be han ta hem något lämpligt sort till mig.
              Har alla sorterna, korallsand-dolomitkalk-faxekalk samma egenskaper eller är någon av dom att föredra om jag först och främst vill höja hårdheten?
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Generellt sett så gäller det att ju mindre kristallint det är desto snabbare löser det sig. Marmor är kristallin kalksten så marmorkross är långsammare än kalkstenskross. Sedan beror det även på vad du har för värden från kranen. I Uppsala räcker det definitivt med kalk (är till och med onödigt). Ang. pH svägning vid vattenbyte: Om du blandar kalkbuffrat vatten med pH 8.3 med destillerat vatten så hamnar pHt nära 8.3 (rätta mig om jag har fel). Jag skulle gissa att kranvattnet knappast buffrar pHt lågt och sänker därför inte pHt nämnvärt (har någon mätt?). Däremot kan ju ett sämre buffrat vatten ge pHsvängningar av andra orsaker (produktion och nedbrytning).
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

Ola:
                  Mina värden i kranen är PH 8, KH 2 och GH 2. Med mina alternativ ovan, vilket skulle du välja om du först och främst skulle vilja höja hårdheten(som filtermaterial i ett ytterfilter).
                  Jag är helt på det klara med det som du kallar kristallint, och skulle jag enbart gå på detta borde jag väl isåfall välja faxekalk. Men min fråga är angående dom olika kalksorterna egenskaper. Det jag främst är ute efter är att höja hårdheten(både mitt KH och GH) och därigenom också buffra vattnet lite bättre. Jag har ett svaaaagt minne av att dolomit innehåller ett ämne som påverkar GH. (är dolomitkalk samma sak som marmorkrossen som du nämde i ditt inlägg)

//Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Jag använder marmorkross (inköpt hos ÖB) i ytterfiltret samt kalksten i akvariet. Är det tillräckligt för Malawi/Tanganyika eller bör jag tillsätta bikarbonat vid vattenbyten?

Kommentar

• Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

Tricella:
                      Vilka vattenvärden har du i ditt kranvatten? Vilka värden har du fått i ditt kar med marmorkross i filtret? Någon skillnad?
                      (Jag tror inte det är möjligt för någon att säga om det är tillräckligt om du inte anger dina vattenvärden.)
                      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Janne E
                        Användare
                        • April 2002
                        • 382

citat:Kranvattnet har ett PH på c:a 8, Kh 2, gh 2
                        För att hålla pH stabilt bör du höja KH och snabbast är med bikarbonat, att höja GH med kalksten tar lång tid och eftersom du byter vatten varje vecka så tar du ju bort den lilla höjning som du kan få. Ett alternativ kan vara att blanda till ett "salt" själv som du löser upp i det vatten du byter med, finns beskrivet på några siter om Tangaynika ciklider.
                        Vanlig ogödslad trädgårdskalk höjer GH eftersom det löser sig lätt i vatten.

citat:Får man inte ett ständigt stigande PH och KH om man filtrerar över tex korallsand ända fram till man byter vatten då det väl istället snabbt kommer att falla.
                        Om KH är högt i akvariet så kommer inte pH att påverkas såvida du inte tillsätter någon form av syra.

Mvh Janne

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

Janne.
                          Det verkar inte som det är en så god ide det här med kalk i ytterfiltret, alla verkar istället rekommendera någon form av tillsats.

Jag får kanske lägga det hela på "hyllan" istället.

Trädgårdkalk provade jag vid ett tillfälle när jag hade ett växtakvarie och ville försöka få upp GH värdet. I motsats till dig så tyckte jag det var väldigt svårlöst och fungerade därför inte alls bra.
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Stelin: Jag har ett kranvatten på PH 7. I karet ligger PH på ca 7,5-8.

Tyvärr så vet jag inte om den test jag har att ta ut prover med är speciellt tillförlitlig. Jag testade med "Nutrafin PH wide range test".

Kommentar

• Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

Tricella:
                              Jag har tidigare använt Bikarbonat för att buffra vattnet så att PH värdet håller sig stabilt. Hos mig ligger KH värdet i kranvattnet på två(alltså väldigt lågt buffertvärde(=instabilt PH) med bikarbonat har jag höjt upp det till 8(80mg/l), där man bör ligga för att få ett stabilt PH(enligt min vattentest).
                              Så för att veta om det räcker med inredningen och marmorkrossen i filtret så bör du nog även mäta KH(eventuellt också GH för att se vilken effekt marmorkrossen har) och göra mätningarna före vattenbyte samt efter vattenbyte en vecka.

Så mitt amatör råd är att du även kollar KH värdet, och är även detta tillräckligt högt så funkar det bra med Kalk och Marmorkross. Får du ett lågt KH värde så kan du använda Bikarbonat för att justera upp värdet, på köpet för du då också med bikarbonaten ett högre PH.

Men å andra sidan, har dina fiskar trivts hitintills så finns det nog inte någon anledning att börja hålla på med bikarbonat eller att börja mäta KH.

Jag tar för givet att jag blir rättad av "kemisterna" om jag har fel i något avseende...
                              //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...