Stabila vattenvärden utan bikarbonat

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    Användare
    • April 2002
    • 382

Om man tillsätter kalk i en hink med vatten och rör om ett tag så löser det mesta upp sig men låt det stå en stund så sjunker det som inte är löst till botten, prova sedan att mäta GH så får du se hur mycket det har höjts. Om du testar på 10 L vatten så vet du hur mycket du behöver för hela vattenbytet, bottensatsen häller du ut.

Stefan
    Om pH ökar i ditt akvarium så har även KH ökat vilket det inte borde göra utan tillsats av bikarbonat. Om du har kommunalt vatten så är ditt pH högre i kranen än vad du mätt, bör ligga kring 8-8,2.
    Om pH verkligen är 7 i kranvattnet så borde inte marmorkrosset i ditt filter höja pH utan endast GH och väldigt lite beroende på hur ofta och mycket vatten du byter. Helt omöjligt är det inte att kalksten kan höja KH/GH men också här går processen långsamt, beror lite på hur porös den är.

Mvh Janne

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Ditt "trädgårdkalks" test kommer jag att prova, tack för tipset Janne
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

Janne:
        Trädgårdskalken verkar inte alls ha någon effekt. Jag försökte med upp till vad som motsvarar 2 dl Trädgårdskalk/100 liter vatten utan att märka någon som helst effekt varken på PH KH eller GH. Märkligt... Kanske det helt enkelt är för långsamverkande och därmed inte speciellt användbart, men hursomhelst så får lösningen vara kvar i spannen över natten så mäter jag igen imorgon.
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Janne E
          Användare
          • April 2002
          • 382

Även om bara en mycket liten del utav kalken löst sig med vattnet borde det ge högre GH och i vissa fall högre KH beroende på vilken typ av vatten man använt.
          Jag har inte själv provat eftersom jag sysslar med fiskar som inte vill ha hårt vatten, men de jag känner som sysslar med denna typ av fiskar blandar sitt eget "salt" med trädgårdskalk och havssalt för att höja hårdheten i vattnet.
          Om du har möjlighet så lufta vattnet ett dygn för att se om det blir någon skillnad.
          Jag har mest labbat för att få vattnet mjukare men jag ska göra några tester själv för att se vad som händer och hur man bör gå tillväga, återkommer om några dagar.

Mvh Janne

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

Det står iaf följande på förpackningen som jag var ute o köpte:
            Magnedol Trädgårdskalk
            Dolomitkalk-en ren svensk naturprodukt
            Kemisk analys:
            <1,5%mm 100% CaCO3 54%
            <1.0mm 99% MgCO3 54%
            <0,5mm 95% varav 12% Mg

Jag provade att mäta även nu på kvällskvisten, och fortfarande så var det ingen effekt av kalken. (Jag har nu även satt på genomluftning som du föreslog.)

Efter lite letande på nätet efter recept på "eget salt"hittade jag följande:

Ingredienserna är bikarbonat, havsalt och Epsom salt. Epsom saltet används till att höja just GH. Och tydligen så är det detsamma som magnesium sulfat, men var får man tag på detta? Någon som vet?
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

Janne:
              Efter genomluftning i ett dygn så har det inte skett någonting när det gäller GH värdet. PH värdet har däremot sjunkit!!! till c:a 7,5 och KH-värdet har ökat till 30mg/l. Utgångsvärdena var PH 8,0 KH 20 mg/l GH 20 mg/l.
              Kanske det är mitt lite enklare "mät kit" som inte fungerar, men å andra sidan reagerar det bra på bikarbonat(PH-KH) när jag använder det. Det jag använder är mätvätska ifrån Hagen.

Provar igen: Är det någon här som vet var man kan få tag på epsom salt?
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Stelin

Det står iaf följande på förpackningen som jag var ute o köpte:
                Magnedol Trädgårdskalk
                Dolomitkalk-en ren svensk naturprodukt
                Kemisk analys:
                <1,5%mm 100% CaCO3 54%
                <1.0mm 99% MgCO3 54%
                <0,5mm 95% varav 12% Mg
                Dolomitkalk är inget bra val. Magnesium gör att kalkstenen reagerar långsammare (ännu långsammare än kalksten normalt gör, alltså, vilket redan det är väldigt långsamt).

Kalksten är nästan, men inte riktigt, helt olösligt i vatten, dvs man kan inte lösa kalksten genom att röra om i en hink - om inte hinken är fylld med syra. Om kalksten vore lättlösligt skulle både Skåne och Gotland ha spolats bort vid det här laget.

Bränd kalk (kalciumoxid) och släckt kalk (kalciumhydroxid) är utmärkta för att hålla pH och KH högt, och det jag själv använder, men de ger lätt alldeles för högt pH så man måste vara väldigt försiktig med det - och det är också svårlösligt, även om man kan lösa lite mer än vad gäller kalkstenen.

Kalksten fungerar som en buffert, men är väldigt långsam. Reaktionshastigheten påverkas av pH - den reagerar omärkligt långsamt eller inte alls om pH är högre än cirka 7.5, men ju lägre pH blir under 7.5, desto snabbare reagerar kalkstenen, genom att lösa upp sig och neutralisera syra. Häller man koncentrerad syra på kalksten är reaktionen så snabb och häftig att det fräser.

I sammanfattning:
                Vill du snabbt få upp KH, är det enklaste och säkraste att använda bikarbonat (varför vill du inte det, förresten?). Se kalkstenen som en trög men kraftig backup åt bikarbonaten.

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

Kan man helt o hållet klara sig bra utan att använda olika tillsatser till vattnet så hade jag tyckt att detta vore bra. Min ursprungliga tanke var ju att istället för tillsatser använda dels mina ytterfilter samt byta ut rådasanden till något annat för att få bättre vattenvärden, tanken var att genom detta få ett "självförsörjande system". Men efter att ha läst era svar så verkar enbart detta inte vara en bra lösning, därför så är jag nu tillbaka till tillsatserna igen.
                  Bikarbonat kommer jag att använda. Men detta påverkar enbart PH o KH värdet. Trädgårdskalken har jag hört från andra att detta ska ha effekt på GH värdet, så därför ville jag prova även detta. Nu är ju inte Gh värdet sådär jätteviktigt, men kan man påverka detta på något enkelt sätt så tycker jag det vore bra.
                  Förresten så var jag och letade efter Epsom salt iförmiddags på en stormarknad. Såklart fanns det inte något och expediten hade inte heller hört talas om det.
                  //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Javisst kan du klara dig helt utan tillsatser. Malawi/Tanganyika är inte alls kinkiga vad gäller vattenparametrarna, utan kommer att leva, växa och föröka sig bara bra i rent kranvatten.

Epsomsalt är magnesiumsulfat. Det höjer GH, men jag har ärligt talat svårt att se nån direkt nytta.

Kommentar

• Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

Karet är nu rengjort och tomt i väntan på att nya fiskar ska komma i(det passar därför bra att laborera lite). Framöver så är det tänkt att det ska gå tropheus i karet och kanske Vildfångade sådana.

Värdena i karet är nu efter att ha varit igång några dagar: PH c:a7,5-GH 20mg/l-KH har märkligt nog ökat till 30mg/l. Inredning: 3 kalkstenar samt rådasand. Inte kan väl dom här värdena räcka till när det kommer i 30-50st tropheusar(ev. vildfångade) och det därmed blir "belastat".

Epsom saltet är en del i "gör det själv saltet" som jag skrev om tidigare, och kan man med detta som en ingrediens ytterligare bättra på mina vatten värden för att mer efterlikna Tanganyika sjöns så tror jag fortfarande att det bara hade varit av godo. På rak arm kommer jag inte ihåg(ska kolla senare) vilka vattenvärden som finns i T-sjön men PH:et ligger väl mellan 8-9, GH 200mg/l och KH på ungefär samma nivå som GH.

Mike: Fortsätter du att envisas med att det går bra trots det jag skriver ovan?

Jag hittade tidigare på nätet att Epsomsalt är Magnesiumsulfat. Synonymer är Bittersalt, engelskt salt osv. Min jakt på detta fortsätter...

Kanske även Janne så småningom har något ytterligare att tillföra.
                      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

citatå rak arm kommer jag inte ihåg(ska kolla senare) vilka vattenvärden som finns i T-sjön men PH:et ligger väl mellan 8-9, GH 200mg/l och KH på ungefär samma nivå som GH.
                        Tanganyika har pH ca 9.1 (lustigt nog anger äldre studier lägre värden på pH, vet inte om det beror på ändrade mätmetoder eller om pH verkligen stigit något i sjön). Jag vet inte på rak arm GH/KH, men jag vet att ledningsförmågan inte är så hög som man kanske tror.

citat:Mike: Fortsätter du att envisas med att det går bra trots det jag skriver ovan?
                        Japp. Kan du hålla pH hyfsat stabilt (så det inte svänger mer än en enhet mellan natt och dag, säg) nånstans inom området 6.5 - 9.5 så kommer fisken inte att bry sig alls - och att hålla pH stabilt på en enhet när är inte särdeles svårt. Har du bara kraftig vattenrörelse och gör regelbundna vattenbyten så... no worries.

Hårdvattenfiskar är inte alls lika känsliga som mjukvattenfiskar (och skall sanningen fram är inte heller mjukvattenfiskar så känsliga som det påstås, men deras _ägg_ är det!).

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

Framkommer det inte något nytt så kommer jag att gå på din rekommendation.

Tackar för svaren, Mike
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

Nu har jag även släppt ner några tropheus i karet för att få igång bakteriefloran igen. Det blev varken tillsatser eller kalk i filtret utan bara, förhoppningsvis, rent kranvatten. Fiskarna ser nu efter 1 dygn ut o trivas trots mina farhågor om det mjuka vattnet . Men blir det problem så blir det väl isåfall när det blir lite mer belastat, jag får väl för säkerhets skull hålla koll på värdena o skulle det bli problem så är det ju enkelt åtgärdat.
                            (Jag var förresten också och förhörde mig om vad magnesiumsulfat kostar på apoteket, priset för 100gr ligger på 78kr om nu någon skulle vara intresserad av detta.)
                            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Bumpar denna tråd pga att den gav mig alla svar som jag behövde.

Vad skall googla heta när man gör det på vårt forum?
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Vad skall googla heta när man gör det på vårt forum?
                                Söka!
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...