Projekt 2508 liter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

Projekt 2508 liter

Har gjort mej av med oljetanken i huset. Hade jag haft råd att fylla den med olja hade jag skrivit denna artikel från Söderhavet eller Tanganyikasjön.Utrymmet med förstärkt betonggolv där tanken stod mäter 2,2 x 1,2 m. Med sisådär 0,95 m vattenstapel blir det - 2508 l.

Väggarna på tre sidor är också betong. Tanken är att helt enkelt epoxybelägga golv och väggar, klistra på moduler och...ja, det får ju bli en ruta på framsidan med.

Tips och tankar mottages tacksamt om glastjocklek och epoxykvalitet!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Coolt! Bilder redan nu vore skitkul
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

Hmmm...måste medge att det översteg min förmåga, var mer än ett år sen jag la in bilder och då gick det annorlunda till...När jag tar "Infoga Bild" och därefter "Infoga bild från dator" får jag fram en grå ruta som jag har svårt att kommunicera med..?

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Om du kollar i snabbsvarsfältet och klickar på bildikonen:
        Klicka på bilden för större version

Namn: bildikon.jpg
Visningar: 2
Storlek: 15,3 KB
ID: 687842

Då får du upp en popupruta där du kan klicka på "välj filer":

Namn: infogabild1.jpg
Storlek: 21,1 KB
ID: 687843
        Välj sedan en eller flera bilder du vill lägga till i inlägget.

Därefter är det bara att klicka på ladda upp filer och vips är det klart:

Namn: infogabild2.jpg
Storlek: 39,5 KB
ID: 687844

Exempel från mig:

Namn: a_agassizii-curuai01-magdalena_kwolek-mirek.jpg
Storlek: 111,1 KB
ID: 687839Klicka på bilden för större version

Namn: a_dewinti02-01-milan_brenda.jpg
Storlek: 358,5 KB
ID: 687840Klicka på bilden för större version

Namn: a_dewinti02-02-milan_brenda.jpg
Storlek: 325,0 KB
ID: 687841
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• nicson
          Användare
          • January 2010
          • 639

Namn: 2m3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 8,8 KB
ID: 687864 Tack! Ja roligare än såhär är det inte just nu. Kommer att se bättre ut efter lite vinterarbete.Kanten som ska avgränsa akvariet syns nere till vänster. Cykelägarna har avflyttat men glömt en hel del...trädgårdsredskapen får ställas ut i boden...kaninerna får äta upp höet...takboxen säljas = delfinansiering av projektet. Repet hänger jag mej i om glaset spricker. Har ju Kent i Nol på körbart avstånd - ska höra vad han rekommenderar i epoxyväg.

Läste lite om epoxy på nätet...fantastiskt ämne för den som är materialintresserad! Lågmolekylärt epoxy bildar alltså i princip EN ENDA obegripligt stor molekyl vid appliceringen. Tro fanken att en vattenmolekyl inte kan ta sej igenom. Enda nackdelen är väl att lågmolekylär epoxy är ungefär den starkaste allergen man känner till

Kommentar

• ScreamingBroccoli
            Användare
            • March 2013
            • 231

Hade du tänkt dig någon isolering mellan epoxy och vägg? Annars borde det väl bli ordentligt dyrt att hålla temperaturen i vattnet om värmen blöder ut i betongväggarna. Eller är tanken att hålla fiskar som klarar lägre temperaturer?

Annars är det ju ett drömprojekt. Aldrig längtat efter att bo i hus, men efter att jag börjat pyssla med akvarier så känns det allt mer lockande...

Kommentar

• nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

Jag gick till botten med projektet i helgen då jag tog mej runt i krypgrunden. Det krävs ngt speciellt som exempelvis att jag plötsligt blivit intresserad av hållfastheten under förrådet för att jag skall krypa mej igenom eländet. Betongblocken är 4 m långa men klokt nog har man murat upp en förstärkning på 2 m för att det säkert skulle hålla för 4 kubikmeter olja genom decennierna. So far so good.

Klok fråga Broccoli - värmen får ju gärna stanna kvar i vattnet...att det blir tropisk sötvattensfisk är liksom det enda som är klart. SA, CA eller Tanganyika.I o f s är den långa liksom den ena av de korta väggarna bärande innerväggar, så den värmen är ju inte bortkastad men 2,5 kvadrat betonggolv med krypgrund under ser jag ju inget behov av att pumpa ner värme i...Hur ska man isolera rent praktiskt? Funkar det med 10 cm sand på botten??Klicka på bilden för större version

Namn: förstärkning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 4,2 KB
ID: 687904

Kommentar

• tropheusforever
                Användare
                • May 2013
                • 119

om du nu ska köra epoxy .
                varför inte regla upp ett golv med vatten buren golvvärme i utrymmet , plasta botten så har du en bra värme källa för en billig peng
                Tropheus Ikola
                Tropheus ilangi
                VF Tropheus red rainbow kasanga
                Tropheus Black Kiriza
                Tropheus Red cheek Mpimbwe
                Tropheus Black caramba
                Tropheus Duboisi Maswa
                Tropheus golden Kazumbe
                Tropheus sp sjöberg
                pettrichromis red bulu point

Kommentar

• nicson
                  Användare
                  • January 2010
                  • 639

Intressant idé med vattenburen golvvärme, dock lite för dyrt och komplicerat för mej - dessutom rädd att det skulle sluta med överhettning ngn dag, vet aldrig vad värmepumpen hittar på...Blir till att isolera med tunn frigolit mot betongen och sen slänga in termostatvärmare i filterfacket. Kommer att stjäla lite volym så nu har jag fått släppa nivå 2508 l men mer än 2m3 ska det alla fall kunna bli!

Kommentar

• Pettap
                    NCS Medlem
                    • January 2005
                    • 1385

Kul med fler galna projekt! Planera, tänk till ordentligt och lycka till. Och självklart ska du ju ha Tanganika i det.
                    //Peter
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• nicson
                      Användare
                      • January 2010
                      • 639

Ja - och nu ska du höra vad oraklet i Nol (Kent) förtäljde när jag frågade honom om epoxy i veckan: "Du ska tala med en man som heter Peter i Älvängen, han jobbar på Beijer och kan det här"

(Ciklid)Världen är inte så stor!

Skillnaden är ju att jag inte vill bygga upp ngt chassi i trä - jag tänker jobba rakt på betongen. Vad gäller frontrutan har jag (nästan) bestämt mej att göra som när jag byggde mitt 1000 l, d v s en stor 12 mm ädelträskiva med runda rutor i....men First things First. Står ännu och stampar vad gäller förseglingen av de målade betongytorna. Är epoxy feltänk? Finns ett annat sätt att få betong vattentät? Går ju att köpa tunn akrylplast (plexiglas) och täta fogarna med silikon. Kanske finns (båt)färg som ger 99,97% täthet? Vad stryker folk på krypgrunder utvändigt för att få vattentätt...mitt hus är struket med kallasfalt men det gjordes -69...finns säkert ngt annat idag?

Giftfritt är ju ett krav.

Kommentar

• nicson
                        Användare
                        • January 2010
                        • 639

...och ska rätta mej själv, sist körde jag med 15 mm Marinplywood (teak), inte 12 mm.

Kommentar

• 56ovwal
                          Användare
                          • March 2004
                          • 664

En kille i Sjöbo byggde för något år sedan ett betongkar. Han använde någon typ av epoxi för att få det vattentätt. Sök "Patrik's 5000 lit kar" på Saltvattensguiden.
                          Har läst om ett annat stort betongkar i Norge (?) i något forum (?) där källarväggarna användes som bakdel/gavlar (?). Inte mycket till hjälp sista meningen, va? Någon annan som kanske kommer ihåg det karet?
                          Pigge
                          Bygger ny akvarielokal:
                          http://ovwali.blogg.se/
                          Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Ducce
                            Användare
                            • November 2009
                            • 360

Kolla i http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html många byggen där.

/Robert

Kommentar

• Pettap
                              NCS Medlem
                              • January 2005
                              • 1385

Ursprungligen postat av nicson
                              Ja - och nu ska du höra vad oraklet i Nol (Kent) förtäljde när jag frågade honom om epoxy i veckan: "Du ska tala med en man som heter Peter i Älvängen, han jobbar på Beijer och kan det här"

(Ciklid)Världen är inte så stor!

Skillnaden är ju att jag inte vill bygga upp ngt chassi i trä - jag tänker jobba rakt på betongen. Vad gäller frontrutan har jag (nästan) bestämt mej att göra som när jag byggde mitt 1000 l, d v s en stor 12 mm ädelträskiva med runda rutor i....men First things First. Står ännu och stampar vad gäller förseglingen av de målade betongytorna. Är epoxy feltänk? Finns ett annat sätt att få betong vattentät? Går ju att köpa tunn akrylplast (plexiglas) och täta fogarna med silikon. Kanske finns (båt)färg som ger 99,97% täthet? Vad stryker folk på krypgrunder utvändigt för att få vattentätt...mitt hus är struket med kallasfalt men det gjordes -69...finns säkert ngt annat idag?

Giftfritt är ju ett krav.
                              Epoxi fungerar nog bra på betongen, det blir som en plast låda mot betongen. Prima betongen med ett lager epoxi innan du lägger på väven. Varför ha små rutor? Är inte tjusningen att se allt som händer i akvariet annars kan man väl ha en massa små akvarium? Man stryker inget på grunden utvändigt i dag, antingen en typ av cellplast som isolerar och andas typ isodrän eller en Platon matta som andas men inte isolerar. Det enda som tätas är sockeln mellan plattan och väggen (skarven) med samma gamla goa kallasfalt.
                              //Peter
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

Arbetssätt...