Gullranka i akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • February 2013
    • 223

Gullranka i akvarium?

Hej! Flyttar över min tråd hit istället.. Funderar på att använda gullranka som flytväxt. Någon som har erfarenhet av gullranka i akvariebruk? Skulle verkligen uppskatta alla svar. Med vänlig hälsning Micke
    600 + 120 lliter Tanganyika
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Monstera funkar utmärkt med stam som går ner i vattnet. Den bildar en toffs av rötter. Jag misstänker att gullranka funkar likadant och har också minne av att jag sett folk använda den. Gissningsvis kan det vara vettigt att ha den i en kruka bredvid och låta mittdelen av en ranka hänga ner i akvariet och se ur det utvecklar sig. Gullrankan verkar inte höra till de giftigaste av växter http://www.giftinformation.se/AlphaL...pDisplayType=0 och Monstera har identisk text:

Gullranka

Epipremnum pinnatum
    Växten innehåller ämnen som är irriterande.

Symtom: Kan ge sveda i mun och svalg samt magbesvär.
    Åtgärd: Ge lite dryck.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Och dryck finns det ju gott om i ett akvarium

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Är denna giftighet något att bekymra sig över för fiskarnas räkning?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• mbitton
          Användare
          • February 2013
          • 223

Tack för att ni engagerade er i min fråga om Gullranka i akvariebruk!! Var idag på blomsterlandet o fick med mig 3 Gullrankor hem. Frågade en personal om det gick att ha rötterna i akvarium, men hon hade inte den blekaste aning. Hon kunde heller inte svara på o plantorna har varit besprutade med bekämpningsmedel.. Med andra ord så visste hon inte mycket alls o ville inte engagera sig i mina frågor. Hade det varit i mitt yrke så hade det sett jäkligt illa ut inte veta något om produkten o inte heller ta reda på mer fakta om den. Det slutade med att jag sa att på mitt jobb så får vi inte bara säga nej tvärt, utan saknar vi kunskap om en viss produkt så ringer vi kundtjänst o därefter förmedlar vi kunden det som hon/han önskar att veta.. Jag sa: kan du snälla ringa kundtjänst eller motsvarande?? -Hon: jag måste väl göra det då.. -Jag: tack!! Det går att ha rötterna i vattnet och bladen ska inte ha blivit besprutade med bekämpningsmedel, men jag skulle ändå tvätta av dom noggrant. Nu har jag fäst dit 3 Gullranor på rötter som slingarar sig ovanför karet. Vart jäkligt snyggt o naturtroget. Dessutom biotop riktigt. Lägger upp lite kort senare så får se hur det blev!
          Senast redigerad av mbitton; 29 October 2013, 18:14.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av DaRe
            Är denna giftighet något att bekymra sig över för fiskarnas räkning?
            Jag tror inte det där är "gift" utan snarare strukturellt och kemiskt försvar som gör att den inte är smaklös och försvarslös. Alla växter har det annars skulle de bli uppätna med en gång eller angripna av bakterier och svamp.

Så här står det om fredskalla som ibland säljs som akvarieväxt

Fredskalla

Spathiphyllum Floribundum-gruppen
            Växten innehåller ämnen som är irriterande.

Symtom: Kan ge sveda i mun och svalg samt magbesvär.
            Åtgärd: Ge lite dryck.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ducce
              Användare
              • November 2009
              • 360

Kommer nog att bli bra, har haft gullranka planterad i akvarium som växt över kanten på akvariet och hängt ut.

Kommentar

• FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

Ursprungligen postat av mbitton
                Tack för att ni engagerade er i min fråga om Gullranka i akvariebruk!! Var idag på blomsterlandet o fick med mig 3 Gullrankor hem. Frågade en personal om det gick att ha rötterna i akvarium, men hon hade inte den blekaste aning. Hon kunde heller inte svara på o plantorna har varit besprutade med bekämpningsmedel.. Med andra ord så visste hon inte mycket alls o ville inte engagera sig i mina frågor. Hade det varit i mitt yrke så hade det sett jäkligt illa ut inte veta något om produkten o inte heller ta reda på mer fakta om den. Det slutade med att jag sa att på mitt jobb så får vi inte bara säga nej tvärt, utan saknar vi kunskap om en viss produkt så ringer vi kundtjänst o därefter förmedlar vi kunden det som hon/han önskar att veta.. Jag sa: kan du snälla ringa kundtjänst eller motsvarande?? -Hon: jag måste väl göra det då.. -Jag: tack!! Det går att ha rötterna i vattnet och bladen ska inte ha blivit besprutade med bekämpningsmedel, men jag skulle ändå tvätta av dom noggrant. Nu har jag fäst dit 3 Gullranor på rötter som slingarar sig ovanför karet. Vart jäkligt snyggt o naturtroget. Dessutom biotop riktigt. Lägger upp lite kort senare så får se hur det blev!
                Oh detta vill jag se!!!

Kommentar

• Marcus Karlsten
                  Användare
                  • January 2013
                  • 318

Jag kör med Monstera. Leder man ner luftrötterna skickar den ut en massa små rötter.Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0131.jpg
Visningar: 1
Storlek: 351,6 KB
ID: 687832
                  www.marcuskarlsten.se
                  -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• mbitton
                    Användare
                    • February 2013
                    • 223

Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                    Jag kör med Monstera. Leder man ner luftrötterna skickar den ut en massa små rötter.[ATTACH=CONFIG]48910[/ATTACH]
                    Var inne på att skaffa Monstera. Ska se om det finns att få tag på kanske imorrn. Den är enormt snygg! Ser ut som att du har bundit fast plantat i längs väggen? Tror att jag omedvetet håller på att utveckla ett Paludarium
                    Senast redigerad av mbitton; 29 October 2013, 23:03.

Kommentar

• Bichirking
                      Användare
                      • September 2013
                      • 15

Gullranka i akvarium?

Jag har haft gullranka i mitt kar i flera år utan minsta problem . De som händer när du flyttar rötterna från rankan ner i karet från krukan är att de blir alger i ca 3 dar tills den vant sig sen är det tvärlungt och rankan kommer växa som ogräs

Du kan även ha monstrea papyrusgräs fredskalla ja allt som räknas som typ sumpväxter...

Va gäller giftet så har det med hur stor vattenvolym du har så me andra ord inte en kubik gullranka i ett nano tex då är det nog skadligt . Men tre plantor på ett normalstort kar är absolut ingen fara!

Kommentar

Arbetssätt...