Fototävlingens regler om redigering.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #16
    Ursprungligen postat av maltandis
    Tror att den vann för att folk struntar i om den är hårt redigerad. Fina färger randig och blåa fenor, supertroffe ju. Stiffe hade klart bästa bilden den här omgången.
    Säkert är det så,
    "Oj vilken fin fisk, o vilka blå läppar, O där har klonverktyget suddat ut konturen på halva fisken, men det gör inget jag röstar på den bilden i alla fall." Om de nu så vore så så varför ha en regel som inte tillåter redigering hur som helst? varför inte slopa den regeln helt? Regeln är näst intill omöjlig att kontrollera för den stackarn som är ansvarig för tävlingen. Har ett minne från en fin dubbebild, den var ganska välgjord dessutom. I mina ögon är lägga till eller dra ifrån ungefär samma sak.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • December 2005
      • 1295

      #17
      Ursprungligen postat av maltandis
      Svart bakgrund och maltandis@hotmail.com . Tack
      Kommer inom kort.

      / Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

        #18
        Den bild är tagen för många år sedan. Rättare sagt 2009 tror jag (filen är från januari 2009) och det gäller över lag alla de bilder som jag bidrar med till fototävlingen nu för tiden.
        Bilder som jag tog runt dessa år sparade jag endast i .jpg format och när jag redigerade dem så sparade jag bara om till följd att jag skrev över orginalet. Det är ju ändå bara "fiskbilder". Fr.o.m. februari 2011 gick jag över till att fota och spara i RAW format så från dess datum har jag även kvar "orginalet".vilket medför att ursprungsbilden alltid finns kvar (och det är väldigt enkelt att återställa till orginal även fast man ändrar).
        Jag har många tusen fiskbilder i arkivet och varför jag valde den bilden var för jag trodde den skulle tilltala "folket". Kollade inte så noga vad jag tidigare har gjort för redigeringar/justeringar utan jag bara, skärpte, beskärde samtidigt som jag lutade till den och skickade in den till fototävlingen.
        Tyvärr så kan jag inte svara på vad som har retuscherat bort, men om det är fisk så är det antingen en Red Cheek eller Maswa då de gick tillsammans denna tid.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Johan F; 28 October 2013, 23:18.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #19
          Tack så hemskt mycket Johan för att du visar och förklarar att du retuscherat bort en firre. Hoppas du inte tar min kritik som ett personligt påhopp då det egentligen inte är bilden jag kritiserar. (jo att det är lite dåligt utfört efter som detsyns så tydligt)
          Men jag tycker det är riktigt synd att du inte bockade i extremredigeringen och beskrev det när du laddade upp bilden för tävlingen. (borde vara diskning om reglerna följs)

          Helt ärligt tycker jag det är lika mycket fusk att ta bort en fisk centralt i bilden som det som stiffe gjorde med sin dubbebild där det var tre dubbeyngel varav två var samma fisk. (Det var den bilden som låg till grund för den här regeln att kryssa i grad av redigering ibland)

          I samma mening vill jag påpeka att är det riktigt bra utfört så är det näst intill omöjligt att kontrollera, kolla bara på Norska kanonfotografen Terje som fuskade med sina naturbilder....

          Får väl hoppas att de som är ansvariga åtminstone läser tråden då dom verkar lysa med sin frånvaro i övrigt. Hoppas PiaJo antingen tar bort den här regeln till nästa år eller gör den ännu bättre och tydligare.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • PiaJo
            NCS Medlem

            • January 2011
            • 1744

            #20
            Ursprungligen postat av tege
            Får väl hoppas att de som är ansvariga åtminstone läser tråden då dom verkar lysa med sin frånvaro i övrigt. .
            Jag som ansvarig för fototävlingen visste inte att det var i min "arbetsbeskrivning" att vara inne på forumet varje dag..
            Jag skall kolla igenom hela tråden under dagen då jag är på jobbet och sen återkommer jag med ev. kommentarer på detta men min första reaktion är att ta bort denna regel då det är som sagt mycket svårt att kontrollera och att istället för att lägga ner energi på att kontrollera ev. redigeringar så är det bättre att få in så många foton som möjligt och driva tävlingen framåt.
            De allra flesta av dem som både skickar in foton är inte "proffs" och tycker att det skall vara så med, de allra flesta som röstar ser inte till hur en bild är redigerad eller liknande, de röstar på de bilder de tycker ser finast ut och som de vill skall vinna
            ----------------------------------
            /PIA

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #21
              Jag tror att man skulle åstadkomma en del genom att byta ut ordet "extrem" mot "avancerad" och normal mot "standard" eller liknande (det finns nog bättre ord - även standard kan kanske verka "bättre" än avancerad. Tanken är ju att fotograferna ska fylla i vad de gjort, inte på något vis gradera de olika redigeringsnivåerna vilket jag tror normal-extrem gör. Fotografer kryssade nästan aldrig i "extrem" under tiden jag hade viss koll som redaktör. Varför inte?

              Edit: I oktobertävlingen uppfattar jag att minst fyra bilder uppfyller vad som kallas extrem (jag ser inte om någon fyllt i detta) och är det så att fotografer är ovilliga att kryssa i vad de gjort får vi nog ta bort denna information och tjänst för att undvika att den här frågan orsakar osämja igen och igen.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 29 October 2013, 10:38.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

                #22
                Tar man bort regeln/tjänsten helt blir det ju fritt fram för montage av bilder oxå. Men det kanske inte gör något? Men inte klingar det så bra i mina öron om det är en fototävling.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • PiaJo
                  NCS Medlem

                  • January 2011
                  • 1744

                  #23
                  Om det blir att man tar bort att man måste tala om om bilden är redigerad eller ej så blir det ju ingen större skillnad än vad det är nu kan jag tycka, tävlingen skall vara rolig att vara med i och inte för krånglig att deltaga i. Men sen skall ju inte bilden vara redigerad till oigenkännlighet heller men det tycker jag inte att något foto är som har varit med denna omgång, detta är en svår "balansgång" om hur och vad man skall/får göra
                  ----------------------------------
                  /PIA

                  Kommentar

                  • GraTis
                    Användare
                    • January 2013
                    • 414

                    #24
                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Om det blir att man tar bort att man måste tala om om bilden är redigerad eller ej så blir det ju ingen större skillnad än vad det är nu kan jag tycka, tävlingen skall vara rolig att vara med i och inte för krånglig att deltaga i. Men sen skall ju inte bilden vara redigerad till oigenkännlighet heller men det tycker jag inte att något foto är som har varit med denna omgång, detta är en svår "balansgång" om hur och vad man skall/får göra
                    Visst är det svårt.
                    Grejen är att nu finns regeln men den följs inte.
                    Om vinnarbilden för oktober presenterats med text som i klarspråk förklarat för dom som röstar att här har en fisk raderats och ersatts av inclonad stenyta så kanske resultatet blivit detsamma. Eller så har några röstat på en annan bild. Oavsett hade det varit mer sjyst mot dom andra bilderna om det hade redovisats.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

                      #25
                      Håller med Pia ingen mening med o ha regler som inte kan kontrolleras. Hur många röstar förresten inte på fotot utan fisken??
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

                        #26
                        Ähh jag skulle ta bort regeln och låta folk tycka och rösta som de vill. Gillas bilden spelar det väl ingen roll varför.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • GraTis
                          Användare
                          • January 2013
                          • 414

                          #27
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Ähh jag skulle ta bort regeln och låta folk tycka och rösta som de vill. Gillas bilden spelar det väl ingen roll varför.
                          Visst!

                          Men då kan det bli en klipp o klistra tävling, å de kan ju oxå vara kul

                          Kommentar

                          • fart66
                            Användare
                            • January 2012
                            • 191

                            #28
                            Jeg vet ikke om jeg liker at det går fra å være en fotokonkuranse til en Photoshop konkuranse

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              #29
                              Tror inte regeln har någon påverkan i den riktningen eller att ens photoshopping mer än vad som redan görs skulle ge vinnande bidrag.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • fragster
                                Användare
                                • January 2013
                                • 85

                                #30
                                Ursprungligen postat av fart66
                                Jeg vet ikke om jeg liker at det går fra å være en fotokonkuranse til en Photoshop konkuranse
                                +1på den.
                                Det finns regler. Kräv att fotograferna följer dem och lita på deras heder. Ingen vill ju framstå som nyss nämnde fejk-Terje...

                                Trist att folk inte redogör öppet för sina redigeringar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...