Röstresultat: Bästa artikeln 2/2003?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

    Röstresultat: Bästa artikeln 2/2003?

    28,6 % Carls observationer i Malawisjön
    27,3 % Hemma Hos Tropheus-odlaren
    16,5 % Jaguarciklider
    8,1 % Ciklidstämman 2003
    9,2 % Diskussjukan
    5,8 % Schackbrädescikliden
    4,2 % Tropheussalt
    0,3 % Webbnytt

    Totalt röstade 381 personer.
    David
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Faktiskt tycker jag det är lite förvånande att artikeln om schackbrädescikliden med de fantastiska fotona fick så pass få röster - det beror väl antagligen på att det är relativt få som är intresserade av Sydamerikanska ciklider. Bortsett från diskus då förstås - den korta diskusartiklen fick ju faktiskt 50% fler röster än schack-artikeln.
    Man kan ju i och för sig tycka att jaguar-artikeln också skulle ha fått färre röster men här beror säkert det relativt stora röstantalet på den utmärkta "lobby-verksamhet" som en del har bedrivit här i forumet (obs- inget negativt menat med detta, snarare tvärtom).
    Att Trophues-salt och speciellt Webbnytt artikeln samlade få röster som bästa artikel är kanske inte så konstigt eftersom artiklarna är ganska smala.
    Som så ofta tidigare så är det dock afrika i topp när det gäller bästa artikeln.
    Ciklidhälsningar
    Kjell Fohrman

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      citat:Faktiskt tycker jag det är lite förvånande att artikeln om schackbrädescikliden med de fantastiska fotona fick så pass få röster - det beror väl antagligen på att det är relativt få som är intresserade av Sydamerikanska ciklider.
      Jag tyckte nog att konkurrensen mellan Carldyk, jaguar och schack var hård. Alla dessa artiklar var trevliga på sitt eget vis men svåra att jämföra pga. helt skilda karraktärer.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Jag slås framförallt av hur hög kvalité det är överlag på artiklarna i Ciklidbladet. Att välja ut en artikel som den bästa är både svårt och missvisande. Omröstningarna ger en viss fingervisning om vilken typ av artiklar som efterfrågas men de ger långt ifrån en rättvis bild av artiklarnas popularitet.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

          Man kan ju i och för sig tycka att jaguar-artikeln också skulle ha fått färre röster men här beror säkert det relativt stora röstantalet på den utmärkta "lobby-verksamhet" som en del har bedrivit här i forumet (obs- inget negativt menat med detta, snarare tvärtom).
          Du får gärna utveckla det där litegrann... även om du säger att det inte var negativt menat så ger "lobby-verksamhet" knappast några positiva vibbar...

          Hur som helst så tycker jag att artikeln som fick flest röster var oerhört bra och jag lade direkt min röst på denna artikel, jag hoppas innerligt att vi får se fler liknande artiklar i framtiden. T.ex så kanske Ola Svensson som har snorklat i centralamerika skulle kunna skriva en artikel om detta, jag vet att det är flera som skulle vara mycket intresserade av detta. Hör du det Ola?

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Kjell menar säkerligen att intresset brukar vara större för Rift Valley-ciklider än andra ciklider men att stora mellan och nordamerikaner fått mycket uppmärksamhet på forumet den senaste tiden vilket han inte har något mot, snarare tvärt om. Fast det där ska ju Kjell utveckla förstås, inte jag.

            Snorklaimexikoartikel kommer när jag har tid att lära mig scanna bilder ordentligt samt får tid att scanna + skriva.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

              #7
              Visst är det så att alla artiklar i CB håller hög kvalite, men den lille sydamerikanen var min favorit. Det är svårt att rangordna bra artiklar.
              Jag hoppas bara att denna omröstning inte kommer att diskvalificera kommande artiklar om sydamerikanska ciklider, eller vad säger du Kjell?

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                Kjell menar säkerligen att intresset brukar vara större för Rift Valley-ciklider än andra ciklider men att stora mellan och nordamerikaner fått mycket uppmärksamhet på forumet den senaste tiden vilket han inte har något mot, snarare tvärt om. Fast det där ska ju Kjell utveckla förstås, inte jag.
                Okej, det var bara det där med "lobby-verksamhet" som jag reagerade på, men det kanske inte var så allvarligt menat som det lät.

                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                Snorklaimexikoartikel kommer när jag har tid att lära mig scanna bilder ordentligt samt får tid att scanna + skriva.
                Jag ser verkligen fram emot detta!
                Det där med fiskarnas anatomi och utveckling som vi pratade om tidigare skulle som sagt också vara intressant att läsa om.

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av nils42

                  Visst är det så att alla artiklar i CB håller hög kvalite, men den lille sydamerikanen var min favorit. Det är svårt att rangordna bra artiklar.
                  Jag håller med, schackbrädescikliden var faktiskt en ny bekantskap för mig och en mycket trevlig sådan. Med så där fina fotografier så är det dessutom svårt att inte gilla artikeln. Jag stod faktiskt i valet och kvalet på att lägga min röst på denna artikel istället för artikeln om malawisjön.

                  Jag tror att omröstningarna ger en lite felaktig bild av vilka artiklar som är populärast, om man gillar två artiklar ungefär lika mycket så kommer en av dessa alltid att dra det kortaste strået som omröstningen ser ut just nu, trots att båda artiklarna är lika bra. Är det många som gör samma val och väljer den ena framför den andra så kommer den ena att få minimalt med röster medan den andra kommer att få ofantligt många fler röster.
                  Ett sätt att förbättra denna omröstning kunde vara att göra så att man fick rösta på 2 eller 3 olika artiklar och sedan rangordna dessa efter hur mycket man gillar dem. Eller vad tror ni?

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Röstningen föll helt i min smak och jag måste säga att förra numret var riktigt bra. Bättre än 1/2003. Båda höll dock sedvanlig hög kvalitet!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #11
                      citat:Jag hoppas bara att denna omröstning inte kommer att diskvalificera kommande artiklar om sydamerikanska ciklider, eller vad säger du Kjell?
                      Målsättningen med Ciklidbladet är självklart att täcka alla delar av vår hobby så alla får sitt. Samtidigt måste man ändå snegla LITE på resultaten det gäller ju att göra en tidning som gör att vi får så många medelmmar som möjligt.

                      citat:Ett sätt att förbättra denna omröstning kunde vara att göra så att man fick rösta på 2 eller 3 olika artiklar och sedan rangordna dessa efter hur mycket man gillar dem.
                      Vi har pratat om att införa ett system där man sätter betyg på alla artiklar eller något liknande det du förespråkar. Detta skulle sannolikt skulle ge mer korrekt bild, men samtidigt så tror vi också att det i än högre grad skulle peka ut vissa artiklar som mindre populära. Det kan ju kvitta när det är vi gamlingar som skrivit en artikel, men väldigt tråkigt om det är en ung nykomling som bidragit med sin första artikel.

                      citatu får gärna utveckla det där litegrann... även om du säger att det inte var negativt menat så ger "lobby-verksamhet" knappast några positiva vibbar...
                      Ja Ola har ju redan svarat för mig - jag ser bara positivt att man "lobbar", gör reklam eller vad man nu väljer att kalla det för för sina fiskar på forumet. Jaguar-cikliden har ju blivit en långlivad tråd - mer sånt.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell



                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                        Målsättningen med Ciklidbladet är självklart att täcka alla delar av vår hobby så alla får sitt. Samtidigt måste man ändå snegla LITE på resultaten det gäller ju att göra en tidning som gör att vi får så många medelmmar som möjligt.
                        Men de som röstar är ju redan medlemmar, jag tror inte att de kommer att gå ur föreningen om man skulle öka dosen av artiklar på fiskar från central- och sydamerika. Det kan nog snarare vara så att ett bredare innehåll skulle göra att tidningen skulle bli ännu mer populär.
                        Nu är ju NCS en "ciklidförening" men ponera att man skulle ha med fler artiklar om malar, jag tror att medlemsantalet skulle öka lavinartat av en sådan breddning av innehållet, jag vet i alla fall att jag själv verkligen gillade artikeln om clarias-malen i nr 1/2003.

                        Jag tror att det är samma sak om man skulle ha fler artiklar om de lite mer ovanligare central- och sydamerikanska cikliderna. Även om det är väldigt trevligt att läsa en artikel om fiskarna man själv har och att se att det är fler som verkligen gillar fiskarna så läser jag själv faktiskt hellre om fiskar jag inte vet någonting om. Fiskarna jag redan har vet jag ju redan så mycket om, det blir mer som att man bara sitter och bekräftar innehållet i artikeln. "jo, det där stämmer ju in på mina fiskar också", "hmm, det där verkar skumt, så där gör inte alls mina fiskar" osv...

                        Några ciklider jag skulle vilja läsa om är:

                        I princip alla fiskätande rovcikliderna från malawisjön
                        Alla de otroligt vackra haplochromis-arterna.
                        Frontosa
                        Prinsessan av Burundi
                        Uaru
                        Zebra tilapia
                        Fjärilsciklid
                        Chokladciklid
                        Någon gäddciklid
                        Någon jordätare
                        Palettciklid
                        Guldsömsciklid
                        Citrinellumciklid
                        Nicaragua-ciklid
                        Dovii
                        Synspillum
                        Salvini
                        Eldbuk

                        Många av dessa har det säkert redan skrivits om men då jag är en ny medlem så har jag ju missat detta och ser gärna att det kommer nya fina artiklar om dessa intressanta fiskar.

                        Men nu är det ju så att artiklarna inte uppstår ur tomma intet så det kanske inte är så mycket ni som gör ciklidbladet kan göra åt detta, det är väl snarare så att vi medlemmar måste förstå att det finns de som vill läsa om fiskarna vi själva har, trots att de kanske inte är de allra populäraste fiskarterna.

                        citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                        Vi har pratat om att införa ett system där man sätter betyg på alla artiklar eller något liknande det du förespråkar. Detta skulle sannolikt skulle ge mer korrekt bild, men samtidigt så tror vi också att det i än högre grad skulle peka ut vissa artiklar som mindre populära.
                        Jo det är möjligt, jag tyckte bara att det var så tråkigt att artikeln om shackbrädescikliden fick ett så lågt röstresultat trots att den var så intressant.
                        Jag tror tyvärr att den artikeln som ligger närmast den bästa artikeln i tidningen också ligger sämst till i omröstningen som det är nu eftersom det finns en risk att väldigt många lägger sin röst på samma sätt, detta gör att den populäraste artikeln får ett jättehögt resultat medan den näst populäraste för ett otroligt lågt resultat. Jag tror att det var detta som hände med artikeln om Schackbrädescikliden.

                        citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                        Ja Ola har ju redan svarat för mig - jag ser bara positivt att man "lobbar", gör reklam eller vad man nu väljer att kalla det för för sina fiskar på forumet. Jaguar-cikliden har ju blivit en långlivad tråd - mer sånt.
                        Man gör ju så gott man kan. Det har inte varit lätt att få folk att upptäcka tjusningen i jaguarcikliden men nu idag så är vi ju faktiskt ett litet gäng som i stort sett diskuterar om fiskarna varje dag. Det är verkligen jättekul.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #13
                          "Men de som röstar är ju redan medlemmar, jag tror inte att de kommer att gå ur föreningen om man skulle öka dosen av artiklar på fiskar från central- och sydamerika. Det kan nog snarare vara så att ett bredare innehåll skulle göra att tidningen skulle bli ännu mer populär."

                          Jag håller helt med dig Fredrik om att det hade varit trevligt. Nu tycker jag iof att det har varit en hyfsad bredd på artiklarna de senaste numren av CB. För att öka dosen av central- och sydamerikanska ciklider måste det finnas någon som skriver dessa artiklar. Intresset för afrikanska ciklider är större och därför kommer det följaktligen in mer artiklar om dessa. Skriver medlemmarna mer om andra ciklider blir det också automatiskt större bredd.
                          Ni som har central- och sydamerikanare, fatta pennan och skriv artiklar så att vi insnöade afrikafantaster kan läsa om vad vi går miste om!!!

                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • fredrikr
                            Användare
                            • October 2002
                            • 985

                            #14
                            citat:Vi har pratat om att införa ett system där man sätter betyg på alla artiklar eller något liknande det du förespråkar. Detta skulle sannolikt skulle ge mer korrekt bild, men samtidigt så tror vi också att det i än högre grad skulle peka ut vissa artiklar som mindre populära. Det kan ju kvitta när det är vi gamlingar som skrivit en artikel, men väldigt tråkigt om det är en ung nykomling som bidragit med sin första artikel.
                            Jag tycker det här är en klok farhåga att ha. Lösningen är väl att, liksom i många andra omröstningar i världen, fokusera på de som klarade sig bäst. Presentera t ex de tre mest populära artiklarna i varje nummer, i rangordning. Vi behöver inte veta vilken som fick sämst resultat, näst sämst etc. Hamnar ens artikel inte bland de tre bästa så är man ändå i gott sällskap.

                            Många minns säkert omröstningen i en skola i Norrland för ett par år sedan, där klassen fick rösta fram den bästa kamraten samt... just det - den sämsta kamraten. Organiserades bl a av skolans kurator, om jag inte minns fel. Sällan har det väl blivit så tokigt.

                            /Fredrik
                            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #15
                              citat:Men de som röstar är ju redan medlemmar, jag tror inte att de kommer att gå ur föreningen om man skulle öka dosen av artiklar på fiskar från central- och sydamerika. Det kan nog snarare vara så att ett bredare innehåll skulle göra att tidningen skulle bli ännu mer populär.
                              Det ÄR redan nu ett brett innehåll i Ciklidbladet - däremot verkar en del sydamerika-fans (dock ej här i forumet) vilja sprida myten att man bara kan läsa om Mal-Ta-Vi i Ciklidbladet, så är det nu inte. Ta t.ex. årets två första nummer så har vi där faktiskt haft fler artiklar om Amerikanska ciklider än om Mal-Ta-Vi - detta är dock en slump - normalt sett är det ganska jämnt fördelat.

                              citat:ponera att man skulle ha med fler artiklar om malar, jag tror att medlemsantalet skulle öka lavinartat av en sådan breddning av innehållet
                              Vi är trots allt en ciklidtidskrift och vi har ingen ambition att konkurrera med SARFs tidning, men någon gång emellanåt kan vi självklart också ta in artiklar om andra fiskar om vi får in sådana.

                              citat:Men nu är det ju så att artiklarna inte uppstår ur tomma intet så det kanske inte är så mycket ni som gör ciklidbladet kan göra åt detta
                              Nej just det - tidningen bygger på att vi får in artiklar från våra medlemmar - detta är ju basen i hela verksamheten.
                              Fler artiklar efterlyses.

                              Nu är det i och för sig jag som är redaktör för Ciklidbladet och som svarar här, men det är ändå inte mig ni skall försöka övertyga om vad som skall in i Ciklidbladet.
                              Anledning - vid årsskiftet tackar jag för mig och avgår som redaktör för CB och Michael Persson tar över och jag är fullkomligt övertygad om att Michael är tacksam för alla tips han får in på hur han skall kunna göra Ciklidbladet bättre. Jag tror nog också att Michael har en del ideer själv om hur han skall kunna utveckla Ciklidbladet ännu mer.
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell

                              Kommentar

                              Arbetssätt...