Förslag på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shike
    Användare
    • October 2013
    • 3

    Förslag på fisk

    Hej alla.
    Har gått och blivit med lite större akvarium som är tänkt att vara ett malawiakvarium. Har koll på det mesta men detta med blandning av fiskar är en vetenskap så jag tänkte att jag frågar er om lämplig kombination.
    Det jag vill ha är lite mindre fiskar och som det ser ut nu så blir det
    Labidochromis caeruleus för det gula
    Labidochromis sp hongi som var väldigt orange
    Sen den stora frågan eller frågorna, vilken mer fisk gärna i blått som går ihop med dem och ungefär hur många av varje skulle man kunna ha?
    Tackar ödmjukast för alla tips
    Mvh/ Micke
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Välkommen hit!

    Grattis till det lite större akvariet. Jag är ingen expert, men jag tror malawikillarna lättare kan ge tips om du ger måtten på akvariet.

    En snygging är ju i alla fall: Pseudotropheus johannii
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Blåa fiskar är väl det minsta problemet i Malawisjön

      Hur stor burk har du?

      Kommentar

      • shike
        Användare
        • October 2013
        • 3

        #4
        Förlåt att den viktiga infon uteblev men det var lite tidigt. 540l 150x60x60 är det
        Mvh/ Micke

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Lite förslag:
          Pseudotropheus sp. "acei" finns från Ngara som är svart (med blå ränder) och vita fenor eller marigold som är blå med gula fenor
          Pseudotropheus socolofi
          Metriaclima sp. "zebra chilumba" En gammal favvofisk (min på bilden). Riktigt fin blå färg tycker jag, får lite gult under huvudet mot magen.

          Om du kan tänka dig något annat än Mbuna så kanske detta kan vara av intresse Protomelas taeniolatus Den är tillräckligt tuff för att gå tillsammans med Mbuna.

          Antalet beror väl lite på vilka du väljer men jag tycker du ska hålla dig till tre arter, max fyra. Med Mbuna blir det väl lagom med runt 30-40 firrar skulle jag säga. Personligen hade jag nog haft runt 25-30 eftersom jag tycker att det är snyggare med mindre antal fisk. Det blir lite svårare att få det att funka om man har en del agresiva fiskar men kan funka.

          Kommentar

          • shike
            Användare
            • October 2013
            • 3

            #6
            Tackar Erik för tipsen vad tror ni om det här
            7st Golden
            7st Acei
            7st Zebra chilumba
            7st Hongi
            Mvh/ Micke

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

              #7
              Ja det blir säkert bra. När det gäller mbuna så är det bra att ha antingen 1 hane eller 3 +.

              Du behöver ju inte ha lika många av alla arter så klart. Du skulle kunna ha
              10-15 st acei. Dom är ganska lugna.
              8-10 st golden. Också lugna.
              4-6 st zebror. Kan vara lite stökiga.
              6-8 st hongi. Kan också vara lite stökiga.

              Det finns så många fina firrar i sjön så det är ju inte helt lätt att välja

              Kommentar

              Arbetssätt...