Karoten i räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • September 2002
    • 121

    Karoten i räkmix?

    Tjena!

    Var uppe på akvarielagret i Stockholm och frågade lite om räkmix. Jag fick tipset att ha karoten i räkmixen för att fiskarnas färger skulle bli starkare. De kunde dock inte tipsa mig om var jag får tag i karoten i "mindre mängd" (bara så att det räcker till några omgångar med räkmix)?

    Är det någon som har tips eller erfarenhet är jag tacksam för tips!

    /Nille
    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Nille_Pe

    De kunde dock inte tipsa mig om var jag får tag i karoten i "mindre mängd"
    Brun-utan-sol tabletter är karoten. Rent karotenpulver kan också gå att köpa i hälsokostaffärer, möjligen. Annars är spenat, tomat, och (surprise!) morot rika på karoten. (Den mer sällsynta matväxten Portlak sägs vara extremt rik på betakaroten - nästan 7x högre halt än i både spenat och morot! - men jag har aldrig sett Portlak till försäljning)

    Se upp med att överdosering av beta-karoten via fodret kan ge pigmentfläckar på fiskarna.

    Ett annat naturligt färgämne som förbättrar fiskens färger är astaxanthin (fås från kräftdjur, t.ex. räkor). Vet ej om fisken kan få pigmentfläckar av det.

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • April 2002
      • 1321

      #3
      Är inte astaxanthin en alg?
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Hank

        Är inte astaxanthin en alg?
        Nja, det produceras av mikroalger men når naturligt fisk främst via anrikning i kräftdjur (det är därför t.ex. därför abborrar som äter mycket cyclops blir guldfärgade, och lax i havet som äter räkor får rött kött).

        En rätt hyfsad info-sida är denna:

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • April 2002
          • 581

          #5
          Var försiktig med att tillsätta karoten i räkmixen, mitt råd är att helt avstå från detta.
          David

          Kommentar

          • Nille_Pe
            Användare
            • September 2002
            • 121

            #6
            Mike: Så karoten kan också ge pigmentfläckar. Jag har tidigare använt spirulina i räkmixen men av det fick fiskarna (diskus) massor av svarta prickar. Om jag använder morötter är det bara att köra dem i mixern som "vanligt"?

            David: Varför tycker du att jag bör avstå?

            /Nille
            //Nille

            Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
            www.vaaf.se

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Nille_Pe

              Mike: Så karoten kan också ge pigmentfläckar. Jag har tidigare använt spirulina i räkmixen men av det fick fiskarna (diskus) massor av svarta prickar.
              Enligt en källa på nätet är det 25x mer karoten i spirulina än i morötter...

              citat:Om jag använder morötter är det bara att köra dem i mixern som "vanligt"?
              Tja, det är så jag har gjort iaf.

              Astaxanthin vet jag ingen bra källa för, ja förutom räkor då.

              Kommentar

              • Magnus W
                Användare
                • April 2003
                • 101

                #8
                Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men i så fall finns det säkert nån kunnig person som korrigerar mig
                Om jag minns rätt så är det så att när man föder upp artemia på torrjäst och spirulinapulver bildar artemian astaxanthin, och blir själva ett utmärkt färgfoder åt fiskarna. Anledningen till att man går den här omvägen skulle vara (och det är här jag är osäker) att astaxanthin är -- tja -- lämpligare för firrarna än karoten.

                Någon som vet?

                Det här är info som jag inte vet säkert var jag har hittat en gång i tiden, och jag vet inte om det verkligen stämmer.

                -- MW

                Kommentar

                Arbetssätt...