Tankar om "Cyprichromis"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • March 2004
    • 772

Nu ser jag att mitt första yngel av Cypr. leptosoma "Mpulungu" (spottades samma dag som jag hämtade dem) har börjat färga. Det tog rätt så exakt 4 månader, det är inte jättefärger på honom än, lite svart i ryggfenan, äggfläckarna på bröstfenorna börjar synas och så har det har kommit lite gula stänk i stjärtfenan. Tänkte bara meddela det ifall det är någon mer som nyfiket sitter och väntar på sina yngel att börja färga. Jag tycker att han växt fort men det har å andra sidan varit rätt så kallt i akvariet senaste tiden.

Kommentar

• Joakim Birgersson
      Användare
      • August 2013
      • 202

Erfarenheter efter en månad med 25 st Cyprichromis leptosoma Mpulungo som går tillsamanns med 8 st Tanganicodus irsacae , 8 st Lamprologus similis och 4 st Julidochromis regani Kipili i ett 450 liters kar.

Det här blev inte riktigt vad jag tänkt mig. Karet ger nu ett överbefolka intryck och beteendet hos andra arter har påverkats negativt. Leptosoma hannarna har stakat ut sina 3D territorum av visst spänner de upp sig för varandra och passerande honor, men de har intagit varje vrå av karet. Honorna rör sig mellan dessa teritorium men inte i någon stim form utan mest slumpartat. Det finns inget som helst av det stimbeteendet jag hade hoppats på. Mina Similis, som tidigare var i full lek och nybyggaranda, har i det närmaste givit upp att bevaka sina snäckor. Endast absolut närförsvar är kvar och ingen lek. Jullarna verkar också trötta på att köra ut Leptosomorna från sina revir. Hästnosarna fortsätter dock med sitt charmiga beetende.

Min teori är att karet är överbefolkat och att Leptosomorna känner sig för trygga. Funderar i olika banor vad jag ska göra. Minska beståndet? Ta bort hela gruppen och satsa på någon annan art? Bäst lösning vore förstås ett större kar, sådär 2,5 meter långt, men.....Ideer tas tacksam emot.
      720 l. Malawi mbuna
      720 l. Tanganyika
      112 l. Yngel och karantän

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Det känns som om det är i överkant med arter, men att det ändå ska fungera. Kör du en snäckkoloni i ena hörnet, stenar i mängder på andra kortsidan och lite solitärstenar eller mindre stenrös i mitten bör jullarna tar stenhörnet, similis snäckskalskolonin och hästnosarna de ytor som finns över. Leptosomahanar tar i regel ganska stora revir, framförallt vid lek. Jag tycker du ska ge det lite tid, möjligen möblera om lite (beroende på hur det ser ut).

/Jocke

Kommentar

• Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

När jullarna sedan har parat ut är det inte fel att bara behålla paret och plocka bort de andra av samma art.

Kommentar

• Joakim Birgersson
            Användare
            • August 2013
            • 202

Bra tips. Ger det lite tid och ska flytta ihop snäckorna till en koloni. Nu är de utspridda på tre platser. Kan kanske få Similis att samsas nu när Leptosomorna är en "gemensam fiende". Mixtrar lite med cirkulationspumpen också. Inbillar mig att Leptosomorna inte gillar för hårt tryck i cirkulationen som man får i en pump i jämföresle med en streamer.
            720 l. Malawi mbuna
            720 l. Tanganyika

Kommentar

• Doktor-T
              Användare
              • April 2012
              • 424

Funderar lite på detta med mina Leptosoma Kitumba Jumbo... Dom är ca 5cm nu, kan det vara läge att släppa ner dem bland Troffar och Ventralis nu?

Troffarna är allt mellan 5cm till 11cm och Ventralisarna är 6-10cm ungefär. Jag tror knappas att nån skulle käka upp Leptosomorna men de små granulatkulorna kan möjligen vara för stora fortfarande. I nuläget matar jag Leptosomorna med sama foder som i stora karet men maler det i en pepparkvarn först.
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

Kommentar

• Bosse G
                NCS Medlem

• November 2013
                • 235

Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
                Erfarenheter efter en månad med 25 st Cyprichromis leptosoma Mpulungo som går tillsamanns med 8 st Tanganicodus irsacae , 8 st Lamprologus similis och 4 st Julidochromis regani Kipili i ett 450 liters kar.

Det här blev inte riktigt vad jag tänkt mig. Karet ger nu ett överbefolka intryck och beteendet hos andra arter har påverkats negativt. Leptosoma hannarna har stakat ut sina 3D territorum av visst spänner de upp sig för varandra och passerande honor, men de har intagit varje vrå av karet. Honorna rör sig mellan dessa teritorium men inte i någon stim form utan mest slumpartat. Det finns inget som helst av det stimbeteendet jag hade hoppats på. Mina Similis, som tidigare var i full lek och nybyggaranda, har i det närmaste givit upp att bevaka sina snäckor. Endast absolut närförsvar är kvar och ingen lek. Jullarna verkar också trötta på att köra ut Leptosomorna från sina revir. Hästnosarna fortsätter dock med sitt charmiga beetende.

Min teori är att karet är överbefolkat och att Leptosomorna känner sig för trygga. Funderar i olika banor vad jag ska göra. Minska beståndet? Ta bort hela gruppen och satsa på någon annan art? Bäst lösning vore förstås ett större kar, sådär 2,5 meter långt, men.....Ideer tas tacksam emot.
                Hej
                Har ett 420-L. 120x70x50 med Callichromis Stappersii 2+8 , C.Leptosoma 7+3, Neolamprologus signatus 1+1, N.caudopunctatus 3st och Lamprologus brevis 2+2. Stappersii och Leptosomorna krockar lite med varandra men det är egentligen inget större problem. Leptosomahannarna så många (tyvärr)att dom har fullt upp med varandra. Snäckor ligger i 4-5 olika högar i hörnena och långt bak och har delats upp broderligt mellan snäcklekarna. Alla fiskar har lekt med yngel som följd utan caudopunctatisarna . Men det är bara en tidsfråga. Akvariet har bara varit igång en månad och bara brevisarna och signatusarna är fullvuxna så mycket kan och kommer att hända allteftersom.
                8st similis känns som om det kunde vara bra med ett par högar så att dom kan välja om dom vill ha flera kolonier.
                Jullarna kommer nog att bita ifrån om det behövs. Så ge dom lite tid!!!!!!!!!!!
                Senast redigerad av Bosse G; 26 December 2013, 10:43.

Kommentar

• Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

Tråkigt att du får det beteende på dom "Joakim" men det är ganska vanligt (inget som inte går att åtgärda) Som jag har påpekat (personlig åsikt) så har många dom i för små kar (o "fel" uppsättning) för att man ska få ut det mesta ur fisken. Själv har jag ca 50-60st i ett 2,5m kar o dom stimmar precis som dom ska (på dagen över öppen sandyta o på kvällen drar dom sej in bland "bergen" o växterna) Har ju själv haft dom i ett 525L så det går bra det med bara man har tänkt till lite hur fisken funkar. Då detta är en stim fisk så får man tänka på varför dom stimmar o det är ju för att dom är "bytesdjur" o dina är just nu "kungar" i ditt kar som brer ut sej. Det som behövs är någon stor fisk som får dom att se sej som "byten"igen (mina gick med Troffar i 525an) det kan räcka om du får in ett stort "Altos" par för att dom ska börja stimma igen, helst skulle det vara en större fisk som det är lite fart på typ "Ventralis" eller sådant, men sen är det om ditt kar räcker till sådana typer av fisk.Hoppas du inte ger upp dom då det är fina fiskar när man fått ordning på setuppen. Mille
                  Dieselråttan

Kommentar

• Joakim Birgersson
                    Användare
                    • August 2013
                    • 202

Kloka ord Mille. Precis så är det. Gillar fiskarna, väldigt snygga. De är helt enkelt bara lite för många, för säkra och blir därför lite malliga i min setup. Ska experimentera lite, det är ju detta som är så kul med hobbyn, att försöka få till naturliga biotoper och beteende. I synnerhet när man får till det är det ju en belöning i sig, eller hur.
                    Senast redigerad av Joakim Birgersson; 26 December 2013, 21:44.
                    720 l. Malawi mbuna
                    720 l. Tanganyika

Kommentar

• Repen1
                      Användare
                      • January 2013
                      • 877

Kan tänka mej att ca 5+10 är någorlunda lagom i det karet, att man väljer dom man tycker ser bäst ut o gör sej av med resten, gärna sparar i lite olika storlekar. Berätta gärna om settup när du får det att funka, då det är intresant hur man kan få dom att funka även i mindre kar, utan för stora problem.Mille
                      Dieselråttan

Kommentar

• Repen1
                        Användare
                        • January 2013
                        • 877

Sitter som dom flesta akvarienördar framför mina kar o kikar o studerar invånarna.Efter lite jämförelse så dyker en liten fråga upp. Är det någon som vet vad det är för skillnad på en "C microlepidotus" o en "C leptosama sp jumbo" att det är olika färger på syns ju tydligt, men det är det ju på olika populationer,att dom verkar skilja sej på lokalerna då den ena verkar finnas i norra delen av sjön medans den andra i södra delen av sjön.men jag kan inte se någon skillnad utseendemässigt på dom när jag kikar. Bara lite nyfiken. Mille
                        Dieselråttan

Kommentar

• Anders i Askim
                          • February 2008
                          • 1031

Ursprungligen postat av Repen1
                          Sitter som dom flesta akvarienördar framför mina kar o kikar o studerar invånarna.Efter lite jämförelse så dyker en liten fråga upp. Är det någon som vet vad det är för skillnad på en "C microlepidotus" o en "C leptosama sp jumbo" att det är olika färger på syns ju tydligt, men det är det ju på olika populationer,att dom verkar skilja sej på lokalerna då den ena verkar finnas i norra delen av sjön medans den andra i södra delen av sjön.men jag kan inte se någon skillnad utseendemässigt på dom när jag kikar. Bara lite nyfiken. Mille
                          C.micro är en art medans C. lepto sp jumbo är ett samlingsnamn på en ännu ej artindelad grupp med firrar.
                          Så vetenskapen har lite artbete framför sig att räkna fjäll, kolla tänder och dna.
                          Så någon gång i framtiden kanske vi får veta om vissa hamnar som egen art eller tillfaller de redan existerande 5 Cyps arterna.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Repen1
                            Användare
                            • January 2013
                            • 877

Jodå Anders det stämmer ju, man undrar varför dom inte har artbestämt den, men dom är otroligt lika vid vanlig okulär studie, både hanar o honor. Sen går det inte att ha ihop dom två i ett kar (egen observation) dom korsar sej, sen om det blir något vet jag inte då jag inte tillät det gå så långt. Mille
                            Dieselråttan

Kommentar

• svanvik
                              Användare
                              • September 2006
                              • 90

Men de går i gemensamma stim i sjön har jag läst. Undra om det finns hybrider där med eller om det med tillräckligt utrymme och utbud inte blir så?

Kommentar

• Repen1
                                Användare
                                • January 2013
                                • 877

En bra fråga, hoppas någon är mer insatt i det, skulle vara intresant o roligt o få veta mer om dom här intresanta fiskarna.Jag har "leptosama" "Jumbo" o "microlepidotus" "leptosama" o "microlepidotus" tittade knappt på varandra o var inte intreserade av varandra det minsta, men "jumbon" o "microlpidotus" började byta honor o spela för varandra så det var bara att separera dom. Mille
                                Dieselråttan

Kommentar

Arbetssätt...