Tankar om "Cyprichromis"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonre723
    Användare
    • October 2004
    • 439

Ursprungligen postat av Streamstone
    Oja, jag förstår synvinklarna. Men i mitt huvud känns de omständigheter som får fiskarna att trivas och fungera så naturligt och bra som möjligt är det roligaste både för fiskarna, akvariet och betraktaren - i längden. Exemplet du visar på är ju inte ett dugg roligt för varken fiskarna eller betraktaren. Så även om det går är det ju inte direkt rogivande och trivsamt med ett sånt kar. Kan gå är en annan femma om man vill chansa, hoppas på det bästa eller är beredd att tänka om, gör om, eller leva med det. Sen värderar och dömer jag inte andras åsikter, men lyssnar och funderar gärna på dom.
    Jag tycker att du resonerar klokt. 10-12 Paracyprichromis nigripinnis blir förmodligen väldigt lyckliga hos dig.
    Och så är det.
    /J

Kommentar

• Repen1
      Användare
      • January 2013
      • 877

Kan inte se "Pierres" film men tror att det är den som jag sett förut, med upptryckta hanar i ett hörn. Jag har precis samma erfarenhet av mina, hade 11st i ett 375L o där var det en hane som tryckte upp alla andra, han ägde det karet, hade dom i 222L, exakt samma beteende, men när jag släppte in dom i 1125an då blev det helt annat, visst blir det sporadiska jakter men i det stora så håller dom ihop i stim, hade dom även förr i mitt 600L på 2m o där stimmade dom bra också (fast då var dom fler),Så visst går det få dom att överleva i ett litet kar, men varför köpa 10-12st fisk för någon tusenlapp när man i stort sätt bara ser 1st med full färg som simmar omkring. Sen något som kanske inte direkt hör hit, men angående "troffar" inga problem att ha få, i stora kar (hade själv 6st i ett 1250) med fullt i grottor, (det är ju så dom lever i naturen)många problem uppstår när man vill ha dom i mindre kar med mindre gömställen, o då är det bättre att ha fler så agretionerna sprids.Mille
      Dieselråttan

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9104

Hade tänkt skriva lite om cypsen och undrar om jag kunde få bilder på era cyps till min epost Tackar på förhand.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem

• September 2009
          • 22826

Mina är totalt outfärgade ännu så jag kan nog inte bistå så mycket tyvärr.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• 56ovwal
            Användare
            • March 2004
            • 664

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Hade tänkt skriva lite om cypsen och undrar om jag kunde få bilder på era cyps till min epost Tackar på förhand.
            You have mail :-)

Ps. Be någon ändra adressen i "Skicka in en artikel", du kanske gått miste om massor av artiklar ;-) Ds
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Ursprungligen postat av 56ovwal
              You have mail :-)

Ps. Be någon ändra adressen i "Skicka in en artikel", du kanske gått miste om massor av artiklar ;-) Ds
              Fixat!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• 56ovwal
                Användare
                • March 2004
                • 664

Ursprungligen postat av DaRe
                Fixat!
                Nja, vet inte var du fixat det, men inte där jag hittade mailadressen iallafall. Rullgardinen uppe längst till höger på hemsidan, "Skicka en artikel". Eller det har inte slagit igenom ännu kanske? Ska vara ciklid.org inte ciklid.se som det står där just nu ;-)

Nog om detta, tillbaka till ämnet :-)
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:
                http://ovwali.blogg.se/
                Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9104

Ser nu att det fortfarande står fel!
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem

• September 2009
                    • 22826

Cashing tror jag. Jag kollar om det finns dubbletter av webartikeln.

///David

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem

• September 2009
                      • 22826

Det var givetvis en dublett jag ändrade, det finns lite städbehov på servern (joomla) Nu ska det vara fixat.

///David

Kommentar

• svanvik
                        Användare
                        • September 2006
                        • 90

Kan man ha vanliga Leptosomor med Jumbo varianten eller kommer de korsa sig? Zonatus, microlepidotus och leptosomor går ju i gemensama stim i naturen men funkar det även i akvarium?

Kommentar

• Repen1
                          Användare
                          • January 2013
                          • 877

En bra fråga "svanvik" som du säger så lever dom tillsammans i det vilda, Jag har "leptosama"tillsammans med "microlepidotus" o än så länge har dom inte visat något intresse för varandra, men vid minsta misstanke så särar jag på dom. Mille
                          Dieselråttan

Kommentar

• jonre723
                            Användare
                            • October 2004
                            • 439

Jag har haft jumbosar med vanliga leptosomor och det var inget problem, men jag tycker att leptosomorna gör sig bättre utan de betydligt tuffare jumbosarna.
                            Och så är det.
                            /J

Kommentar

• Pettap
                              NCS Medlem

• January 2005
                              • 1384

Ursprungligen postat av Repen1
                              En bra fråga "svanvik" som du säger så lever dom tillsammans i det vilda, Jag har "leptosama"tillsammans med "microlepidotus" o än så länge har dom inte visat något intresse för varandra, men vid minsta misstanke så särar jag på dom. Mille
                              Kul att det verkar fungera. Jag planerar att ha ett stim med microlepidotus tillsammans med mitt jätte stim jumbo Kitumba. Sen är det nog inte hela värden för mig om de skulle göra några snedsteg, blir nog omöjligt för mig att få tag i tuggande honor och rädda några ungar. De får nog spotta i burken och ungarna ingå i kretsloppet
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• svanvik
                                Användare
                                • September 2006
                                • 90

De borde väll finnas förutsättningar att de skall klara sig några i ett sådant kar.

Kommentar

Arbetssätt...