Tankar om "Cyprichromis"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svanvik
    Användare
    • September 2006
    • 90

Har nyligen skaffat en variant från Chituta. Har en gul och tre blå hannar. De blå har en gulblå ryggfena och den gula en svartblå. Till en annan fråga. Hur länge tuggar de. Har sett ögon i två veckor nu och tycker ynglen borde spottas snart. Tar de in dem igen eller är de färdiga när de spottat?
    De har det inte precis trångt snarare tvärt om. Det fanns bara 10 och de går ihop med 6 J. Regani i ett 750 kar i väntan på förstärkning och ett gäng O. Ventralis.
    Senast redigerad av svanvik; 23 October 2013, 20:03.

Kommentar

• Pierre_N
      Användare
      • March 2004
      • 772

Ursprungligen postat av jonre723
      "There are five different geographical variants of C. leptosoma known, and each occurs in both blue- and yellow-tailed morphs. The holotype stems from the Mpulungu area. The variant at Mpulungu is characterized by a light-blue dorsal fin speckled with small black dots in the blue-tailed morph, and by a black band at the base of the blue dorsal in the yellow-tailed morph" Konings 1998, Tanganika Cichlids in their natural habitat s.150.

Jag har haft Mpulungu med blå stjärtfena, men i gruppen på 150st kom det 5-6st med blå stjärt. Jag har liknande erfarenhet av Utinta och ibland har jag funderat på om de inte varit urvalsodlade?
      Tack så mycket, då var jag helt fel ute! Återstår att se om mina ger några blå då.

Kommentar

• Anders i Askim
        • February 2008
        • 1031

Ursprungligen postat av maltandis
        jag måste nog ha några c. Microlepidotus bulu point måste ju ha färgade sillar ända upp till kanten.

Kör på!
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Anders i Askim
          • February 2008
          • 1031

Ursprungligen postat av svanvik
          Hur länge tuggar de. Har sett ögon i två veckor nu och tycker ynglen borde spottas snart. Tar de in dem igen eller är de färdiga när de spottat?
          De har det inte precis trångt snarare tvärt om. Det fanns bara 10 och de går ihop med 6 J. Regani i ett 750 kar i väntan på förstärkning och ett gäng O. Ventralis.
          Kul på tugget!
          Tugga gör dom i ca 25 dagar.
          Att låta honan spotta i karet är ingen bra ide´ då ynglen ses som foder av övriga invånare.
          Cyps honor tar ej in ynglen igen efter spott, så det är säkrast att spotta henne om du vill ha yngel.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• svanvik
            Användare
            • September 2006
            • 90

Har 2 som har stora yngel som snart skall spottas och 2 som tuggar ägg. Att flytta de som snart skall spotta till ett 100 kar borde funka antar jag. Hur stora bör de vara innan det är säkert att flytta tillbaka dem? Varken Jullar eller Cyps är väll särskilt svåra yngelrövare?

Kommentar

• svanvik
              Användare
              • September 2006
              • 90

Så då hann den ena honan spotta i stora karet. Ser 3 välskapta men något magra yngel. Vet inte om det varit fler.

Kommentar

• jonre723
                Användare
                • October 2004
                • 439

Försök till nästa gång att hålla koll på hur länge de gått. Det syns ganska bra på honornas hakpåsar. Jag tar dem hellre något tidigare och så får de gå med gulesäck ett par dagar + att det eventuellt blir något fler yngel.
                Och så är det.
                /J

Kommentar

• svanvik
                  Användare
                  • September 2006
                  • 90

Har nu sett i alla fall fyra små. Får se hur de klarar sig. En fundering. Att lyfta ut en hona till ett eget kar funkar det bra eller skall man försöka ta flera samtidigt? Tänker att de som stimfisk blir lugnare om de är fler. Hur brukar ni göra?

Kommentar

• Pierre_N
                    Användare
                    • March 2004
                    • 772

Jag skulle avvaktat med att flytta, lyckas de överleva första dagarna så brukar det vara lugnt och då slipper du böket med att flytta honor.

Kommentar

• Streamstone
                      Användare
                      • August 2013
                      • 240

Har följt den här tråden även om jag inte haft nån mer ingående tanke på cyprisar. Alltid tänk att mitt kar ändå är för litet så ingen fisk att fundera så mycket på. Blev lite snopen när jag var i Nol och köpte mina första firrar. Pratade idéer kring vad mer för fisk som skulle kunna funka bra och se trevligt ut i mitt kar (Juwel Rio240), eftersom jag inte har bestämt mig riktigt vad mer jag kan tänkas vilja ha. Han pratade sig väldigt varm om att en grupp Leptosoma på 10-12st skulle vara kanoners och fylla ut karet snyggt. Det var hans förstaval utan tvekan. Frågade om inte mitt kar var lite litet för dessa (med vetskap om rekommendationer - och denna tråd). Men det tyckte han definitivt inte, bara jag körde på minst 10, gärna 12. Nu har ju jag inte alls bestämt mig för att jag ska skaffa Leptosomer bara för det. Är nog mer inne på P. Nigripinnis i så fall. Men, en intressant kontrast, och visst Leptosomer är farligt snygga och det hade vart häftigt, men. Just det.

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9104

Ursprungligen postat av svanvik
                        . En fundering. Att lyfta ut en hona till ett eget kar funkar det bra eller skall man försöka ta flera samtidigt? Tänker att de som stimfisk blir lugnare om de är fler. Hur brukar ni göra?
                        Jag brukar fånga upp honan vid dag 21-22 och låta henne gå i ett 38 liters med en lagom stor hålsten och kanske några växter. Honan spottar ungarna efter en eller par dagar och alla ungar kommer att klara sig. finns det flera tuggande honor så går det bra att plocka upp dessa samtidigt och ha dessa i samma spottkar. Låter man honorna spotta i vanliga karet är det knappt några yngel som klarar sig då de anses som mat av de andra fiskarna. Har de väl klarat sig (hunnit gömma sig) bland stenar o annat så brukar de inte bli uppätna. Det är just efter spottögonblicket som de flesta yngel blir uppätna av de andra fiskarna.
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Pierre_N
                          Användare
                          • March 2004
                          • 772

Ursprungligen postat av Streamstone
                          Har följt den här tråden även om jag inte haft nån mer ingående tanke på cyprisar. Alltid tänk att mitt kar ändå är för litet så ingen fisk att fundera så mycket på. Blev lite snopen när jag var i Nol och köpte mina första firrar. Pratade idéer kring vad mer för fisk som skulle kunna funka bra och se trevligt ut i mitt kar (Juwel Rio240), eftersom jag inte har bestämt mig riktigt vad mer jag kan tänkas vilja ha. Han pratade sig väldigt varm om att en grupp Leptosoma på 10-12st skulle vara kanoners och fylla ut karet snyggt. Det var hans förstaval utan tvekan. Frågade om inte mitt kar var lite litet för dessa (med vetskap om rekommendationer - och denna tråd). Men det tyckte han definitivt inte, bara jag körde på minst 10, gärna 12. Nu har ju jag inte alls bestämt mig för att jag ska skaffa Leptosomer bara för det. Är nog mer inne på P. Nigripinnis i så fall. Men, en intressant kontrast, och visst Leptosomer är farligt snygga och det hade vart häftigt, men. Just det.
                          Man får också tänka på att de flesta i denna tråd pratar om hur man får ut det mesta av sina leptosoma medan Kent svara på hur man får ut det mesta av sitt 240l. Jag har själv testat leptosoma i ett juwel rio 240l (i och för sig endast under 2 månader). Jag tror definitivt inte att leptosoman far illa av att bara gå i ett 200-300l men så roligt vet jag inte om jag tyckte att det var. Såhär såg det ut den mesta av tiden, ibland när den dominanta hanen var riktigt sugen så fick resterande leptosoma (de är 4+6 totalt) stå på 10% av ytan. Jag tycker inte det känns så roligt när 3 av 4 hanar får stå i ett hörn eller i bästa fall röra sig i 50% av akvariet när de naturligt rör sig så mycket. Möjligt att om jag haft 2-3 hanar till att han inte orkat jaga alla men jag är skeptisk. Jag kan ju förvisso haft otur men jag tycker att mina upplevelser stämmer rätt så bra överens med andras i tråden.
                          Cyprichromis leptosoma "Mpulungu" i ett juwel rio 240l:

Kommentar

• Streamstone
                            Användare
                            • August 2013
                            • 240

Ursprungligen postat av Pierre_N
                            Man får också tänka på att de flesta i denna tråd pratar om hur man får ut det mesta av sina leptosoma medan Kent svara på hur man får ut det mesta av sitt 240l. Jag har själv testat leptosoma i ett juwel rio 240l (i och för sig endast under 2 månader). Jag tror definitivt inte att leptosoman far illa av att bara gå i ett 200-300l men så roligt vet jag inte om jag tyckte att det var. Såhär såg det ut den mesta av tiden, ibland när den dominanta hanen var riktigt sugen så fick resterande leptosoma (de är 4+6 totalt) stå på 10% av ytan. Jag tycker inte det känns så roligt när 3 av 4 hanar får stå i ett hörn eller i bästa fall röra sig i 50% av akvariet när de naturligt rör sig så mycket. Möjligt att om jag haft 2-3 hanar till att han inte orkat jaga alla men jag är skeptisk. Jag kan ju förvisso haft otur men jag tycker att mina upplevelser stämmer rätt så bra överens med andras i tråden.
                            Cyprichromis leptosoma "Mpulungu" i ett juwel rio 240l:
                            Oja, jag förstår synvinklarna. Men i mitt huvud känns de omständigheter som får fiskarna att trivas och fungera så naturligt och bra som möjligt är det roligaste både för fiskarna, akvariet och betraktaren - i längden. Exemplet du visar på är ju inte ett dugg roligt för varken fiskarna eller betraktaren. Så även om det går är det ju inte direkt rogivande och trivsamt med ett sånt kar. Kan gå är en annan femma om man vill chansa, hoppas på det bästa eller är beredd att tänka om, gör om, eller leva med det. Sen värderar och dömer jag inte andras åsikter, men lyssnar och funderar gärna på dom.

Kommentar

• Pierre_N
                              Användare
                              • March 2004
                              • 772

Precis, men alla tänker inte som dig (och mig) att man vill ha en lugnt akvarium där man kan studera ett så naturligt beteende som möjligt. Det jag menar med att "få ut så mycket som möjligt" av ett 240l är om man vill ha tangaynika, mycket fisk, fina färger och en väldig fart (på en fisk i alla fall) så kan ju det vara ett alternativ.

Sen är det ju inte säkert att det alltid slutar som i mitt klipp som sagt, jag vet inte hur det går om man tex börjar med 12st ungdjur men en sak är säker, de gör sig betydligt bättre i en större burk och precis som du säger så gäller det att tänka till innan, har man en plan-B (annat kar, ge bort dem osv) som inte innebär att fiskarna far illa så tycker jag att det är ok att chansa så länge det inte är helt dömt att misslyckas.
                              Senast redigerad av Pierre_N; 26 October 2013, 14:44.

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem

• September 2009
                                • 22826

Så snart det är fråga om tycke och smak är det inte mycket mening att diskutera. Smaken är, som tur är, som baken, delad.

Hur fiskarna sedan mår är ju en lurig fråga men jag ser trots mitt naturintresse hobbyn som egoistisk. Dvs jag _tror_ benhårt att fisken hellre vill vara i sjön, oavsett vad folk kommer fram till.

Hur vet vi om en fisk mår tillräckligt bra? Leker? Äter, växer, blir ej sjuk, lever länge. Mer? Om vi börjar snacka naturligt beteende måste vi precicera just vilket man tänker på. De jag listar ovan anser jag vara naturliga beteenden (äter leker osv). Gnuggar munnen mot rutan vid matning?
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...