Tankar om "Cyprichromis"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

Sjutton så fina "Anders" "Cyprissar" har också simmat i många år hos mej, är ju väldigt fin fisk,o just att det finns många färgkombinationer på samma fisk är både skoj o intresant. Kunde förstås inte tänka mej att det skulle bli sådant drag pga en liten fundering. Är riktigt skoj med alla bilder.Får väl slänga in en till, "C Microlepidotus Black Kiriza" Mille
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Repen1; 22 October 2013, 18:35.
    Dieselråttan

Kommentar

• Repen1
      Användare
      • January 2013
      • 877

Hm, undrar varför bilden kom 2ggr.O inte får jag bort den. Mille
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Repen1; 22 October 2013, 18:35.
      Dieselråttan

Kommentar

• RobinH
        Användare
        • August 2008
        • 2150

Ursprungligen postat av Anders i Askim
        [ATTACH=CONFIG]48684[/ATTACH]
        En av de vackraste Cyprichromisarna är utan tvekan C. microlepidotus Bulu point.
        Som många av Cypsen men framförallt microlepidotus är evolutionen inte riktigt färdig med denna fisk utan hanarna varierar kraftigt i färgsättning. På den tiden jag hade C. micro... Karilani Island fick jag aldrig två hanar som såg likadana ut trots många yngel.
        Håll till godo!
        C. microlepidotus Bulu point.
        Helt underbara Anders!
        CA

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Helt sanslöst vackra!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1825

Vad är det med Bulu point? Det är ju inte bara en fisk som kommer därifrån och är skitsnygg! Färgerna bara sprakar av dessa fiskar!

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Ursprungligen postat av johho
              Vad är det med Bulu point? Det är ju inte bara en fisk som kommer därifrån och är skitsnygg! Färgerna bara sprakar av dessa fiskar!
              Den ligger i Tanganyikasjön
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Anders i Askim
                NCS Medlem
                • February 2008
                • 1032

Tack för bildkritiken allihopa!

Anledningen att vi nördar kanske gör oss ännu nördigare med fångsplatser och latin är att fisken inte heter något annat.
                Cyrichromis microlepidotus återfinns i sjöns norra del.
                Samtliga fångsplatser har sina speciella färgteckningar speciellt hos hanarna vilket gör dessa endemiska på ett geografisktområde.
                Vid odling/försäljning är det extremt viktigt att veta var fisken kommer ifrån för att slippa korsningar i framtiden som enligt mig är helt värdelös fisk.
                Tänk att naturen har på ett rev med hjälp av kanske 10-30 000 år skapat det vi har i baljorna idag.
                Mina Bulu point har fångats just där och det finns ingen annanstans på jorden vilket är en häftig tanke för en nörd.
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • February 2008
                  • 1032

Lite fler bilder i höstmörkret.

När fisken är i lektagen smäller det på ganska bra: bild 1-3.
                  Men belöningen låter oftast vänta på sig i 22-25 dagar.
                  Bifogade filer
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• jonre723
                    Användare
                    • October 2004
                    • 439

Ursprungligen postat av Pierre_N
                    Wow, det kan jag tänka mig! Hade du något sällskap till dem då?
                    Xenotilapior och Cyathopharynxar. Bäst upplever jag dock att det är att ha cyps med NÅGON av dessa släkten, inte båda, eftersom det snabbt blir trångt på botten i en Tanganyikaburk. Personligen föredrar jag Xenos med Cyps eftersom det tydligare delar in de olika zonerna i akvariet.
                    Och så är det.
                    /J

Kommentar

• jonre723
                      Användare
                      • October 2004
                      • 439

Häftigt det har jag helt missat.
                      ALLA Cyprichromis leptosoma finns i två färgvarianter.
                      Och så är det.
                      /J

Kommentar

• maltandis
                        Användare
                        • October 2003
                        • 1567

[ATTACH=CONFIG]48684[/ATTACH]
                        En av de vackraste Cyprichromisarna är utan tvekan C. microlepidotus Bulu point.
                        Som många av Cypsen men framförallt microlepidotus är evolutionen inte riktigt färdig med denna fisk utan hanarna varierar kraftigt i färgsättning. På den tiden jag hade C. micro... Karilani Island fick jag aldrig två hanar som såg likadana ut trots många yngel.
                        Håll till godo!
                        C. microlepidotus Bulu point.
                        Grymt snygga firrar de där, jag har ju tre tvåmeterskar så jag måste nog ha några C. microlepidotus Bulu point också. Jag har ju Jumbo Kitumba i mitt 960-liters. Får se vilka två till det blir, måste ju ha färgade sillar ända upp till kanten.
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

När fisken är i lektagen smäller det på ganska bra: bild 1-3.
                          Men belöningen låter oftast vänta på sig i 22-25 dagar.
                          Njutbart! Tack!

///David

Kommentar

• Pierre_N
                            Användare
                            • March 2004
                            • 772

Fantastiska firrar Anders och Mille!

Ursprungligen postat av jonre723
                            ALLA Cyprichromis leptosoma finns i två färgvarianter.
                            Va? Att vissa hanar skiftar i färg eller finns i två färgvarianter i samma population visste jag (hade inte koll på att utinta fanns i två olika som sagt) men att alla finns i två olika i samma population? Stämmer verkligen det? Jag har själv C. leptosoma "Mpulungu" och undrar då givetvis hur den andra färgvarianten ser ut i så fall för jag har bara hanar som är blå med gul stjärtfena? Eller har jag missförstått dig?

*Edit: En googling efter bilder visar och bara en färgvariant från "Mpulungu".
                            Senast redigerad av Pierre_N; 23 October 2013, 11:12.

Kommentar

• jonre723
                              Användare
                              • October 2004
                              • 439

Fantastiska firrar Anders och Mille!

Va? Att vissa hanar skiftar i färg eller finns i två färgvarianter i samma population visste jag (hade inte koll på att utinta fanns i två olika som sagt) men att alla finns i två olika i samma population? Stämmer verkligen det? Jag har själv C. leptosoma "Mpulungu" och undrar då givetvis hur den andra färgvarianten ser ut i så fall för jag har bara hanar som är blå med gul stjärtfena? Eller har jag missförstått dig?

*Edit: En googling efter bilder visar och bara en färgvariant från "Mpulungu".
                              "There are five different geographical variants of C. leptosoma known, and each occurs in both blue- and yellow-tailed morphs. The holotype stems from the Mpulungu area. The variant at Mpulungu is characterized by a light-blue dorsal fin speckled with small black dots in the blue-tailed morph, and by a black band at the base of the blue dorsal in the yellow-tailed morph" Konings 1998, Tanganika Cichlids in their natural habitat s.150.

Jag har haft Mpulungu med blå stjärtfena, men i gruppen på 150st kom det 5-6st med blå stjärt. Jag har liknande erfarenhet av Utinta och ibland har jag funderat på om de inte varit urvalsodlade?
                              Och så är det.
                              /J

Kommentar

• johho
                                NCS Medlem

• March 2007
                                • 1825

Vill bara lägga in en tanke om att den där bulu pointen finns i Nol idag. VF till min ära

Kommentar

Arbetssätt...