Sjutton så fina "Anders" "Cyprissar" har också simmat i många år hos mej, är ju väldigt fin fisk,o just att det finns många färgkombinationer på samma fisk är både skoj o intresant. Kunde förstås inte tänka mej att det skulle bli sådant drag pga en liten fundering. Är riktigt skoj med alla bilder.Får väl slänga in en till, "C Microlepidotus Black Kiriza" Mille
Tankar om "Cyprichromis"
Kollaps
X
-
-
-
[ATTACH=CONFIG]48684[/ATTACH]
En av de vackraste Cyprichromisarna är utan tvekan C. microlepidotus Bulu point.
Som många av Cypsen men framförallt microlepidotus är evolutionen inte riktigt färdig med denna fisk utan hanarna varierar kraftigt i färgsättning. På den tiden jag hade C. micro... Karilani Island fick jag aldrig två hanar som såg likadana ut trots många yngel.
Håll till godo!
C. microlepidotus Bulu point.CAKommentar
-
Helt sanslöst vackra!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Vad är det med Bulu point? Det är ju inte bara en fisk som kommer därifrån och är skitsnygg! Färgerna bara sprakar av dessa fiskar!Kommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Tack för bildkritiken allihopa!
Anledningen att vi nördar kanske gör oss ännu nördigare med fångsplatser och latin är att fisken inte heter något annat.
Cyrichromis microlepidotus återfinns i sjöns norra del.
Samtliga fångsplatser har sina speciella färgteckningar speciellt hos hanarna vilket gör dessa endemiska på ett geografisktområde.
Vid odling/försäljning är det extremt viktigt att veta var fisken kommer ifrån för att slippa korsningar i framtiden som enligt mig är helt värdelös fisk.
Tänk att naturen har på ett rev med hjälp av kanske 10-30 000 år skapat det vi har i baljorna idag.
Mina Bulu point har fångats just där och det finns ingen annanstans på jorden vilket är en häftig tanke för en nörd.Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Xenotilapior och Cyathopharynxar. Bäst upplever jag dock att det är att ha cyps med NÅGON av dessa släkten, inte båda, eftersom det snabbt blir trångt på botten i en Tanganyikaburk. Personligen föredrar jag Xenos med Cyps eftersom det tydligare delar in de olika zonerna i akvariet.Och så är det.
/JKommentar
-
-
[ATTACH=CONFIG]48684[/ATTACH]
En av de vackraste Cyprichromisarna är utan tvekan C. microlepidotus Bulu point.
Som många av Cypsen men framförallt microlepidotus är evolutionen inte riktigt färdig med denna fisk utan hanarna varierar kraftigt i färgsättning. På den tiden jag hade C. micro... Karilani Island fick jag aldrig två hanar som såg likadana ut trots många yngel.
Håll till godo!
C. microlepidotus Bulu point.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Fantastiska firrar Anders och Mille!
ALLA Cyprichromis leptosoma finns i två färgvarianter.
*Edit: En googling efter bilder visar och bara en färgvariant från "Mpulungu".Senast redigerad av Pierre_N; 23 October 2013, 11:12.Kommentar
-
Fantastiska firrar Anders och Mille!
Va? Att vissa hanar skiftar i färg eller finns i två färgvarianter i samma population visste jag (hade inte koll på att utinta fanns i två olika som sagt) men att alla finns i två olika i samma population? Stämmer verkligen det? Jag har själv C. leptosoma "Mpulungu" och undrar då givetvis hur den andra färgvarianten ser ut i så fall för jag har bara hanar som är blå med gul stjärtfena? Eller har jag missförstått dig?
*Edit: En googling efter bilder visar och bara en färgvariant från "Mpulungu".
Jag har haft Mpulungu med blå stjärtfena, men i gruppen på 150st kom det 5-6st med blå stjärt. Jag har liknande erfarenhet av Utinta och ibland har jag funderat på om de inte varit urvalsodlade?Och så är det.
/JKommentar
-
Kommentar
Kommentar