Själv tror jag att det är deras ringa storlek som man lurar sej på, då det är en liten fisk med en stor fisks behov.Kikar man runt lite (är säkert både åt ena o andra hållet)på tex "diskus" så är rekomendationen ca 300L med andra ord ganska lika "Cyprichromis" o jag tror inte att det är så många som skulle slänga in 20st fullvuxna "diskus" i ett 2-300l kar men är beredda att hysta in 20st "Cyprissar" i samma volym. Mille
Tankar om "Cyprichromis"
Kollaps
X
-
-
Borde inte denna tråden ligga i tanganyika?
Så himla spännande diskussion, dessa tankar i kombination med ett par bilder det senaste gör ju att man blir jättesugen att testa dessa igen. Kanske i ett 200? Men verkligen, så himla kul att det finns ett sånt djup i en tillsynes lättskött fisk. Tror bestämt att denna fisk, till helgen, får bli veckans tanganyika med en länk till denna tråden.Kommentar
-
Borde inte denna tråden ligga i tanganyika?mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Minst 50, gärna betydligt fler. Ett 30-tal är enligt mig den ungefärliga gränsen där de börjar bli roliga på riktigt. I slutändan handlar det om hur kul du tycker att det är att byta vatten, men annars är det svårt att ha för många.Och så är det.
/JKommentar
-
Mycket intressant läsning. Var inne på ett mindre antal tidigare men Ni har övertygat mig om att stim är minst 20, kanske fler. Jag har att Juwel 450 som är 150 cm långt och 66 cm högt. Så hyfsat simutrymme och övriga fiskar i burken kommer att hålla sig till sten och snäckpartier ( Lamprologus similis , Julidochromis regani Kipili och Tanganicodus irsacae ).
Kanske börja med 30 och plocka bort lite hanar? Tänker jag fel?720 l. Malawi mbuna
720 l. Tanganyika
112 l. Yngel och karantänKommentar
-
Jag tänker att man inte behöver plocka bort hanar. Flera hanar kan ju ta lite av uppmärksamheten från honorna. Men hade ju varit grymt om du kunde få tag i 10+20 även om få affärer säljer på det sättet.Kommentar
-
Jag matar mina mest med just "cyclops" o "Artemia" dom får även uppblött pellets både röda o gröna kulor, som man får mosa då dom har så små munnar.Men jag håller med "Joho" att det ät bättre med bra många fler honor än hanar då honorna blir hårt åtgångna, men där finns det också "regel med undantag" har sett att dom blir hårdare ansatta i tex 525an jag hade än i 1125an, o det borde tyda på att dom syns o är för nära hanarna som alltid vill para sej o då får dom ingen lugn o ro. I mina ögon betyder det att karen helst ska vara minst 2m för att honorna inte ska bli för stressade, en liten aspekt på det (kan vara tillfällighet) är att honorna har hållt tugget bättre i större kar,då det blir lugnare. MilleOch så är det.
/JKommentar
-
Som en del vet så har jag inte några "avskärmningar" i mitt kar, utan det är öppet vatten (som dom lever i naturligt) men honorna blir inte så ansatta (förmodligen pga storleken på karet) för tuggande honor är det växtlighet på "bergen" som dom gärna står i.På begäran några bilder på mina(hoppas fler hänger på.Mille "C leptosama Mpulungu" "C microlepidotus Black Kiriza"DieselråttanKommentar
-
Så är det. Blir gruppen tillräckligt stor så kan inte alla hanar hålla revir i alla fall och då försvinner problemet.Och så är det.
/JKommentar
-
Kommentar
-
Japp och vi saknar huvudbild, hanbild, honbild samt yngel (ungfisk) bild på den. Huvudbilden kan vara par eller hanne exempelvis.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Vacker firreKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
Kommentar