Rotkeil, red neck, red shoulder?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikv74
    Användare
    • November 2012
    • 55

Rotkeil, red neck, red shoulder?

Undrar om Heros efasciatus - Rot keil är samma art som Heros sp. Rotkeil och om de som kallas Efasciatus - red shoulder och Efasciatus - Red neck också är samma art? Frågan är alltså om det är många namn på samma fisk eller om det är olika fiskar.....
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Ja det är samma art, det finns det som listar upp ett gäng varianter på red shoulder, med elle rutan röda bröstfenor osv, men efter mycket läst om detta har jag personligen dragit slutsatsen att det är samma art med en del variationer inom arten. Namnen är synonymer om man ska dra några slutsatser kring vad olika bilder anges som på nätet och det finns heller ingen som har kopplat något av dessa namn mot någon av varianterna mig veterligen.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

Köpte mina som Heros Sp. Red

Men vi har väll kommit fram till att det var Heros notatus jag fått tag på, eller hur Dare!

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Ja, det är min novisbedömning.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• henrikv74
          Användare
          • November 2012
          • 55

ok det är bra att veta om det är samma art eller inte oavsett namn. Jag har köpt mina som Heros efasciatus Red Neck.

Kommentar

• Rasmus E
            Användare
            • August 2013
            • 68

På många nordamerikanska forum och sidor har jag förstått att de flesta heros-cikliderna, både Heros efasciatus , Heros notatus och Heros severus , kallas för severum. Förvirrande och ganska irriterande.

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Det gör de även i svenska butiker.

///David

Kommentar

• henrikv74
                Användare
                • November 2012
                • 55

Det kan vara lite rörigt med alla namn och fångstplatser kring hantelcikliderna. De känns inte så utstuderade som andra fiskar där det finns bilder på olika fångstställen, Malawifiskar är väl ett bra exempel att jämföra med här i artregistret...

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Jag håller med. Får vi tag på bilder från specifika fångstplatser så lägger jag gärna in dem.

///David

Kommentar

Arbetssätt...