Efter att ha haft fiskarna i cirka fem år har jag äntligen fått lek av Etroplus suratensis . De har hela tiden gått i sötvatten, men för någon månad sedan testade jag att tillsätta koksalt ca 0,5-1 msk/10 liter. Efter två större vattenbyten med en veckas mellanrum utan salttillsats, det senaste igår, lekte de några timmar senare. Jag hade sett antydan till parbildning under några dagar bara. Tre djur, som jag nu förstår är en hane (störst) och två jämnstora honor har gått tillsammans minst 4 år. Leken skedde på bakgrunden (skumgummi) och rommen var oval och verkar vara fäst i ena änden med en mycket kort tråd. Nu, mindre än ett dygn senare har rommen redan börjat kläckas.
Det är det mesigaste i cichlidväg jag någonsin haft. Timida så det är larvigt. Att de lyckas försvara rom och yngel hittills mot den tredje fisken och några Corydoras undulatus är ett mirakel. Som vuxna är de vegetarianer men äter även levande foder, räkor och torrfoder.
Jag flyttade över andmat från ett sällskapsakvarium i somras med bland annat regnbågsfiskar i till Etroplus-arna. Tydligen medföljde rom, med resultat att vid leken igår fångade jag ut cirka 10 ungfiskar av regnbågsfisk för att de inte skulle röra rommen. De har alltså kläckts och vuxit upp med cichliderna.
Pappa viftar friskt vatten
Äggen har redan börjat kläckas efter mindre än 24 timmar
Det är det mesigaste i cichlidväg jag någonsin haft. Timida så det är larvigt. Att de lyckas försvara rom och yngel hittills mot den tredje fisken och några Corydoras undulatus är ett mirakel. Som vuxna är de vegetarianer men äter även levande foder, räkor och torrfoder.
Jag flyttade över andmat från ett sällskapsakvarium i somras med bland annat regnbågsfiskar i till Etroplus-arna. Tydligen medföljde rom, med resultat att vid leken igår fångade jag ut cirka 10 ungfiskar av regnbågsfisk för att de inte skulle röra rommen. De har alltså kläckts och vuxit upp med cichliderna.
Pappa viftar friskt vatten
Äggen har redan börjat kläckas efter mindre än 24 timmar
Kommentar