Nybörjar frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dashivas
    Användare
    • October 2013
    • 245

    #31
    Ursprungligen postat av DaRe
    Tror inte du behöver mer ös än vad du har. Använder du grenventilen som följer med FX5? Jag kör röret rakt ut och tycker det ger bättre rörelse på vattnet genom akvariet.
    Japp använder grenventilen.
    ska prova prova ta bort den och se om det ger mer cirkulation.
    Just nu porlar det ordentligt men hellre mindre ljud och mer cirkulation.
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • Dashivas
      Användare
      • October 2013
      • 245

      #32
      En fundering angående salt.
      Bytade 30-40% vatten idag och sänkte dosen salt till 2dl.
      Dvs 0.25dl per 100l ca.

      Men min fundering om man hela tiden fyller på salt så blir det ju högre och högre koncentration i vattnet eller har jag fel ?
      I så fall räcker det med att fylla på med salt jämnfört hur mycket vatten man tömmer ?
      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #33
        Varför har du i salt?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #34
          Bara salt för att minimera påverkan vid nitritförgiftning. Det bör inte vara aktuellt längre.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Dashivas
            Användare
            • October 2013
            • 245

            #35
            Ursprungligen postat av DaRe
            Bara salt för att minimera påverkan vid nitritförgiftning. Det bör inte vara aktuellt längre.
            Nix men förstått man ska trappa ner .
            Men frågan kvarstår eftersom jag märkt många rekommenderar salt i eller är det jag som fått det om bak foten och det är bara vid sjukdom eller liknande?
            http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #36
              Du behöver inte salt kontinuerligt. Bara vid sårskador eller vid nitritförgiftning i min mening. Ingen nedtrappning behövs det sköter vattenbytena om.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Dashivas
                Användare
                • October 2013
                • 245

                #37
                Kanon då får detta bli sista saltet om inget annat händer.

                tackar
                http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                Kommentar

                • pinoccio
                  Användare
                  • November 2011
                  • 10

                  #38
                  Nyfiken fråga. Varför ska flödet vara så högt som 10ggr vattenvolym?

                  Kommentar

                  • Lars
                    Användare
                    • August 2010
                    • 226

                    #39
                    Ursprungligen postat av pinoccio
                    Nyfiken fråga. Varför ska flödet vara så högt som 10ggr vattenvolym?
                    Om du läser övriga inlägg, så ser du att de flesta säger att det inte behövs 10ggr flöde. Det som är viktigt är bra filtrering och syresättning. Själv försöker jag ha ett filter på ca 5ggr och riktar utloppet så att ytan rör sig och ger lite syrebubblor. Detta sätt är kanske inget för tv rummet eller sovrummet. Men det funkar fint i ett akvarierum
                    Det sägs att Malawiciklider gillar strömt vatten, men det kan förväxlas med rörligt vatten i många fall.
                    Hemsida
                    FiskTorget

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      #40
                      Jag har aldrig fullt ut fattat varför det "ska" vara så högt flöde i ett malawikar. Har smått antagit att det beror på att man ofta håller många individer förhållandevis trångt i ett akvarium och att det därför behövs extra syresättning och cirkulation för att skyffla undan skiten så att säga.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

                        #41
                        Jag säger syresättning, om man sedan löser det på något annat sätt fungerar det bra. Många odlare har inte alls någon exrem fart på vattnet.

                        Kommentar

                        • Dashivas
                          Användare
                          • October 2013
                          • 245

                          #42
                          Litar på er erfarenhet .
                          och verkar logiskt 7200l/h verkar överdrivet samt svårt att få.
                          Just nu har jag 1500+600l/h känns rätt ok .
                          kommer dock att byta ut den lilla pumpen mot ett ytterfilter men storleken får pris och tillgång avgöra men lutar åt ett extra fx5 elker likvärdig eheim med värmare i så man kan ta ut dessa så man slipper dessa i akvariumet.

                          Tanken bakom detta är att slippa byta filter så ofta och bara rengöra en i taget så man lättare håller bakteriebalancen i bytena.
                          http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

                            #43
                            Det viktiga är som sagt syresättingen. Hur många liter per timme spelar ingen roll. Snarare i så fall att det blir för mycket och då blir det en väldigt tråkig burk att titta på eftersom fiskarna står stilla och simmar mot strömmen istället för att simma runt.

                            När det gäller saltet så finns det lite olika åsikter om det är bra eller dåligt. Sen finns det också en del fakta Kolla den här tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthre...highlight=salt (kolla Kaj.P, inlägg 4)

                            Jag saltar med salt för saltvattensakvarium. Jag byter ca 50% per gång och har då i 2 msk salt. Alltså inga 1 dl/100 liter. Salt för saltvattensakvarium innehåller massa mineraler bl a.

                            Var och en gör som de vill, det finns inga "rätt och fel". Det finns däremot en del fakta, efter att ha läst på så kan man välja att göra på det ena eller andra sättet. En annan variant är att pröva sig fram, det tar lite längre tid och kräver lite mer pyssel bara.

                            Anledningen till att gradvis sänka salthalten är att fiskens omsos påverkas. Fisken sväller upp pga att vatten strömmar in i cellerna vid en snabb förändring. Ska man ha koll ordentligt när man "labbar" med saltkoncetrationen så är det bästa hjälpmedlet en saltmätare. Dom kostar dock en rätt bra peng, men har man dyr fisk så kostar den inte mer än ett par fiskar. Det kan gå bra att göra en snabbare förändring men det kan också gå galet, jag brukar inte chansa.

                            När din burk väl är igång och det rullar på så kommer inte allt verka så komplicerat som du (kanske?) uppfattar det nu. I början är det mycket att tänka på, sen blir det rutin. Det ska vara kul att ha ett akvarium!

                            Kommentar

                            • Dashivas
                              Användare
                              • October 2013
                              • 245

                              #44
                              Gissar att jag får ut det mesta syret från mina pumpar.
                              Min fx5 sprutar lite snett uppåt vid ytan och ger bra ut cirkulation.
                              Sen min lilla cirkulations pump på 600l/h ger yttetliga cirkulation på ytan och i och med den är i ytan så kommer det massvis med små bubblor ut i halva akvariumet.


                              Angående saltet har jag inga planer på att fortsätta utan trappa ner ungefär halva mängden från tidigare omgång.
                              Om det är lagom eller för snabbt återstår att se.

                              Det mesta är avancerat i början innan man får kläm på det.
                              Har sysslat en hel med reptiler som yngre med uppfödning osv så lär mig förhoppningsvis snart.

                              tack för all hjälp
                              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                              Kommentar

                              Arbetssätt...