Nybörjar frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dashivas
    Användare
    • October 2013
    • 245

    #16
    har nu slängt ner 1 syresten plus en cirkulationspump till i karet .
    du säger det förmodligen är nitrit som kanske stämmer då är min test åt skogen tyvärr.
    Ska jag sänka temperaturen oavsett ?
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #17
      Byt vatten 50%. Salta då det minskar symptom vid nitritförgiftning.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Dashivas
        Användare
        • October 2013
        • 245

        #18
        Jag drar ut kontakterna till doppvärmarna så längr.
        måste iväg nu på morgonen men köper salt.
        och gör ett stort vatten byte igen ikväll .
        köper samtidigt en ny slang då den jag köpte billigt på hornbach var ruggigt kass .
        frågar även en som har ett kar om några nävar sand som jag stoppar i en strumpa i karet då jag inte vill ha blandad sand.

        är det nått mer jag ska tänka på ?


        tack för all hjälp än så länge
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #19
          Är det vita prick? Eller varför medicinerade du?

          Om du fixar sand från en annan burk och har i (funkar bra i strumpa eller i en plastlåda) så skulle jag starta om burken. Medicinen har troligtvis ändå slagit ut de bra bakterierna som fanns i burken. Men är det vita prick så ska du ju självklart fortsätta m medicinkuren och eftersom den tar kål på bakteriefloran så får du avvakta med sanden/gruset från polaren.

          Vid akut nitritförgiftning så måste ett större vb göras. Sen kan du göra mindre byten för att späda ut giftigheten. Mät med ett dropptest, stickor är inte så pålitliga.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #20
            Oroa dig inte. Alla får en nitrikspik vid något tillfälle och det viktigaste då är bara att byta vatten och är det riktigt akut för fiskarna så salta 1 DL per 100 liter. När detta har lagt sig finns risk att du åker på lite alger eftersom omvandlingen från ammonium->nitrit->nitrat är igång och det vetyder att det börjar finnas gödning för alger. I ett Mal<awikar brukar det inte finnas mycket snabbväxande växter som käkar nitrat så då är vattenbyte ännu viktigare. Bra cirkulation är en nödvändighet för att denna omvandlingsprocess ska gå bra eftersom den kräver en del syre.

            Syresten är inte mer effektivt än något som cirkulerar vattenytan då det främst är just skvalpet på ytan som drar ned syre i vattnet inte bubblorna i sig.

            En viktigt råd som jag brukar hålla mig till är att mata extremt lite under de 3-5 första veckorna.

            Man kan också få nitrikspik fast inte lika kraftig om du gör stora modifieringar i akvariet. städar ur filtret, byter inredning. Matar väsentligt mer än tidigare på grund av nya fiskar eller annat. Så försök håll dig till så små förändringar som möjligt över tiden. Och håll ned på matningen ordentligt vid en justering av fiskantal, byte av inredning eller rengörning av filter för att gradvis öka det igen.

            Att ta sand från inkört akvarium är bra, men att ta annan inredning går också utmärkt. På alla ytor som inte är för släta (glas) har mängder av dessa bakterier som driver ammonium-nitrat cykeln.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Dashivas
              Användare
              • October 2013
              • 245

              #21
              Tack erik och RaRe
              tror mer och mer att det beror på nitrit fast mitt test inte visar något.
              Är empress extra känsliga ?
              Har nämligen 8 som dött och 1 firefish medans resten verkar inte märka av det.
              syrestenen är mest ett komplement i och med jag inte har mer pumpar att stoppa i .
              fx5 vid ytan som ger bra rörelse samt en mindre på 600l/h som samtidigt drar ner luft bubblor.
              Hällde i lite salt i morse kommer hälla i 0.5dl per 100l ikväll vid catten bytet på 50 % eller nått i den stilen.
              får köpa ett sånt test för nitrit 8ch kontrollera bättre.
              sånt dära medel för uppstart är det nått att fundera på?


              Sen göra små byte med några dagars mellanrum samt mata väldigt sparsamt.
              Kommer göra en omstart av karer.
              när jag öppnade filteret igår kväll såg jag där fanns bara blått filtermatrial och en liten påse med kulor.
              räcker detta ?

              mvh daniel
              Senast redigerad av Dashivas; 12 October 2013, 12:05.
              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #22
                Jag har aldrig startat upp akvarium med medel, men vad jag hört fungerar det.

                Filtermediat bör nog duga. Svårt att säga vad du har men någon speciellt för biologiskt filter vore nog bra.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Joakim Birgersson
                  Användare
                  • August 2013
                  • 202

                  #23
                  Jag startade upp ett kar för en dryg vecka sedan. Använde Easy Lifes "Easy start", bakterie på flaska. Skall tillsättas dag 1, 7 och 14 eller varje dag om det blir nitrit. Så här långt har det gått bra men för tidigt att ropa hej. Kanske kan vara något att testa Dashivas.
                  720 l. Malawi mbuna
                  720 l. Tanganyika
                  112 l. Yngel och karantän

                  Kommentar

                  • Dashivas
                    Användare
                    • October 2013
                    • 245

                    #24
                    Idag är det 1v sen jag stoppa i malawi cikliderna men innan dess hade karet varit igång 2v med lite malar av olika sorter.
                    Använde 10l och några växter från ett gammalt kar (18l) som min fru hade haft.
                    Så märkte inget med fiskarna på 5 dagar sen igår såg jag nått var skumt.
                    Kan ju vara jag som matat för mycket i ett nytt kar som sagt är ju nybörjare men kändes inte som speciellt mycket med tanke på 40 malawi plus 7 malar varav 3 av dom är på

                    köpte idag 2kg grovsalt utan jod så ska göra ett vatten byte under morgondagen .
                    Köpte nått medel som tog bort klor osv från kran vatten men tänkte åka iväg och köpa nån bakterie kultur samt eventuellt filter matrial och en ny slang så det inte tar 2 timmar att göra vatten byte.
                    ska även ha i lite grus från kar .
                    ska även köpa nån bättre vatten test

                    tack än en gång för alla råd

                    Lyckades föresten lägga upp en bild från min data på första sidan om ni missat den.
                    Senast redigerad av Dashivas; 12 October 2013, 21:04.
                    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                    Kommentar

                    • Dashivas
                      Användare
                      • October 2013
                      • 245

                      #25
                      Än så länge inga nya dödsfall.
                      Stack och köpte ny slang som var grövre och bättre kvalitet så vattenbytet fungerade smidigare och snabbare.
                      Köpte även keramik rör och biobollar till min fx5 samt bakterier i kapslar som sägs få karet i balans efter 24h.
                      Satte ihop filtert med dom nya filter matrialen.
                      Bytade mellan 60-70% vatten samt hällde i 4dl salt som jag löste upp först i en balja (ca 0.5-0,55dl per 100l)
                      Hällde i 7 kapslar bakterier ( 14st vid upp start och 7 vid vatten byte stod det i bruksanvisningen)
                      Tänker hälla i dom sista 3 nästa helg när jag gör ett vatten byte.

                      Än så länge har 8 red empress och 2 firefish dött och jag hoppas det stannar där.
                      Fiskarna ser piggare ut också.

                      Kommer reglera ner tempen till runt 24-25grader (tidigare 26)
                      Har inte matat sen torsdags kväll tänkte ge dom lite i morgon (måndag)

                      Frågan är finns det mer jag kan göra i dagsläget ?

                      Mvh
                      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

                        #26
                        Det blir nog jättebra. Har du testat för nitrit?

                        Det kan vara bra att göra ett test lite då och då på nystartade burkar. Om inte annat för att känna sig lugn och få lite kontroll på vad som händer. Fortsätt att mata men mata väldigt lite. Fiskarna dör inte av att få lite mindre mängd mat men däremot behöver bakterierna något att "äta".

                        Synd på fisken, hoppas att du kan få tag på nya fina firrar av de arterna du har. Vänta med att skaffa nya tills burken är stabil.

                        Om du inte redan gjort det så skulle jag ändå ha skaffat lite sand/grus från din polare. Bakterier på flaska/kapslar i all ära men det känns ändå bättre med "riktiga varan"

                        Kommentar

                        • Dashivas
                          Användare
                          • October 2013
                          • 245

                          #27
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Det blir nog jättebra. Har du testat för nitrit?

                          Det kan vara bra att göra ett test lite då och då på nystartade burkar. Om inte annat för att känna sig lugn och få lite kontroll på vad som händer. Fortsätt att mata men mata väldigt lite. Fiskarna dör inte av att få lite mindre mängd mat men däremot behöver bakterierna något att "äta".

                          Synd på fisken, hoppas att du kan få tag på nya fina firrar av de arterna du har. Vänta med att skaffa nya tills burken är stabil.

                          Om du inte redan gjort det så skulle jag ändå ha skaffat lite sand/grus från din polare. Bakterier på flaska/kapslar i all ära men det känns ändå bättre med "riktiga varan"
                          Känns redan bättre tror jag är mer förbredd.
                          tänkte mata lite smått idag dock snålt.
                          får lite grus ikväll som jag ska slänga i.

                          tanken är att låta fisken växa upp så vi kan se vilka kön och ersätta dom med rätt kön .

                          tack för hjälpen
                          http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                          Kommentar

                          • Dashivas
                            Användare
                            • October 2013
                            • 245

                            #28
                            Alla prickar och flämtningar har nu försvunnit

                            Fiskarna ser pigga ut dock känns det som dom får för lite man men men dom får klara sig i alla fall en vecka till med snålt med mat.
                            har fått en del brun alger som dom betar på så är ju bra.


                            mest en uppdatering vad som hänt
                            http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                            Kommentar

                            • Dashivas
                              Användare
                              • October 2013
                              • 245

                              #29
                              Var i en zoo butik idag och kom och tänka på att damm pumpar gav bra ös när jag hade kajmaner dom krävde ordentligt med flöde för att hålla rent och inga pumpar jag testa klarade sig mer än nån vecka som mest innan dom stanna pga fulla med skit.

                              Tänkte inte på rengöringen då jag inte vill ha ett hemmagjort filter i karet men pumpen ger ju bra ös och kan lätt gömmas bakom ettvsten parti.
                              som exempel såg jag en som gav 8000l/h för 2200kr vilket förvisdo blir lite för mycket men finns ju mindre tex 3-5000l/h som ger ett närmare flöde på 10ggr volymen.
                              min fx5 borde räcka som reningsverk .

                              Är detta en dum ide ?
                              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

                                #30
                                Tror inte du behöver mer ös än vad du har. Använder du grenventilen som följer med FX5? Jag kör röret rakt ut och tycker det ger bättre rörelse på vattnet genom akvariet.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...