Nybörjar frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dashivas
    Användare
    • October 2013
    • 245

    Nybörjar frågor

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20131006_170403.jpg
Visningar: 1
Storlek: 287,2 KB
ID: 699145

    Halloj

    Hade akvarium för 20 år sedan som ung dvs inte speciellt kunnig.
    Så är nästan helt färsk på denna biten så ni får ursäkta om frågorna är är dumma.
    Frugan har dock haft ett pytte kar på 18l eller nått i den stilen med lite malar .


    Efter en del läsande så hade jag och frugan bestämt oss för malawi kar.
    För 4v blev det ett köp på ett begagnat 720l med en fx5 fluval.
    Satte igång det direkt eftersom jag fick till 3st stora malar osäker på vilken sort men tror dom heter gibb något.
    Tanken med karet är en prydnad i rummet.
    Därav inredningen viktig att det ser bra ut.
    Har blästersand på 0.5-1mm som botten och koraller som stenar både för dom höjer ph samt vi tycker det är snyggt.
    Har läst att lavasten kan ge skador på fisken men också läst mpnga som säger dom aldrig märkt detta och lava och korall är ju ungefär lika skarpt.
    Har köpt lite växter anubis och sån dära ormbunke ( står still vad den hette) .
    Köpte 4 arter vilket jag inte kan namnet på alla men firefish är en av dom. 10st av varje och det är yngel på 3-4cm.
    Har ej bestämt om det blir fler eller ej.
    Enligt uppfödaren ska dessa arter funka fint ihop.


    Nu till frågorna.
    Läst att fiskarna vill ha upp till 10ggr cirkulation från pump/pumparna.
    fx5 ger ju 1500l/h dvs är väldigt lite i förhållande till vad de vill ha.
    Har även en pump uten filter på 600l/h .
    Behöver jag mer ? I så fall räcker en till fx5 eller liknande?
    Är ju inte så enkelt/billigt att få pumpar till 7200l/h på mindre kar är det ju enklare.
    Som jag förstått bör man ha i 0.3dl salt och bikarbonat på 100l var hittar man dessa billigt blir ju en hel del om man bytar vatten var eller varannan vecka.

    Tacksam för all hjälp
    Senast redigerad av Dashivas; 11 October 2013, 20:42. Anledning: Lagt till en akvarie bild
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU
  • Dashivas
    Användare
    • October 2013
    • 245

    #2
    Ska försöka lägga upp en bild på karet så fort jag begriper hur man gör
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

      #3
      Åsikterna går isär vad det gäller cirkulationen, men om du frågar mig säger jag nej (du behöver alltså inte 10*volymen). Där emot är det viktigt med bra filtrering och att syresättningen fungerar (vilket bland annat kan ha med cirkulation att göra). Mitt förslag är att du kör på lite och ser hur det fungerar, var försiktig med matningen i början. Malarna hade jag plockat bort från karet, om du nu inte är jättefäst vid dem förstås. De skitar mest ner om de är lite större. 4 arter i ett 720-liters tycker jag är lagom när det gäller Malawi, men där går också åsikterna isär. Det finns massor av folk här som är duktiga på Malawi, jag är inte en av dem. Så du får säkert många bra råd.

      Välkommen till ciklidhobbyn och till forumet! Om du tycker om att läsa om andras erfarenheter kan ett medlemskap i föreningen rekommenderas. Då får man nämligen Ciklidbladet hemskickat 4 gånger/år.



      Gibbiceps och Javaormbunke skulle jag gissa på

      /Jocke

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Välkommen hit!

        När det gäller cirkulationen så behöver du inte haka upp dig på hur många liter som pumpas runt. Det viktigaste är att ytan är i rörelse så att det blir en bra syresättning. Du behöver varken salta eller buffra vattnet om du inte har egen brunn med lågt ph.

        Kul med en så pass stor burk. Lite lättare att få snygg och dom flesta firrarna funkar. Köp inte fler arter nu. Ta det lugnt och skapa inte fisksoppa.

        Kommentar

        • Dashivas
          Användare
          • October 2013
          • 245

          #5
          Tackar då avaktar jag lite.
          Har satt en luftpump till min lilla pump så den sprutar ut luft samtidigt som den ger cirkulation.
          Ytan är i full rörelse så om jag förstår er rätt så är det .


          Javaormbunke och gibbecepts stämmer på ca 30cm och några andra L-malar och annat botten skrafs.
          vi är glada i malar helt enkelt.

          tanken är att vänta med fiskinköp till dessa växt till sig lite och se hur det ser ut och förhoppningsvis att dom ynglar lite så tösen får se bebisar som hon säger och vi fyller på grupperna.
          http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            Välkommen hit!

            Jag tror FX5 duger gott. Jag tror inte du behöver vare sig bikarbonat eller salt.

            Lavastenar kan vara problem om du har rädda fiskar som riskerar att fly in i stenarna om du närmar dig akvariet.

            Bilder vore kul.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Dashivas
              Användare
              • October 2013
              • 245

              #7
              Försöker och försöker men den vill inte ladda upp bilder från mobilen av npn anledning
              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #8
                Iphone?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Dashivas
                  Användare
                  • October 2013
                  • 245

                  #9
                  Nix en samsung s4


                  Senast redigerad av Dashivas; 10 October 2013, 21:04.
                  http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    #10
                    Aha. Det borde fynka klockremt.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Dashivas
                      Användare
                      • October 2013
                      • 245

                      #11
                      Lade upp en länk så länge till en bild
                      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                      Kommentar

                      • Dashivas
                        Användare
                        • October 2013
                        • 245

                        #12
                        Tjena igen.
                        Uppdaterar lite samt nya frågor.

                        Fiskar jag har är
                        Haplochromis red empress
                        Aulonocara "fire fish"
                        Melanochromis auratus

                        Pseudotropheus demason
                        Samt en jag är osäker på då dessa då dom vi köpte ska ha gula honor men min fru trodde sig sett detta namn men dessa får väl inte gula honor ?


                        Nu till frågorna
                        Mina red empress har fått små små vita prickar (trodde först luftbubblor) och står uppe vid ytan och flämtar så jag bytade ca 30% vatten innan jag såg prickarna därav trodde jag det var bubblor.
                        Dom andra ser pigga ut utom nån få firefish som också har samma som ovan.

                        Har ett vita pricken medel dock bara strax under 20ml (använt 1gång till 18l akvarium) och enligt instuktionerna ska man ha 20ml på 600l vilket betder jag ska 24ml per dos.
                        Så det lär inte räcka.
                        Läste att man bör höja tempen så det kortar ner cykeln för pricken och ha i lite salt för att hjälpa fisken.
                        Dock har vi ingen jodfri salt hemma.

                        Har nu höjt 2grader på dopvärmarna så teroetiskt borde jag få en temp på 28grader (haft 26 innan)
                        Hinner inte köpa mer medicin imorgon tyvärr tror jag i alla fall.
                        Skall jag slänga i burken med medicin och sen köpa nytt så fort jag kan dvs om 2dagar (söndag) även om det inte blir samma märke .

                        Stod man ska koppla bort pumpen (filter) så det inte dödar bakterie floran där i hur pass mycket spelar detta för roll har ju ingen direkt pump i såna fall .


                        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

                          #13
                          Är du säker på att det är vita prick? Det är ovanligt att malawi får det. Googla och kolla bilder!!

                          Hur länge har burken varit igång? Det låter som nitrit nämligen. Då är det viktigt med syresättningen. Salt lindrar symptomen, salta 1/2 dl/100 liter. Vanligt grovsalt går bra. När du får ordning på det här så får du trappa ner på saltandet vid varje vattenbyte. Att tillföra salt är inga problem för fisken men tvärtom är värre då måste det ske över en längre tid.

                          Har du ett test för nitrit? Om inte så skaffa ett dropptest.

                          Känner du någon som har en burk igång? I så fall hämta några nävar med sand/grus från den burken och släng i. Det kickstartar bakterikulturen.

                          Om du har nitrit är det viktigt att hålla koll på fisken och vattnet (testa). Salta som sagt, byt vatten (små vb 20-25 % för att hålla ner nitriten). Mata väldigt försiktigt nu.

                          Är det vita prick (vilket känns märkligt) köp medicin direkt och följ anvisningarna. Ta ur filtermedia och kör pumpen som vanligt.

                          Dina fiskar heter:
                          Protomelas taeniolatus
                          Och förmodligen är det Pseudotropheus saulosi du har och inte Pseudotropheus demasoni .

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

                            #14
                            Läste ditt inlägg igen. Absolut inte högre temp nu! Är det vita prick - ja, men är det nitrit (kväver fisken, de får svårt att syresätta) så gör högre temp mindre syre. Då dör fisken. Hellre dra ur sladden till doppvärmaren och ha 23 grader!

                            Rikta utblåsen mot ytan så att du syresätter ordentligt!

                            Kommentar

                            • Dashivas
                              Användare
                              • October 2013
                              • 245

                              #15
                              Pumpen har alltid varit riktad mot ytan nästan lite jobbigt porlande
                              Kollade värdena innan och enligt testet fans ingen nitrit.
                              har testat några ggr nitrat var uppe i 50 men efter vatten bytet nånstans mellan 10 och 25.
                              ph runt 7 hur det nu kan stämma med all den korallen.
                              dgh 21%+
                              Dkh 20+
                              Cl2 under 0.8

                              haft 1 red empress som gett upp och en till tror jag ger upp nör som.
                              Hällde i medicinen tyvärr missade jag ta ut filteret men stannade pumpen några minuter efter och tog ut det lade det i en balja och sköljde det ( ej tvätta) sen fyllde jag upp med vatten la i en cirkulations pump så bakteriefloran överlever f örhoppningsvis
                              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                              Kommentar

                              Arbetssätt...