Det är kul med bäbisar
Första akvariet, 325 liter Tanganyika
Kollaps
X
-
-
Idag blev det ett besök hos Akvarieleasing, mycket kul att titta på där! Kom hem med två stycken Altolamprologus fasciatus därifrån, får se vad de har för kön när de växt till sig lite mer men förhoppningsvis så blev det en av varje.
Var inne där för någon dag sen och kollade då hade de inne fem arter från Tanganyika, varav tre stycken är snäcklekare, de andra två var Julidochromis transcriptus och någon sorts prinsessa. Sen har de iofs en hel del troffar också, fyra eller fem burkar tror jag.
Ja, speciellt när man får sina första också. Ja riktigt skönt att blev bra med fiskarna. Är väl en som fortfarande har en del konstigheter för sig, men jag tror han är lite "touched in the head" för att uttrycka sig milt. Den har nog tyvärr även en medfödd missbildning också, kroppsformen är inte som den borde och det ser ut som att den bakre delen av kroppen inte har växt i samma takt som den främmre.
Japp riktigt kul, måste säga att de växer fortare än jag trodde också. De simmar runt mycket mer nu jämfört med igår och är väl kanske millimetern längre eller nåt sånt.Senast redigerad av raklun; 02 November 2013, 02:52.Kommentar
-
Liten uppdatering, multisarna har nu ynglat av sig för första gången. Upptäckte ynglen igår och har kunnat räkna till 8 st som minst, men det är jäklar vad små de är!
[ATTACH=CONFIG]48954[/ATTACH]
Sen blir det nog ett besök hos Akvarieleasing imorgon då jag ska till Kista och det verkar inte vara allt för jobbigt att åka tunnelbana där emellan. Så förhoppningsvis så blir det en art till i akvariet efter det, ser lite tomt ut i akvariet med endast en koloni med snäcklekare men tyvärr så är utbudet av Tanganyika är inte så där jättestort här i Uppsala.
Efter att jag såg mina tre-fyra första Multis småtting för ca 3,5 vecka sedan så har det exploderat.
Har bu ca 25 yngel so pilar runt imellan snäckorna i olika storlekar!Kommentar
-
Det låter riktigt fräckt, får hoppas att det tar sig lika bra här, måste vara roligt att se fiskar i alla storlekar simma runt i samma koloni.
Passar på att slänga in en kass mobilbild på mina Altosar också. (Plus en jäkla massa trådalger som ska städas bort under dagens vattenbyte.)
[ATTACH=CONFIG]48990[/ATTACH]
Rakt upp på önskelistan!Kommentar
-
Altolamprologus fasciatus är ju hur hur coola som helst. Riktigt ovanliga tror jag.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Altolamprologus fasciatus är ju hur hur coola som helst. Riktigt ovanliga tror jag.
Kan även tillägga att efter att jag rentgjort akvariet från ett ton med trådalger följt av ett vattenbyte så har Fasciatusarna lagt beslag på stenröset vilket har lett till fullskaligt krig bland multisarna. Bodde en utstött hane i stenröset innan som nu försöker bli herre över kolonin, så han slåss och jagas runt av den dominanta hanen.Kommentar
-
Kommentar
-
Bara att skaffa fler snäckor. På ICA focus I GBG hade dom vinbergssniglar att köpa. Urplockade och klara. Innehållet låg för sig och husen var rengjorda och klara att droppa i karet. 24st för drygt en 100-lapp. Sedan gick ju köttet att fräsa upp med lite lime och vitlök och ha på ett par minibaguette. Bara det var värt pengarna :-) . Ett glas Pinot Gris gick att tvinga ner till mackan medans man tittade på signatusarna som var i extas. Det var 10 veckor sedan. nu har dom 2 kullar.Kommentar
-
Bara att skaffa fler snäckor. På ICA focus I GBG hade dom vinbergssniglar att köpa. Urplockade och klara. Innehållet låg för sig och husen var rengjorda och klara att droppa i karet. 24st för drygt en 100-lapp. Sedan gick ju köttet att fräsa upp med lite lime och vitlök och ha på ett par minibaguette. Bara det var värt pengarna :-) . Ett glas Pinot Gris gick att tvinga ner till mackan medans man tittade på signatusarna som var i extas. Det var 10 veckor sedan. nu har dom 2 kullar.Kommentar
-
Bara att skaffa fler snäckor. På ICA focus I GBG hade dom vinbergssniglar att köpa. Urplockade och klara. Innehållet låg för sig och husen var rengjorda och klara att droppa i karet. 24st för drygt en 100-lapp. Sedan gick ju köttet att fräsa upp med lite lime och vitlök och ha på ett par minibaguette. Bara det var värt pengarna :-) . Ett glas Pinot Gris gick att tvinga ner till mackan medans man tittade på signatusarna som var i extas. Det var 10 veckor sedan. nu har dom 2 kullar.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Just den där är rätt lugn av sig, dennes lite mindre kompis däremot... Kompisen har fått smak på multisyngel, alla 8 yngel från första kullen levde tills några dagar efter att fasciatusarna flyttat in, nu finns det 2 eventuellt 3 kvar. Den har tagit dem på kvällen ganska direkt efter jag släckt, såg när den tog det fjärde ynglet som fanns kvar. Har sett den göra en del försök på dagen men då blir den alltid bortjagad. Men på kvällen däremot så ser de stora multisarna så dåligt att de inte märker av att den är i närheten. Så är väl därför fasciatusarna har så pass stora ögon gissar jag, så att de kan se att jaga på kvällen.Kommentar
-
-
Har lyckats hitta sniglar med skal nu, låg bland skaldjuren i frysdisken. Vilket känns ganska logiskt när man väl kommer på det, en jäkla massa letande innan dock. Blir väl lite mer pill och tvättande men det kan får man leva med då de rengjorda i tuber verkar vara svåra att hitta här i stan.Kommentar
Kommentar