Första akvariet, 325 liter Tanganyika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • raklun
    Användare
    • August 2013
    • 44

Första akvariet, 325 liter Tanganyika

Hej, jag har ganska nyligen startat upp mitt första akvarium, ett 325 liters Tanganyika, som jag nu skulle behöva lite hjälp med och några art förslag till.
    Just nu så går det åtta Multifasciatus i akvariet och jag funderar lite över vilka arter som kan passa ihop med dem när akvariet ser ut så här:
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0686.jpg
Visningar: 1
Storlek: 259,6 KB
ID: 699140

Namn: DSC_0687.jpg
Storlek: 258,4 KB
ID: 699141
    Finns en del små gömslen i stenröset, hade velat haft det lite större men fick slut på sten.

Namn: DSC_0688.jpg
Storlek: 266,0 KB
ID: 699142

Jag har sneglat en del på Xenotilapia släktet men vet inte om botten ytan kanske är för liten för det, bakgrunden tar ju tyvärr upp en rätt stor del av ytan?
    Har även kollat en på någon Altolamprologus och undrar om någon vet ifall Altolamprologus fasciatus fungerar tillsammas med multisar?
    Jag tar gärna emot förslag på andra arter som kan passa in!

Sen slutligen har jag ett problem jag behöver lite hjälp med, har haft akvariet igång i två veckor på torsdag och i söndags så började en del av fiskarna att klia sig mot botten och stenarna. Idag så kliar de sig rätt ofta och en av fiskarna gör en del ryck ibland som om den skulle vilja bli av med något från kroppen. Så jag undrar vad detta skulle kunna bero på?
    Enligt vattentestet som jag har så ska andelen nitrit ligga under 1mg/L, stegen ligger på 0, 1, 5 osv, fiskarna står heller inte och flåsar något men det kanske är nitrit som kan vara orsaken ändå?
    Däremot så visar testet att pH ligger rätt lågt på ~7 nåt sånt. Jag har haft i en bikarbonat för att försöka öka det, gjorde även ett vattenbyte på 15-20% samtidigt.
    Jag gjorde även ett vattenbyte i fredags och har tillsatt AquaSafe både vid start och vattenbyten.
    Senast redigerad av raklun; 08 October 2013, 22:19.
  • maltandis
    Användare
    • October 2003
    • 1567

Ursprungligen postat av raklun
    Hej, jag har ganska nyligen startat upp mitt första akvarium, ett 325 liters Tanganyika, som jag nu skulle behöva lite hjälp med och några art förslag till.
    Just nu så går det åtta Multifasciatus i akvariet och jag funderar lite över vilka arter som kan passa ihop med dem när akvariet ser ut så här:
    [ATTACH=CONFIG]48355[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48356[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48357[/ATTACH]
    Jag har sneglat en del på Xenotilapia släktet men vet inte om botten ytan kanske är för liten för det, bakgrunden tar ju tyvärr upp en rätt stor del av ytan?
    Har även kollat en på någon Altolamprologus och undrar om någon vet ifall Altolamprologus fasciatus fungerar tillsammas med multisar?
    Jag tar gärna emot förslag på andra arter som kan passa in!
    Sen slutligen har jag ett problem jag behöver lite hjälp med, har haft akvariet igång i två veckor på torsdag och i söndags så började en del av fiskarna att klia sig mot botten och stenarna. Idag så kliar de sig rätt ofta och en av fiskarna gör en del ryck ibland som om den skulle vilja bli av med något från kroppen. Så jag undrar vad detta skulle kunna bero på?
    Enligt vattentestet som jag har så ska andelen nitrit ligga under 1mg/L, stegen ligger på 0, 1, 5 osv, fiskarna står heller inte och flåsar något men det kanske är nitrit som kan vara orsaken ändå?
    Däremot så visar testet att pH ligger rätt lågt på ~7 nåt sånt. Jag har haft i en bikarbonat för att försöka öka det, gjorde även ett vattenbyte på 15-20% samtidigt.
    Jag gjorde även ett vattenbyte i fredags och har tillsatt AquaSafe både vid start och vattenbyten.
    Ser najs ut, byt 50 % och salta (jodfritt) 2 dl räcker nog. Altolamprologus som du nämner skulle vara fint, och kanske någon Julidochromisart eller N leleupi.

/Jocke
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• raklun
      Användare
      • August 2013
      • 44

Ursprungligen postat av maltandis
      Ser najs ut, byt 50 % och salta (jodfritt) 2 dl räcker nog. Altolamprologus som du nämner skulle vara fint, och kanske någon Julidochromisart eller N leleupi.

/Jocke
      Då ska jag gå och köpa jodfritt salt, har bara salt med jod hemma. Någon sorts Altolamprologus kommer det med största sannolikhet bli. Leleupis har jag kollat på en del, men läst att de kan få för sig att gå på snäckskalslekare för att komma åt yngel, fast det kanske bara är väldigt speciella fall?

Kommentar

• maltandis
        Användare
        • October 2003
        • 1567

Havssalt funkar bra, brukar finnas i de flesta butikerna.
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem

• September 2009
          • 22826

Välkommen hit!!!

Xenotilapia borde väl gå bra i det akvariet?

Leleupi är nog rätt rovgiriga, men jag hade just en hästnos som spottade i mitt stora kar där det går 15 leleupi och de var inte fasligt snabba på ynglen. De simmade omkring i flera dagar faktiskt.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1824

Ser bra ut detta. Lite tankar är, MER SNÄCKOR Försök lägga alla snäckor i en hög, där du vill att multisarna ska befinna sig. På så sätt stör de inte eventuella xenotilapia du vill ha i karet som vill ha sin sand orörd
            Sen just den altolamprologusen du tittade på har jag aldrig sett i affär, den kanske går att beställa? De två andra, Calvus och Compressiceps är däremot vanliga och kan finnas i flera olika färgvarianter.

Lite beroende på hur mycket pengar du vill lägga, men ser ingen anledning till att Xenotilapia papilio Tembwe II eller något liknande inte skulle fungera i den burken. Dock inte i kombination med leleupin, funderar på om den kan störa xenotilapian.

Du skulle kunna få en bra uppdelning, lägg alla snäckskal till höger, behåll stenhögen till vänster och fyll den med något, kanske 1+1 altolamprologus och i mitten på den öppna ytan kommer xenotilapian simma. Inte alls dumt.
            Senast redigerad av johho; 09 October 2013, 07:33.

Kommentar

• raklun
              Användare
              • August 2013
              • 44

Ursprungligen postat av maltandis
              Havssalt funkar bra, brukar finnas i de flesta butikerna.
              Det kan vara bra att veta, blev vanligt salt utan jod den här gången, visste inte om havssaltet innehöll jod eller inte så tog det säkra före det osäkra. Gjorde ett större vattenbyte och hade i lite drygt 1,5 dl salt igår, det har helt klart hjälpt, går rätt lång tid mellan att fiskarna kliar sig nu och fisken med ryck har inte alls samma problem längre.

Ursprungligen postat av DaRe
              Välkommen hit!!!

Xenotilapia borde väl gå bra i det akvariet?

Leleupi är nog rätt rovgiriga, men jag hade just en hästnos som spottade i mitt stora kar där det går 15 leleupi och de var inte fasligt snabba på ynglen. De simmade omkring i flera dagar faktiskt.
              Tackar!

Skulle vara riktigt trevligt om det funkar med Xenotilapia, är riktigt snygga fiskar.

Då skulle det ju faktiskt kunna vara värt ett försök med att ha en Leleupi, har funnits en brun Leleupi i en av butikerna här i stan under en tid fast vet iofs inte om den fortfarande är kvar. Fast då kanske man måste skippa att ha någon form av Alto, tänkte om de konkurerar om samma utrymme?

Ursprungligen postat av johho
              Ser bra ut detta. Lite tankar är, MER SNÄCKOR Försök lägga alla snäckor i en hög, där du vill att multisarna ska befinna sig. På så sätt stör de inte eventuella xenotilapia du vill ha i karet som vill ha sin sand orörd
              Sen just den altolamprologusen du tittade på har jag aldrig sett i affär, den kanske går att beställa? De två andra, Calvus och Compressiceps är däremot vanliga och kan finnas i flera olika färgvarianter.

Lite beroende på hur mycket pengar du vill lägga, men ser ingen anledning till att Xenotilapia papilio Tembwe II eller något liknande inte skulle fungera i den burken. Dock inte i kombination med leleupin, funderar på om den kan störa xenotilapian.

Du skulle kunna få en bra uppdelning, lägg alla snäckskal till höger, behåll stenhögen till vänster och fyll den med något, kanske 1+1 altolamprologus och i mitten på den öppna ytan kommer xenotilapian simma. Inte alls dumt.
              Det ska helt klart bli fler snäckor, var egentligen bara tänkt att jag skulle köpa fyra multisar till att börja med men fick med mig åtta hem. Några plockades upp i snäckor och det satt tydligen fler fiskar inne i snäckorna. Anledning till att det är två högar just nu är för att en av multisarna blev utstött ur kolonin och flyttade mot stenröset, efter ett tag så flyttade fler över. Jag antar att det kan ha att göra med att det finns för få snäckor? Jo jag tror den alton ska gå att beställa, har även sett någon affär som haft den inne på sin lagerlista, kan inte komma ihåg vilken just nu dock. Blir den för svår att få tag på så blir det nog Compressiceps, tycker den har lite finare färger och teckning än Calvus.

Får se vad det blir, Xenotilapia papilio ligger nog lite över min prisklass, fast kanske är svårt att få tag i Xenotilapias i allmänhet, utbudet verkar inte vara allt för stort på det som går att beställa? Får se hur jag gör med Leleupi, den verkar ju helt klart lite bråkig.

Låter faktiskt riktigt bra det där, var precis något sånt jag var ute efter.

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1824

Skönt när förväntningarna kan levas upp till

Kommentar

• raklun
                  Användare
                  • August 2013
                  • 44

Ursprungligen postat av johho
                  Skönt när förväntningarna kan levas upp till
                  Det är det helt klart! Tack för alla svar så här långt.

Nu verkar dock fiskarna börjat klia sig rätt så mycket igen, är inte lika farligt som igår men har blivit mer och mer med dagen. Bör jag byta vatten igen och ha i mer salt, hade i lite drygt 1,5dl sist, eller ska jag testa med att bara ha i mer salt eller bara vänta och se?
                  Kliandet verkar ha något att göra med gälarna iaf då de oftast bara kliar sig mot sidorna av huvudet. Har också sett ett par stycken stå och röra på munnen som när de spottar ut mat och annat förutom att munnen är tom.

Någon som vet vad det eventuellt skulle kunna bero på?

Kommentar

• Doktor-T
                    Användare
                    • April 2012
                    • 424

Det där låter som nån form av gälparasit. Om jag inte minns fel så är det sterazin du använder mot parasiitangrepp. Jag tror inte enbart salt kommer hjälpa dig.

Äter fiskarna bra?
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

Kommentar

• Pierre_N
                      Användare
                      • March 2004
                      • 772

Hur mycket bytte du? Ha i mer salt, minst 1dl per 100l! Många parasiter går att ha ihjäl med enbart salt, jag tvivlar dock på att det är parasiter, det låter inte troligt att någon/några parasiter ska ha följt med vid köpet och sedan hunnit föröka sig så pass mycket att fiskarna mår dåligt av det på 3 veckor. Hur mycket har du matat? Att de kliar sig och har problem med andningen i en nystartad burk låter helt klart som nitrit. Ett nitrittest som bara visar värden över 1mg/L är inte mycket att ha. Det test jag hade förut började på 0.01mg/L (JBL droptest). Jag antar att det är teststickor du har? De brukar tyvärr vara väldigt opålitliga.

Sluta mata helt ett par dagar (3-4), byt minst 50% vatten igen, har du bra kranvatten så byt 80%. Släng i salt motsvarande 1dl/100l vatten. Hög nitrithalt kan skada gälarna, salt lindrar det men du behöver ändå se till att bli av med nitriten.
                      Senast redigerad av Pierre_N; 12 October 2013, 12:11.

Kommentar

• raklun
                        Användare
                        • August 2013
                        • 44

Ursprungligen postat av Pierre_N
                        Hur mycket bytte du? Ha i mer salt, minst 1dl per 100l! Många parasiter går att ha ihjäl med enbart salt, jag tvivlar dock på att det är parasiter, det låter inte troligt att någon/några parasiter ska ha följt med vid köpet och sedan hunnit föröka sig så pass mycket att fiskarna mår dåligt av det på 3 veckor. Hur mycket har du matat? Att de kliar sig och har problem med andningen i en nystartad burk låter helt klart som nitrit. Ett nitrittest som bara visar värden över 1mg/L är inte mycket att ha. Det test jag hade förut började på 0.01mg/L (JBL droptest). Jag antar att det är teststickor du har? De brukar tyvärr vara väldigt opålitliga.

Sluta mata helt ett par dagar (3-4), byt minst 50% vatten igen, har du bra kranvatten så byt 80%. Släng i salt motsvarande 1dl/100l vatten. Hög nitrithalt kan skada gälarna, salt lindrar det men du behöver ändå se till att bli av med nitriten.
                        Jag bytte lite drygt 40-50% vatten då jag redan hade gjort ett mindre vattenbyte strax innan. Fiskarna har dock slutat klia sig nu, hade tänkt göra en uppdatering på det igår men hann inte med och tänkte att det var lika bra att studera dem lite extra för att vara säker. Har matat ganska försiktigt, blev dock lite mycket första gångerna jag matade med räkmix, fiskade dock upp det som blev över på botten samma dag. Fiskarna hade inga problem med andningen så vitt jag kunde se, har rätt bra syresättning så kanske var så pass tidigt att det inte var märkbart än? Tror ni att problemen kan ha berott på svamp angrepp, för jag hittade en del mat som hade hamnat i en skreva i bakgrunden (svår att se in i) och börjat mögla? Stämmer bra att det är teststickor jag har, var nog en bomm att köpa dem, men var det jag kunde få tag på snabbt vid tillfället. Bra att veta att dropptest är bättre då det var rätt svårt att läsa av teststickorna då färgerna inte direkt stämmer överens mellan sticka och skala.

Gjorde även ett lite större vattenbyte idag för att vara på säkra sidan och tillsatte ungefär samma dos/liter med salt som innan. Matade för första gången sen jag gjorde det stora vattenbytet igår, matade väldigt snålt för att vara på säkra sidan.

Tack för all hjälp och svaren! Hade nog kunna gått rätt illa utan snabb hjälp känns det som.
                        Senast redigerad av raklun; 12 October 2013, 17:53.

Kommentar

• raklun
                          Användare
                          • August 2013
                          • 44

Liten uppdatering, multisarna har nu ynglat av sig för första gången. Upptäckte ynglen igår och har kunnat räkna till 8 st som minst, men det är jäklar vad små de är!

Namn: DSC_0714.jpg
Storlek: 243,4 KB
ID: 687854

Sen blir det nog ett besök hos Akvarieleasing imorgon då jag ska till Kista och det verkar inte vara allt för jobbigt att åka tunnelbana där emellan. Så förhoppningsvis så blir det en art till i akvariet efter det, ser lite tomt ut i akvariet med endast en koloni med snäcklekare men tyvärr så är utbudet av Tanganyika är inte så där jättestort här i Uppsala.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

Kul, grattis till ynglen.

Djurhobby (Akvariehobby), har inte de hyggligt med ciklider?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pierre_N
                              Användare
                              • March 2004
                              • 772

Kul med ynglen och skönt att det ordnade sig med fiskarna!

Kommentar

Arbetssätt...