Tropheus + Gräsmatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juanito
    Användare
    • May 2002
    • 180

    Tropheus + Gräsmatta

    Hej, på er alla.

    Efter flera års avhållsamhet, håller jag nu på att färdigställa ett nytt akvarium. Långsamt projekt som varit planerat sedan 2007.

    Har viss erfarenhet sedan tidigare av Tanganyika, främst Tropheus. Dock börjar jag bli lite rostig i ämnet.
    Nu behöver jag lite råd, gärna av sådana som haft Tropheus och haft framgång samtidigt som de vågat sig på att tänka "out of the box" om man uttrycker det så. Så här följer en liten story så att ni förstår bakgrunden till mina frågor.

    Jag är inte intresserad av att göra akvariet biotop riktigt. Har hållit Tropheus så förr. Det kan ha sina fördelar, men även nackdelar. Jag vill undvika nackdelarna med mitt kommande akvarium, även om vattenvärdena inte då kommer att motsvara Tanganyika sjön, vilket jag ser som ett mindre problem då fiskarna acklimatiserar sig väl. Akvariet som är tänkt för detta är knappa 3 m långt, 53 cm högt och 78 cm djupt, så ungefär 1200L.

    Att hålla vattenkvalitet good utan växter (läs få), ser jag som en stor utmaning, det var så jag höll mina Troffar på den tiden det begav sig, i ett drygt 600L akvarium. Så jag är inne på att göra ett växtakvarium med Tropheus. Men jag vill inte ha en djungel till växtakvarium, utan söker mer en relativt underhållsfri gräsmatta. Med andra ord, växter som växer sig stora och höga som svärdsplantor och dylika samt enkelt tar över ett akvarium som vallisneria och är inte välkomna. Växter som anubias som växer långsamt hör väl till de större plantorna som är välkomna. Har ett akvarium med vallisneria där växer de så kraftigt att bladen blir mer än 1.5 m långa. Samt att när de får fart kommer det en ny planta varje dag, det är ett elände att underhålla och hålla under kontroll.

    Och där har vi nyckelordet, orsaken till varför jag vill ha växter i ett Tropheus kar, stavas underhållsbehov. Planen är att även automatisera vattenbyten så att en liten delmängd ~2% byts dagligen.



    Så nu till era råd:
    Vilka växter skulle fungera? Tropheus vill även filtrera lite sand genom sina gälar och kanske även tarmsystemet (osäker på sistnämnda). Hur ser jag till att kunna ha ett område med fin sand där växterna inte tar över. Vilka växter av de små lågväxande klarar sig från att bli som mat till Tropheus.

    Vilka andra firrar skulle vara lämpliga i denna miljö? Inga Malawi ciklider tack. Malawi ciklider och Tropheus är inte en bra kombination, det har jag fått lära mig den hårda vägen. Det räcker med en malawi ciklid för att skapa oreda .
    Kanske inte om man har hundratals firrar, men någon sådan fisksoppa vill jag inte ha.

    Jag vill även att troffarna ska kunna föröka sig naturligt i akvariet. Med andra ord ynglen ska ha goda chanser att klara sig från att bli mat till andra fiskar.
    De andra firrarna ska även gärna vara mindre i storlek än en Tropheus om inte mycket mindre. Själv tycker jag 53 cm höjd är i minsta laget för Tropheus, och därför vill jag inte ha större individer.


    Här är en bild för att sätta er in i mina tankegångar, https://aquascapers.files.wordpress....20-20copia.jpg
    Kommer givetvis inte att uppnå den nivån utan aktiva gröna fingrar, men det är inte meningen heller, men något ditåt är vad jag eftersträvar.


    Kom gärna med både ris och ros, men framförallt med ideer om hur man kunde förverkliga detta.


    Kanske detta hade varit bättre i en växt tråd, men fokus är ändå på just Tropheus, för det är den art jag mest av allt önskar hålla.
    juanito
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

    #2
    Julas blästersand är min personliga favorit och även fiskarnas. Funkar i mitt tycke superbra.

    Rörande växter som inte växer sig stora kan jag inte hjälpa dig.
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • March 2007
      • 1825

      #3
      Växtfrågor? Oj oj oj, jag överlåter åt experterna, men har själv aldrig lyckats med växter blästersand, det blir så tätt packat.
      Fast å andra sidan så lyckas jag aldrig med växter alls

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • March 2004
        • 772

        #4
        Växter är inte alls min bit egentligen så något tips på en växt som håller sig kort och är underhålls fri har jag inga tips på förutom anubias som du nämnt. Jag har haft en kortare cryptocoryne med troffar men vet tyvärr inte namnet på den. Jag tror att det var cryptocoryne wendtii, de var underhållsfria och höll sig under 10cm, det enda problemet var att helt plötsligt kunde en troffehane få för sig att han ville utöka sitt revir och började rycka bort ett blad i taget tills han vart nöjd, ibland vart det många blad att fiska upp.

        Det stora problemet jag ser med din plan är att du vill ha växter som växer långsamt men ändå tar upp näring och hjälper dig hålla en bra vattenkvalitet. De växer som växer långsamt (som tex anubias) gör väldigt lite nytta när det kommer till att hålla vattnet rent.

        Du skulle kunna lösa det genom att ha ett mindre akvarium bredvid som du långsamt lät ditt akvarievatten flöda igenom, i det kan du låta hornsärv flyta vid ytan. De växer fort och blir lätt att underhålla för det är bara att ta en näve och kasta när det behövs. Detta kanske skapar mer problem än vad det löser i och för sig, det beror lite på hur mycket utrymme du har att jobba med vid akvariet.

        Det andra alternativet är att du håller dig till långsamt växande växter som du säger, tex anubias, du lär säkert få förslag på fler växter av folk som kan den biten. Då får du vara inställd på att växterna kanske inte gör så mycket nytta när det gäller att rengöra vattnet, men det behöver ju inte vara några bekymmer, jag menar om du ändå ska ha ett automatiskt vattenbytarsystem så kan du ju lika gärna byta mer vatten per dag.

        Kommentar

        • Juanito
          Användare
          • May 2002
          • 180

          #5
          Tack för alla snabba svar.

          Växterna får gärna vara snabbväxande så länge de inte växer på höjden. Med långsamt växande syftar jag på de som blir "stora", t.ex. som Anubias, som i sig inte är värst stor.
          juanito

          Kommentar

          • Olivaw
            Användare
            • July 2012
            • 115

            #6
            Finns väl en hel del som blir mellanstora som exempelvis C. Wendtti och vissa Echinodora.. Tycker oftast när man läser om lågväxande att de kräver massvis med ljus samt CO2 för att funka.Prova med att fråga gänget på Plantswap kanske?

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • April 2012
              • 424

              #7
              Kanske det vore enklare med en gammal hederlig algmatta?
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • Juanito
                Användare
                • May 2002
                • 180

                #8
                Oja det vore absolut enklare.

                Men jag vill få ett välbalanserat akvarium, alger innebär egentligen att balansen inte är uppnådd. Och som han ovan sa, mycket ljus krävs. Något som många ser som en orsak för alger att få fäste. T.ex. anses direkt solljus som rena alg främjaren.

                Men i ett akvarium som är i balans kan knappast något bättre finnas än ljust solljus.

                Jag hoppas på att klara mig utan co2, men om inte har jag testat en egen co2 difusor som är extremt effektiv. För effektiv, körde med jäst och socker metoden. Under en natt förlorade jag hälften av fiskarna, så ska jag pröva igen blir det med automatisk reglerare baserat på PH värde.
                juanito

                Kommentar

                • hollowman
                  Användare
                  • February 2006
                  • 199

                  #9
                  hmm troffarna kommer att äta upp växter dom är ju i stort vegetarianer klart dukan hålla vissa växter typ anubias men även dom kommer att få det tufft (alla nya skott som är mjuka kommer att ätas upp ) annars blir det svårt
                  det är min erfarenhet av troffar och växter !!

                  Med vänlig hälsning peter

                  Kommentar

                  • Juanito
                    Användare
                    • May 2002
                    • 180

                    #10
                    Hej Peter,

                    Det är detta jag är lite rädd för. De få växter jag hade i troffe karet då, klarade sig fint. Men de var ju kanske av tuffare sorten.
                    Vilka växter hade du?
                    juanito

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #11
                      Vet inte, det är nog svårt att få både god trivsel och låg skötsel på växter... Bäst odds är det nog på småvuxna (dvs INTE "tiger") Vallisneria eller Sagittaria, de brukar dessutom lämnas i fred av växtätande fisk.

                      En mer riskfylld men spännande lösning vore att köpa ett gäng algbollar, skära upp och vika ut dem, samt binda fast dem på sten/trä. I hårt vatten med bra ljus, mycket järn, och låga näringshalter (och gärna Easy Carbo eller annan kolersättning) bildar den Cladophora-algen just en låg, underhållsfri, gräsmatta. Problemet är bara att om näringshalterna börjar svaja så exploderar den och fyller akvariet med halvmeterlånga trådar.

                      Kommentar

                      • Juanito
                        Användare
                        • May 2002
                        • 180

                        #12
                        Intressant skulle det kanske vara men inget jag börjar experimentera med i ett 1200L akvarium. Går ju aldrig att få bort ifall det skiter sig.

                        Sagittaria verkar växa upp till 30cm, det är liksom 20cm för mycket, skulle helst ligga bra under 10 cm.
                        juanito

                        Kommentar

                        • svanvik
                          Användare
                          • September 2006
                          • 90

                          #13
                          Cryptocoryner har jag haft med Tanganyika utan problem. Wentii funkar utmärkt ock blir inte så hög. Kompletteras med fördel med C. Affinnis som blir något högre och har snygg röd undersida och med C.Balansea om man vill ha höga växter som inte växer så fort som Vallisneria.

                          Kommentar

                          • Juanito
                            Användare
                            • May 2002
                            • 180

                            #14
                            Ok, tackar, ska titta närmare på vad som kan göras med dessa.
                            juanito

                            Kommentar

                            Arbetssätt...