Tanganyika eller inte...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carpus
    Användare
    • September 2012
    • 142

Nu har karet varit igång i 2 veckor, alla värden ser bra ut så imorgon blir det en tur till nol.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Lycka till
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Streamstone
        Användare
        • August 2013
        • 240

Kul! Du kommer inte ångra Altosar. Majestätisk (även som små) snygg och grymt cool glidare som smyger omkring. Har ju ingen direkt erfarenhet att prata om än. Men dom kan vara lite skygga i början och håller sig gärna nära trygga gömmor. Men samtidigt nyfikna och vill gärna ha koll på läget. Efter att jag skaffade mina hästnosar som gärna är lite överallt blev dom betydligt mer aktiva och frammåt. Altosarna vill gärna ha koll vad dom där clownerna håller på med och nyfikenheten driver fram dom. Det jag vill säga med det är att med lite mer liv i karet kommer dom vilja vara framme mer. Så nån mer art som är aktiv i karet kommer locka fram dom mer. Har säker att göra både med viljan att ha koll på läget och en känsla av trygghet - kan andra simma omkring därute oberört så kan det knappast vara farligt. Mina är oerhört nyfikna, men försiktigt avvaktande. Ett gäng Synodontis Petricola som sällskap kanske om inte annat?

Kommentar

• Streamstone
          Användare
          • August 2013
          • 240

Jo, tänkte på en sak till. Om inga nya Altosar anlänt till Nol sen sist (var där i fredags), så var dom flesta rätt små. Tydligen är det inte helt lätt att könsbestämma Altosar när dom är så små. Då var mina ändå lite större, men han kunde inte garantera att det verkligen blev hon och han. Så det är ju inte helt fel att skaffa en mindre grupp för att öka chanserna att det blir blandade kön. Sen är det bara att väntan på att dom växer till sig och se hur det utvecklar sig.

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1824

Det fanns någon art som var lite större, men inte fullvuxna iaf. Han hade tyvärr inga VF inne.

Kommentar

• Carpus
              Användare
              • September 2012
              • 142

4 altosar "gold head" går nu i burken. Väntar bara på att köpa ett gäng multisar också

Kommentar

• Olivaw
                Användare
                • July 2012
                • 115

Vi kan samåka från Kungsbacka till Nol Skall själv starta upp ett Tanganyika kar snart, något mindre än ditt och jag har som tur är PH 8,5 i kranen (bor lite utanför Kungsbacka).

Kommentar

• Carpus
                  Användare
                  • September 2012
                  • 142

Istället för multisar blev det 6 st l ocellatus, som nu simmar i burken. Känns ungefär som att ha ett gäng folkölsstinna tonåringar i akvariet. Fördelen är att altosarna är nyfikna på vad som händer och visar sig mer

Kommentar

• Streamstone
                    Användare
                    • August 2013
                    • 240

Ursprungligen postat av Carpus
                    Istället för multisar blev det 6 st l ocellatus, som nu simmar i burken. Känns ungefär som att ha ett gäng folkölsstinna tonåringar i akvariet. Fördelen är att altosarna är nyfikna på vad som händer och visar sig mer
                    Oj, kul, 6st. Det kommer bli livat och din beskrivning stämmer rätt bra där Ge dom en bra hög med snäckor och sprid ut. Dom är ju inga kolonilekare som multisar eller similis och gillar att ha snäckor för sig själva, både hannar och honor. Mina hannar vill helst ha mer än ett bygge på G samtidigt. Om du tänkt skaffa nån mer fisk så välj nån som är rätt tuff, men egentligen kan du betrakta bottenytan som bokad nu. För att vara så små är dom inte bara extremt tuffa, utan vet att ta plats också. Har två par och dom ser ganska stor del av bottenregionen som sitt. Altosar är tuffa, men har respekt för dom ilskna ocellatusarna. Men dom kan kaxa sig lite retfullt ibland, sen glider dom undan, typ - ja, ja, jag ska flytta mig. Dom brukar bli väldigt nyfikna när ocellatusarna ryker ihop.

Kommentar

Arbetssätt...