Mitt 240l Tanganyika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1824

Det är ju vettigt att skaffa 10 stycken iaf. En ganska fredlig art men risken ökar ju att någon far illa i en mindre grupp.

Men håller med, december är ingen bra månad för fisk

Kommentar

• Streamstone
      Användare
      • August 2013
      • 240

7 st nigripinnisar blev det. 2 hannar i alla fall. Lite pinsamt där. Köpte först 5st. Sen ringde jag regeringen, då sa hon - jasså inte dyrare. Så då vände jag tillbaka och köpte två till. Glömde helt bort att fråga kollen om han tog två honor eller en av varje. Men det har väl Kent koll på, så jag är lugn. Lite svårt att se i burken helt exakt, dom ändrar ju färg och mönster hela tiden, två är definitivt hannar i allafall. Nu är det att hoppas att dom kan hålla någorlunda sams i den lilla gruppen. Planen är att köpa några till längre fram.
      Bifogade filer

Kommentar

• Streamstone
        Användare
        • August 2013
        • 240

Stiliga stora hanen som börjar färga till sig snyggt. Ska fixa lite fler bilder på resten senare ikväll.
        Bifogade filer

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1824

Ursprungligen postat av Streamstone
          7 st nigripinnisar blev det. 2 hannar i alla fall. Lite pinsamt där. Köpte först 5st. Sen ringde jag regeringen, då sa hon - jasså inte dyrare. Så då vände jag tillbaka och köpte två till. Glömde helt bort att fråga kollen om han tog två honor eller en av varje. Men det har väl Kent koll på, så jag är lugn. Lite svårt att se i burken helt exakt, dom ändrar ju färg och mönster hela tiden, två är definitivt hannar i allafall. Nu är det att hoppas att dom kan hålla någorlunda sams i den lilla gruppen. Planen är att köpa några till längre fram.
          Det går snabbt det där

Är du villig att ta vara på yngel så kan du snart fylla på gruppen själv också. De lekar rätt enkelt.

Kommentar

• Streamstone
            Användare
            • August 2013
            • 240

Tog mest bilder med riktiga kameran men är för trött (lat) för att orka greja med dom nu. Tog några med inbyggda blixten å Jäklar vilket färgfyrverkeri man får se då. Störtsköna graciösa glidare får jag säga, skapar en slags meditativ harmoni i karet. Hästnosarna är för goa, dom har vart oerhört nyfikna och beblandade sig med dom länge, typ "hej, jag är en hästnos va e du för nåt, ska vi mingla lite". Altosarna har varit framme mer än nånsin och rätt nyfikna dom med. Tar det med ro och blir inte överdrivet upprörda när dom glider för nära sina tillhåll. Snäckisarna, ja dom är som dom är "dra åt helvete" Naa, dom tar det faktiskt hyffsat lugnt nu och bryr sig inte så mycket längre. Det var mest i början. Paracyprisarna tillåts faktiskt glida ovanligt nära utan att drabbas av snäckisvrede. Spännande att se hur det blåa och röda skiftar i intensitet från noll till tydligt beroende på var i ljuset dom befinner sig.
            Bifogade filer

Kommentar

• Streamstone
              Användare
              • August 2013
              • 240

Ja å så en liten film på det. Tyvärr är vitbalansen helt ute och cyklar, ser ut som jag har pissgult i akvariet. Sådär ser det inte alls ut på riktigt, i verkligheten, här i Mölndal.

Kommentar

• Streamstone
                Användare
                • August 2013
                • 240

En till innan jag själv går och lägger mig, och tittar mig till sömns i akvariet. Inte världens bästa kvalité i sån här belysning med en iPhone och det där krispiga vassa blå neonstrimmorna kommer inte fram riktigt. Jäklar vad läckra dom blir i månskensljuset, ser ut som dom tycker om att "bada" i månstrålen.

Kommentar

• Streamstone
                  Användare
                  • August 2013
                  • 240

Efter vattenbytet idag visade mina Altosar upp ett helt nytt beteende gentemot varandra som jag inte sett förut. Även färg och mönster förändrades radikalt. Fick en liten snutt på film. Dessförinnan hade dom en massa andra exter för sig där som är svårt att beskriva i ord. Ganska komplicerade rörselsemönster runtom varandra i nån slags spiralformad omloppsbana... skulle behöva fundera en stund på hur man kan sätta ord på dedär.

En liten glimt här i alla fall. Är det här nån begynnande upptäckt av könsbehlrighet hos dom. Eller är det en avancerad form av styrke/hotuppvisning? Ursäkta dimman och det bösiga vattnet. Vattenbyte som sagt, städat lite lätt och FFM i vattnet.

Kommentar

• Streamstone
                    Användare
                    • August 2013
                    • 240

Alltså, jag funderar och har tänkt lite nån dag eller tre. Visserligen är mina L. ocellatus fröjdefullt både vackra och trevliga på sitt sätt. Kaxig attityd och häftiga på alla sätt och vis. Men... jag tycker dom är lite störiga och lite väl mycket stick och brinn mot allt som kommer lite för nära. Inte bara att dom vet att ta plats, tar sig plats och är ilskna och griniga i största allmänhet runt sina revir. Strax utanför sina revir är dom också lite störiga - stick, det är min sten, det här är min sand. Tycker dom tar lite väl mycket plats helt enkelt.

Funderar på att plocka ut dom och stoppa in nåt annat istället kanske. Hur tror ni det skulle kunna funka med nån Xenotilapia? Runt 6 papilio tex. Skulle det funka med övriga invånare - 1par Altosar, 1par Hästnosar och 7 (10-12 längre fram) Nigripinnisar? Tänkte oavsett plocka bort en massa Vallisneria dessutom som börjar se lite för vilt och snårigt ut, vilket kommer ge mer öppen bottenyta och kanske nån sten ryker.

Eller nån annan idé. Synodontis kanske?

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1824

Papilio är en parfisk om jag inte fått det helt om bakfoten och de kostar en del. Fördelen är att Nol har dem i pricip alltid i lager. Men jag tycker absolut att den passar in i din mix av arter. Jag hade 4 stycken och de delade snabbt upp sig i par och det starkare paret mobbade det andra rätt så bra.
                      Den som är vassast på papilion här inne är ju Anders från Askim eftersom det är han som odlar dem i västra Sverige.
                      Men tycker du ska skaffa dem, de är galet snygga och en av de arter jag saknar mest att jag inte har nu.

Kommentar

• Streamstone
                        Användare
                        • August 2013
                        • 240

Jo att dom är rätt dyra har jag hört om, antagligen för dyra för min bankomat egentligen. Några större akvaristiska äventyr som kostar har jag ju inte i sikte - som ett nytt jättestort kar tex, så då kan det vara värt att kosta på det lilla man har med så mycket tillfredsställande innehåll som möjligt. Fast nöjd blir man ju aldrig förstås, finns alltid nåt som hägrar bakom nästa tanke.

Inomartsaggressiviteten blir ju en liten utmaning att räkna på hur jag kan försöka lösa på bästa sätt. Så det inte ballar ur fullständigt och jag går ut och gräver ner mig i en lövhög. Kan bli en dyr chansning, men jag är villig att pröva. Två dåliga $ månader nu, så det blir väl lite längre fram i tiden. Gott om tid att tänka ut en plan å andra sidan.

Jag får ta och höra av mig till AskimAnders och bolla lite funderingar kanske, men tack för svaret från dig också, det kändes bra

Kommentar

• riktlinjer
                          Användare
                          • August 2013
                          • 344

Ursprungligen postat av johho
                          Papilio är en parfisk om jag inte fått det helt om bakfoten och de kostar en del. Fördelen är att Nol har dem i pricip alltid i lager. Men jag tycker absolut att den passar in i din mix av arter. Jag hade 4 stycken och de delade snabbt upp sig i par och det starkare paret mobbade det andra rätt så bra.
                          Den som är vassast på papilion här inne är ju Anders från Askim eftersom det är han som odlar dem i västra Sverige.
                          Men tycker du ska skaffa dem, de är galet snygga och en av de arter jag saknar mest att jag inte har nu.
                          Har inte haft dem, men fått intrycket att det är en gruppfisk. Och för liten grupp ger ju oftast bara ett par kvar i slutänden.

Kommentar

• Bosse G
                            NCS Medlem

• November 2013
                            • 235

Du får ta ut i princip all sten om du skall ha dom i ett 240 tror jag.

Kommentar

• Streamstone
                              Användare
                              • August 2013
                              • 240

240 liter är ju jättestort.... he, he

Fått lite kött på benen av Anders i Askim också och, Naaa... som det känns nu måste jag fundera lite mer på det här och ligga lågt med vad jag vill. Lutar mer åt att Xenos lämpar sig bättre till framtida större planer istället. Men inte hänga läpp för att man har ett Tanganyanskt nanokar. Det blir inte bättre än vad man försöker göra det till. Tack för bidragande åsikter och tankar. Jag återkommer med nya funderingar. Skön fredag på er

Kommentar

• Streamstone
                                Användare
                                • August 2013
                                • 240

Ursprungligen postat av Streamstone
                                240 liter är ju jättestort.... he, he

Fått lite kött på benen av Anders i Askim också och, Naaa... som det känns nu måste jag fundera lite mer på det här och ligga lågt med vad jag vill. Lutar mer åt att Xenos lämpar sig bättre till framtida större planer istället. Men inte hänga läpp för att man har ett Tanganyanskt nanokar. Det blir inte bättre än vad man försöker göra det till. Tack för bidragande åsikter och tankar. Jag återkommer med nya funderingar. Skön fredag på er
                                Alltså, vart skön fredag kom ifrån vet jag inte Har väl jobbat och vart ledig omvartannat lite för osamanhängande och blivit veckovill. Det är ju bara torsdag...

Kommentar

Arbetssätt...