Mitt 240l Tanganyika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    Användare
    • August 2013
    • 240

Ursprungligen postat av Punkfredd
    Skit bra bilder! Fasen de där Ocellatus fiskarna är inte dumma... inte dumma alls...
    Jag fullkommligt älskar dom. Störtsköna små typer, och vackra som tusan. Har väldigt mycket för sig hela tiden. Vid mörkrets inbrott, när bara nattljuset är på blir dom skogstokiga en stund och lever rövare och jagar omkring, runt hela karet ibland. Men det ser inte sådär hat-aggressivt och farligt styggt ut, inte än i alla fall. Men, hannarna kan vara rätt jobbigt på ena honan emellanåt. Fast honan är rätt bra på att hugga ifrån när hon tröttnar på uppvaktningen. Vet inte om ena honan, eller det som borde vara en hona, är som hon ska vara. Hon är extremt fäst vid sin skreva under en sten som hon gräver i och håller hov i sin egen lilla värld. Interagerar minimalt med dom andra. Hon ser ut att må prima i alla fall. En annan kul sak är att Calvusarna blir nyfikna och kommer fram när dom bråkar ibland. Dom kanske tror att det är lek och en munsbit på G.

Kommentar

• Streamstone
      Användare
      • August 2013
      • 240

Jag bara undrar. L. ocellatus hannarna verkar rätt tuffa mot honorna. Ja nu har jag nyligen märkt att honorna också kan va rätt griniga mot varann också ibland, fast inte lika envist. Den där flirten som ett par hade gick över rätt snabbt och plötsligt. Nu verkar båda hannarna mest intresserade att jaga honorna. Alltså inte sådär kolla in mig va snygg å stark jag är, välj mig. Utan mest bara jagar dom. Dom tar det rätt bra men den ena ser lite stressad och bedrövad ut ibland och kan ligga långa stunder (timmar) och trycka bakom en sten. Kommer dock fram emellanåt och äter när det bjuds och ser inte helt förstörd ut utan mer pigg än bedrövad då. Det jag undrar över är om det hade funkat bra att skaffa typ två honor till. Fler som jagas men fler som kan dela på bördan. Känner ingen oro, än, men tuffa små rackare det här. Rätt kul å andra sidan att se hur hela gruppen triggas igång emellanåt när jagandet utvidgas.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

Vilka snäcklekare bygger kolonier? Eller bygger alla kolonier?

antar att i en koloni måste viss rangordning sättas och det kanske är det som sker. När det är satt kan det bli lugnare. gissar vilt nu bara
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Streamstone
          Användare
          • August 2013
          • 240

Ursprungligen postat av DaRe
          Vilka snäcklekare bygger kolonier? Eller bygger alla kolonier?

antar att i en koloni måste viss rangordning sättas och det kanske är det som sker. När det är satt kan det bli lugnare. gissar vilt nu bara
          Har ingen bra koll på det där vilka som kolonibildare, harembildare och andra varianter däremellan. Men jag tror L. Ocellatus kör haremstuket, eller? I vilket fall som hellst så tror jag också att det handlar om nån slags rangordningsuppgörelse som inte är uppgjord än, om jag tänker efter. Två av fiskarna, en hane och en hona har tex inte hittat sin plats än utan byter om flyttar runt lite. Det är väldigt intressant att följa det här samspelet i alla fall.

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

Ursprungligen postat av Streamstone
            Har ingen bra koll på det där vilka som kolonibildare, harembildare och andra varianter däremellan. Men jag tror L. Ocellatus kör haremstuket, eller? I vilket fall som hellst så tror jag också att det handlar om nån slags rangordningsuppgörelse som inte är uppgjord än, om jag tänker efter. Två av fiskarna, en hane och en hona har tex inte hittat sin plats än utan byter om flyttar runt lite. Det är väldigt intressant att följa det här samspelet i alla fall.
            Kent gav mig en genomgång av de snäcklekarna han hade inne (den dagen) och jag kan bara minnas att det var Multifasciatus samt Similis som var koloni bildande.

En annan sak som kan skilja olika arter åt är att en del bor i varsin snäcka, en del bildar par och bor två i en snäcka osv.

Jag är dock helt novis men detta är lite info jag hade...

Har du tillräckligt med snäckor utspridda så att de finns "fristäder". Tror inte du ska ha dom i en hög med denna fisken...

Kommentar

• riktlinjer
              Användare
              • August 2013
              • 344

Ursprungligen postat av Punkfredd
              Kent gav mig en genomgång av de snäcklekarna han hade inne (den dagen) och jag kan bara minnas att det var Multifasciatus samt Similis som var koloni bildande.

En annan sak som kan skilja olika arter åt är att en del bor i varsin snäcka, en del bildar par och bor två i en snäcka osv.

Jag är dock helt novis men detta är lite info jag hade...

Har du tillräckligt med snäckor utspridda så att de finns "fristäder". Tror inte du ska ha dom i en hög med denna fisken...

Bor i samma snäcka är väl L. Brevis

Sen tror jag några fler än multisar och similisar bilder koloni, eller kanske lite mer bygdesamhällen (läs mindre norrländsk ort ) medans just multisar bildar koloni.

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1824

Ocellatus tror jag också är haremvariant.

Det är kul att det finns så många olika beteenden inom samma grupp (snäcklekare).

Kommentar

• Streamstone
                  Användare
                  • August 2013
                  • 240

Jag följde Kents råd. Han tyckte det räckte med en snäcka var till en början, och fördelan runtom i karet. Så snäckorna ligger inte ihop. Men hane har ju flyttat en av snäckorna så han har två som han varvar med. Gräver igen, börjar på den andre - gräver igen den, gräver upp och börjar om på den ene. Så har han hållt på lite nu. Två av snäckorna är halvintressanta för en hane, varav en lite mer som han besöker sköter om sporadiskt.

En kul grej är ju att en snäcka uppenbarligen inte är nödvändig. En hona som tidigt hittade en liten springa under en sten håller sig fast vid valet, gräver och håller till där hela dagarna. Den mest jagade honan fick en dag för sig att gräva ett annat hål under en sten och det tycker ena hannen var lite spännande, som snodde det och gräver vidare där ibland. En riktigt djup liten håla. Så att bygga gångar verksr också vara ett sätt som roar dom.

Eftersom dom verkar lite ombytliga med hus och hem kanske nån mer snäcka hade vart bra. Eller så får dom ännu mer beslutsångest. Kanske är det som triggar igång lite småbråk också - att alla inte riktigt hittat sitt ställe. Då jag är rätt säker på att dom är haremlekare så låter det ju inte helt fel att ha lite fler honor. Vad tror ni? Samtidigt är det helt otroligt hur mycket plats så små fiskar kan ta i akvariet. Måste ju samtidigt ha i åtanke vad mer för fisk jag kan tänkas vilja ha i akvariet, så det inte blir kulturkrock och japansk tunnelbana i karet.

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1824

Att ha fler snäckor är aldrig fel. Och det kan ta dem ett tag att hitta rätt ändå. Mina caudopunctatus flyttade en snäcka 70 cm innan de var nöjda med positionen

Kommentar

• riktlinjer
                      Användare
                      • August 2013
                      • 344

Ursprungligen postat av Streamstone
                      En kul grej är ju att en snäcka uppenbarligen inte är nödvändig. En hona som tidigt hittade en liten springa under en sten håller sig fast vid valet, gräver och håller till där hela dagarna. Den mest jagade honan fick en dag för sig att gräva ett annat hål under en sten och det tycker ena hannen var lite spännande, som snodde det och gräver vidare där ibland. En riktigt djup liten håla. Så att bygga gångar verksr också vara ett sätt som roar dom.

Eftersom dom verkar lite ombytliga med hus och hem kanske nån mer snäcka hade vart bra. Eller så får dom ännu mer beslutsångest. Kanske är det som triggar igång lite småbråk också - att alla inte riktigt hittat sitt ställe. Då jag är rätt säker på att dom är haremlekare så låter det ju inte helt fel att ha lite fler honor. Vad tror ni? Samtidigt är det helt otroligt hur mycket plats så små fiskar kan ta i akvariet. Måste ju samtidigt ha i åtanke vad mer för fisk jag kan tänkas vilja ha i akvariet, så det inte blir kulturkrock och japansk tunnelbana i karet.

Brist på snäckor kanske tvingar fram alternativa beteenden och boenden? Om alfahanen lägger beslag på 2-3 snäckor och du har 4fiskar...

Kommentar

• Repen1
                        Användare
                        • January 2013
                        • 877

"ocelatusen" är inte "haremslekare" på samma sett som "multissar o similis" dom bildar inte stora kolonier med flera generationer, utan är mera parvis.Ynglen sticker gärna ganska snabbt o dom flesta blir uppkäkade.Har dom bestämmt sej så räcker det oftast med 2st snäckor till ett par, men ju fler dom får desto bättre läge kan dom få(tycker dom) överblivna snäckor grävs gärna ner i sanden så ingen konkurent kan använda dom.Mille
                        Dieselråttan

Kommentar

• Streamstone
                          Användare
                          • August 2013
                          • 240

Ursprungligen postat av Repen1
                          "ocelatusen" är inte "haremslekare" på samma sett som "multissar o similis" dom bildar inte stora kolonier med flera generationer, utan är mera parvis.Ynglen sticker gärna ganska snabbt o dom flesta blir uppkäkade.Har dom bestämmt sej så räcker det oftast med 2st snäckor till ett par, men ju fler dom får desto bättre läge kan dom få(tycker dom) överblivna snäckor grävs gärna ner i sanden så ingen konkurent kan använda dom.Mille
                          Ok, tack för upplysningen. Har inte lyckats få helt klart för mig hurdanna dom är. Hur som helst så känns en bra början på fortsättningen att helt enkelt skaffa några snäckor till. Dom verkar ju som sagt gärna vilja ha mer än ett snäckskal på G samtidigt. I alla fall hanarna.

Kommentar

• Pierre_N
                            Användare
                            • March 2004
                            • 772

För mig innebär haremlekare att en hane kan ta flera honor och det gör väl occelatusen om jag inte missminner mig, precis som de flesta andra snäcklekare. En hane tar ett stort revir i vilket han har en eller flera honor som också har små individuella revir. Bara för att hanen har ett harem betyder alltså inte det att honorna i det haremet kommer överens med varandra. Precis som Mille säger brukar yngelvården inte vara speciellt lång hos dessa heller utan yngel körs rätt så snabbt iväg av föräldrarna. ((Möjligtvis accepteras de lite längre i ett artkar? Jag har inbillat mig det i alla fall, eventuellt så är det bara så att de överlever lite längre.))

multifasciatus och smilis är de enda snäcklekare som bildar koloni, en koloni för mig innebär att det kan finnas fler hanar. Ofta består en koloni av en alfahane, honor, en betahane som oftast är en av alfahanens äldre söner och en massa yngel och ungdjur. (Jag läste en bra artikel om just detta här på NCS men nu kan jag inte hitta den, det var i alla fall den artikeln som fick mig att intressera mig för mina multifasciatus igen.)

Det är som nämnts innan brevis där både hona och hane håller till i samma snäckskal. Jag läste förövrigt en lite rolig grej om just detta i häftet "Tanganyikasjöns snäckalslekande ciklider" från 1985. I början kom det nämligen bara in hanar av brevis just för att paret höll till i samma snäcka, det visade sig att fångstmännen tog upp snäckorna och skakade dem, när en fisk kommit ut kastade de tillbaka snäckan. Eftersom att honan är minst och således håller till längst in i snäckan blev de kvar i sjön.
                            Senast redigerad av Pierre_N; 29 October 2013, 16:20.

Kommentar

• Repen1
                              Användare
                              • January 2013
                              • 877

Det var nog jag som utryckte mej lite fel i text mellan ( harems o koloni) men när jag tänker (harems lekare) då tänker jag stora kolonier med flera generationer som håller ihop, annars när en hane kan ha flera utsprida honor så är det som dom flesta fiskar är, men det är som "Pierre" säger dom kan ha flera honor men då är dom mera spridda o inte i en koloni.Mille
                              Dieselråttan

Kommentar

• Streamstone
                                Användare
                                • August 2013
                                • 240

Jo ungefär så som jag tänkte då, men inte helt riktigt säker. Börjar klarna nu

Kommentar

Arbetssätt...