Mitt 240l Tanganyika
Kollaps
X
-
-
Tjohoo! Nu har jag blivit med fisk
En tur upp till Nol blev det idag och hem kom jag med fisk och lite annat. Inget storköp och ganska små rackare. Ville inte köpa för mycket på en gång och sen vill jag fundera lite mer på vad mer jag vill ha innan jag bara går loss. Ska tydligen komma en massa nytt nästa vecka. Så vad blev det då.
2+2 Lamprologus ocellatus Gold och 1+1 Altolamprologus calvus Black. Calvusarna är rätt små, ca 6cm och inte så "black" än. Tyvärr kunde han inte lova att det verkligen blev ett par, om inte så är det troligen två hannar. Sa att dom var lite små för att kunna avgöra säkert. Skulle få byta den ene om det visar sig vara två hannar. Nu är ju inte mitt kar det mest fångstvänligt inredda så det blir ju ett äventyr i så fall (bakgrunden i sig innehåller mer än några djupare skrevor och ett antal grottgpngar). Om inte annat köper jag två honor och håller i hatten.
Firrarna är lite skygga och spända ännu, speciellt Calvusarna - står och trycker och rör sig så lite som möjligt. Dom verkar ha fattat ett tryggt tycke i och kring en genomfartsgrotta i karet. 3 av Ocellatusarna är lite mer alerta och nyfikna, men spända och på sin vakt. Den fjärde, hanen, däremot har fått skitslaget och håller sig undan för sig själv. Den andra hanen och dom två honorna verkar väldigt nyfikna, men har ännu inte lämnat området kring samma grotta som Calvusarna håller till. Dom verkar vilja hålla ihop lite grand. Honorna gräver nyfiket i sanden kring några småstenar. Har slängt ut några snäckor till dom, bara fyra stycken än så länge, spridda i karet. Köper fler sen om det ser ut att behövas. Kent tyckte inte jag behövde så många till dessa. Calvusarna har också fått en större snäcka utifall att det skulle vara intressant.
Känner mig grymt nöjd med valet. Ocellatusarna är grymt läckert skimrande gula med lila pärlemorsskimmrande inslag på buken. Och Calvusarna - mums, så utsökt läckra, snygga och grymt coola.
Så oerhört spännande det här och skit att man jobbar i helgen. Vill helst sitta och titta i akvariet mest hela tiden nu. lite bilder kanske är på sin plats. Tyvärr ingen höjdarkvalitet - plåtat med iPhone. Ska låna dotterns systemkamera nån dag och plåta som bara den.Kommentar
-
Fina fiskar
Fina bilder
Fina grottor!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
-
Kommentar
-
-
Tack så mycket. Jo det är genuint hemmabygge efter traditionellt koncept, med inslag av egna idéer - frigolit, husfix, vattenfärg och epoxylack. Har en tråd här DIY forumet om du vill veta mer och se hur den blev till. Borde väl bjuda på en bekväm direktlänk men det är så veligt att hoppa runt i telefonen. Tror du kan hitta den hyffsat lätt.Kommentar
-
Jösses vad det grävs och sprallar i sanden runt snöckorna. Guldsnäckisarna har valt ut varsin snäcka som dom roar sig kungligt runt. Förutom en, som fattat tycke för en trång skreva under en sten. En har valt att flytta på en av snäckorna en bit. Tyvärr plattar foton till verkligheten lite så det framgår inte så tydligt, men det är en massa gropar och gångar i sanden runt snäckorna. Ingen direkt rivalitet än för dom simmar runt och kollar läget hos varann ibland. Men när ljuset slocknade och enbart nattljuset står på så blev det ett herrans hålligång en kort stund mellan två snäckisar. Jagade runt å hade sig. Just dom här två verkar vara särskilt intresserade att besöka varandras snäckbyggen. Himla kul krabater. Dom har blivit ännu gulare nu.
Calvusarna är fortfarande lite tveksamma att ge sig iväg på några längre utflykter och håller sig gärna tätt intill klippväggen och grottor. Fast den ena har hittat ett nytt ställe att hålla till nu. Den andre har nyligen börjat våga sig ut och är lite nyfiken på det här stället. Men dom är väldigt skygga ännu. Mata lite sparsamt idag. Snäckisarna var på direkt, Calvusarna lite försiktigare, men båda snappade blixtsnabbt till sig när maten kom tillröckligt nöra. Har inte lyckats få nån bra bild på Calvusarna den hör gången.Kommentar
-
En av killarna har raggat upp en tjej och flirtar intensivt mellan varven. Dom har lagt vantarna på två snäckor nu och verkar fundera ut vilken som är bäst egentligen. Lite rivalitet mellan de två hanarna nu, men rätt harmlöst än så länge - mest uppvisning och spänner sig inför varann. Attans så grymt snygga dom är när dom spänner upp hela fendräkten och kaxar sig. Har försökt plåta lite med systemkameran (tålamodskrävande), men ni får hålla till godo med ännu en bild på Ocellatus plåtad med iPhone så länge, tills jag laddat in dom i datorn. Sorry om jag bombar er med så mycket gulingar. Men frugan förstår inte min entesuasm och jag måste dela med migKommentar
-
-
Kunde inte låta bli utan var tvungen att sätta mig vid datorn och pilla med bilderna, Ja, det känns att det var väldigt länge sen sist man satt å och redigerade bilder. Förr sa det swosh! och så blev det rätt och riktigt snabbt. Behöver träna upp fotofärdigheterna också känner jag. Men ibland har man tur. Svårt att hänga med när man kör utan blixt och kortaste skärpedjupet. Fast det blir ju jäkligt snyggt när väl man prickar in skärpan.
Calvusarna är svårast, för dom håller till bak i dunklet mest än så länge. Svårt att få skarpa klara kort då - blir brytningar som försämrar kvalitén ganska påtagligt ju längre bak i karet fiskarna är. Nåväl, några hyffsat bra bilder blev det i alla fall. Extra kul att fota vid tillfället (och titta) för två hannar har hållt på som bara den att kaxa sig mot varann och bråkar om och med honan. Verkar dock som honan blev lit trött och drog sig undan igen. Nu håller hon till mitt emellan hannarnas påbörjade revirområde och har börjat gräva under en sten. Hon blir förbannad på hannarna ibland. Snäckan som hannen började med har han grävt ner och börjat med den andre han plockade till sig istället. Lustiga firrar. Nästan så man tänker att dom tänker - måste göra nåt, gräva lite kanske...Kommentar
-
Väldigt fina fiskar och bilder.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Toppen bilder på toppenfiskar!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar