Inomhusdamm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

Inomhusdamm

Har tänkt göra om lite i akvarierummet. Blir att riva ut några akvarieställningar för att få plats med en damm.
    Som det ser ut just nu så har jag tänkt bygga med regelvirke, formplyfa, något som skyddar duken och en gummiduk. OM jag hittar något lim/silikon som funkar att limma fast en eller ett par rutor så blir det även så.

Hittade detta lim -->

Men vet dock inte om det lämpar sig till mitt projekt.

Dammen blir ca 2.8*2.8*0.7m med ett hörn avkapat. Kan bli någon dm större eller mindre. Djupet är det inte heller så noga med. Är framförallt bottenyta jag är intresserad av.

Förslag, idéer, åsikter osv mottages gärna
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Coolt med damm inomhus!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

Kul idé. Vad är det tänkt att ha i dammen sen då?

Har en bekant som är koifanatiker och han har använt liknande lim när han skarvat dammduk och det funkat tydligen utmärkt. Hur det är att limma annat vet jag inte.

Men jag tror det är svårt att få dammen tät med fönster om du använder dammduk och inte plastar den invändigt. Men är ingen expert på ämnet.
      Mvh
      //Alf

Kommentar

• Ola Sjödin
        Användare
        • August 2003
        • 514

Jag känner inte heller till något lim som fungerar gummi mot glas, men om det finns så vore det spännande att höra om någon på forumet vet mer om det.
        Den dammen blir magisk Danne! Kanske till och med någon arowana kan få plats?

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Arowana?
          Då måste man ju ha lock på den.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

Limmet jag länkat till står det så här om "Limmar de flesta material mot berg, glas och trä mm."

Men sen om det är lämpligt att limma fast en glasruta med det är ju inte lika säkert.

Att fylla dammen med intressanta arter blir nog inget större problem. Men mitt P.Leopoldi par ska ner i dammen. Sen kan det mycket väl bli nån arowana. Är även lite sugen på någon Cichla men dom kanske blir nog så stora. Merodontodus tigrinus är en mal jag gärna skulle vilja ha. Min sambo vill säkert ha Astronotus ocellatus men är själv inte lika lyrisk över dom även om dom är ganska kul på sitt sätt. Finns många intressanta arter man kan ha.

Kommentar

• Ola Sjödin
              Användare
              • August 2003
              • 514

Ursprungligen postat av affealien
              Arowana?
              Då måste man ju ha lock på den.
              ...eller inhägna dammen lite med ett nät kanske? Det är ju inte så dumt om de får hoppa lite - bara de plumsar ner i vattnet igen när de landar.

Kommentar

• Ola Sjödin
                Användare
                • August 2003
                • 514

Har du förresten fortfarande kvar mina gamla vf påfåglar? Beter de sig annorlunda än de odlade på något sätt? På en del ställen har jag läst att de med vf-ursprung kan vara lite skyggare.

Kommentar

• Danne_K
                  Användare
                  • February 2006
                  • 777

Jodå, dom är kvar. Det är ingen större skillnad, är fullfart på alla så fort jag går in i rummet. Men det kan ju bli annorlunda om dom får lite mera yta.

Kommentar

• Ducce
                    Användare
                    • November 2009
                    • 360

Jag har använt Tech 7 att täta en betongdam med, suveränt, har hållit i 3 år nu, men enl beskrivningen skall det endast användas till akvarium med ram.

Kommentar

• jozi81
                      Användare
                      • November 2011
                      • 56

Inser just att du bor i Piteå! Grymt projekt, vi får skapa en norrlandstråd då du är klar med detta, jag byggt mitt 3000 liters, samt min och framförallt Olas damm är fylld med udda fisk!
                      Själv har jag en hel del rov. Datnoides av de flesta sorter, 60 cm eldål, lite nilaborrar...
                      I en lokal i Luleå, men ska bygga om garaget hemma. Rockor blir nästa grej..var köpte du dina leopoldirockor?
                      Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

Kommentar

• Danne_K
                        Användare
                        • February 2006
                        • 777

Ursprungligen postat av Ducce
                        Jag har använt Tech 7 att täta en betongdam med, suveränt, har hållit i 3 år nu, men enl beskrivningen skall det endast användas till akvarium med ram.
                        http://www.novatech.nu/tec7-1019.aspx

Tänkte bygga en kraftig träram som går in en bit över rutan, ev att jag gör en ram i stål. Trä kan ändra lite form med tiden så är lite osäker om det duger. Skulle dock vara trevligt om det räcker med en träram (betydligt enklare för mig att tillverka) Vad tror ni?

Slängde iväg ett mail till pondteam ang att limma en ruta mot duken och fick svaret:
                        "Du måste göra en stabil ram som du kan spänna fast duken i. Du kan då limma med Bonding adhesive och täta med lapseal"

Kommentar

• Danne_K
                          Användare
                          • February 2006
                          • 777

Ursprungligen postat av jozi81
                          Inser just att du bor i Piteå! Grymt projekt, vi får skapa en norrlandstråd då du är klar med detta, jag byggt mitt 3000 liters, samt min och framförallt Olas damm är fylld med udda fisk!
                          Själv har jag en hel del rov. Datnoides av de flesta sorter, 60 cm eldål, lite nilaborrar...
                          I en lokal i Luleå, men ska bygga om garaget hemma. Rockor blir nästa grej..var köpte du dina leopoldirockor?
                          Vi får skapa en norrlands tråd Kul med dammar med udda innehåll. Har själv tänkt bygga en damm ute men blir när ungarna har blivit lite större och kan simma

Har redan en del fisk som funkar fint i damm, bland annat fisk jag fått från Ola I övrigt har jag ca 20 tankar med tex tropheus, lite annat Tanganyika, Malawi, div SA bland annat fisk vi tog hem från Uruguay och div malar.

Rockorna köpte jag av Ahlin för ca 1 1/2 år sedan. Har för övrigt lovat Erik att jag ska komma förbi eran lokal någon gång. Har dock lite svårt att få det att bli av. Får ta och skärpa mig

Kommentar

• Ola Sjödin
                            Användare
                            • August 2003
                            • 514

Ursprungligen postat av Danne_K
                            Vi får skapa en norrlands tråd Kul med dammar med udda innehåll. Har själv tänkt bygga en damm ute men blir när ungarna har blivit lite större och kan simma

Har redan en del fisk som funkar fint i damm, bland annat fisk jag fått från Ola I övrigt har jag ca 20 tankar med tex tropheus, lite annat Tanganyika, Malawi, div SA bland annat fisk vi tog hem från Uruguay och div malar.

Rockorna köpte jag av Ahlin för ca 1 1/2 år sedan. Har för övrigt lovat Erik att jag ska komma förbi eran lokal någon gång. Har dock lite svårt att få det att bli av. Får ta och skärpa mig
                            Säg i så fall till när du åker dit så hänger jag med.

Kommentar

• Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                              Säg i så fall till när du åker dit så hänger jag med.
                              Det ska jag helt klart göra.

Kommentar

Arbetssätt...