Renovering och gallring i 450 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #16
    Vill bara säga att hos mig är ventralisen 10ggr tuffare än troffarna.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Frasses
      Användare
      • September 2013
      • 30

      #17
      Ursprungligen postat av Repen1
      Det kommer (min uppfattning) inte att funka då dom är som andra "sandsillar" men en kombo som funkar är "troffar" tillsammans med frisimmare typ "cypricromis leptosama" Mille
      Sådana har jag alltid viljat ha, men om jag skulle skaffa de så skulle det väl bli lite för mycket aktivitet i den över delen?

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

        #18
        Är inte riktigt med på hur det skulle bli (för mycket aktivitet i övre regionen) men i ett sådant kar o med ca 10-15st "leptosama (eller liknande) så fördelar dom sej över hela karet (förutom på botten) Att tänka på vid den blandningen är att "Cyprissarna" inte kan äta så stora bitar med sina små munnar, om man matar med grönpellets, behövs finfördelad mat. (Jag kör med Cyclops o uppblött pellets) vilket gillas av båda sorterna. Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • Frasses
          Användare
          • September 2013
          • 30

          #19
          Ursprungligen postat av Repen1
          Är inte riktigt med på hur det skulle bli (för mycket aktivitet i övre regionen) men i ett sådant kar o med ca 10-15st "leptosama (eller liknande) så fördelar dom sej över hela karet (förutom på botten) Att tänka på vid den blandningen är att "Cyprissarna" inte kan äta så stora bitar med sina små munnar, om man matar med grönpellets, behövs finfördelad mat. (Jag kör med Cyclops o uppblött pellets) vilket gillas av båda sorterna. Mille
          Troffarna gillar mest att vara på den högra delen av akvariet, så då kan man ju utnyttja det med med några "cyprichromis" som kan simma runt i den vänstra delen., skulle 5+10 funka eller skulle de se för mycket ut med 32 st 5-6 cm troffar?
          Senast redigerad av Frasses; 06 October 2013, 09:35.

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • January 2013
            • 877

            #20
            Dom kommer att sprida sej när dom blir äldre o mera vana med karet.Ser inga problem med den uppsättningen, hade själv 58st "troffar" tillsammans med 26st "leptosama" i ett 525L båda grupperna trivdes o lekte friskt i karet.Tyvär syns inte så många "Cyprissar" här då inte hela karet är på bild bara ett par hanar som vill utöka sitt revir. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Frasses
              Användare
              • September 2013
              • 30

              #21
              Ursprungligen postat av Repen1
              Dom kommer att sprida sej när dom blir äldre o mera vana med karet.Ser inga problem med den uppsättningen, hade själv 58st "troffar" tillsammans med 26st "leptosama" i ett 525L båda grupperna trivdes o lekte friskt i karet.Tyvär syns inte så många "Cyprissar" här då inte hela karet är på bild bara ett par hanar som vill utöka sitt revir. Mille
              Wow, vilket drömkar. Så då finns det hopp att kunna ha dem tillsammans ska se om det finns någon privat odlare som säljer. Annars blir det att åka ner till Lasse

              Kommentar

              • Doktor-T
                Användare
                • April 2012
                • 424

                #22
                Troffar, dom gillar vi, Sandisar, ja dom gillar vi med. Alltså en blandning som är lite speciell. Jag har testat tidigare med 75 troffar + 10 Ventralisar i mitt 720 och det kan jag inte rekommendera då Ventralisarna inte trivdes även om dom fick vara ifred.

                MEN, Jag kör nu endast en grupp Duboisi på totalt 34 individer, storlekar allt ifrån 3cm till runt 11-12cm. Ihop med dessa så kör jag några Ikola och 14st Ventralis. Dessa Ventralis är mellan 6-7cm för honor till ca 8-9cm för hanar. Detta fungerar mkt bra och Ventralisarna tar den plats dom behöver. Dom ÄR tuffa, dom blir snabba på maten när dom umgås med troffar. Ventralis & Troffar delar t o m revir och är ej aggressiva mot varandra.

                Det gäller att ha stort kar, jag kör dessa fiskar i ett 720, det är sparsamt inrett. Endast moduler på bakrutan och gavlarna. På botten finns en modul och två stenar. Bottensubstrat är Julas blästersand. That´s it. Detta gör att ytterst lite foderrester eller fiskbajsar blir kvar i karet. Detta leder då in på den viktigaste posten i sammanhanget, just foder.

                Precis som Mille skriver så funkar det tydligen med NLS, jag kör inte det själv pga att jag har gott om annat foder hemma. Troligen kommer jag gå över till att väva in NLS med tiden men det ligger nog ett år bort. Eftersom det är av allra högsta vikt att ju sandisarna får i sig tillräkligt med foder så använder jag mig av en lite säregen metod.

                Jag matar först med några skedar med Spirulinaflingor, direkt därefter skyfflar jag i en halv tesked med mkt finfördelat 50/50 granulat. Fodret lägger jag där två kraftiga innerfilters stålar möts och det gör att fodret sprids rekordsnabbt och dessutom virvlar ner till botten på 0-tid. Samtliga fiskar får del av spirulinaflingorna men huvudsakligen får dom lite mindre fiskarna (småtroffar och sandisarna) i sig av den mkt finfördelade granulatet vilket jag anser vara absolut nödvändigt för att få dom att växa och få tillräckligt med protein. Dom stora troffarna klarar dessutom av smått 50/50 granulat utan att få magproblem så hittills har allt gått väldigt bra.

                Så, enkelt sett.

                1. Se till att ha tillräckligt stort kar, sandisar tar stora ytor, jag anser att 2m långt är ett minimum. Blanda gärna med en troffegrupp för att stävja fiskar som Ventralis aggression. Kom ihåg, troffarna måste MINST vara lika stora som Ventralisarna, helst större.

                2. Fodret, lyckas med detta och det bör gå bra. Jag matar 3ggr om dagen. Byter 50% vatten varje vecka.

                3. Fin sand på botten och bara några stenbumlingar i karet. Växter kan du ha om du hitta nån som håller. Troffar gillar grönt!


                Fråga på om du undrar
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

                Kommentar

                • Frasses
                  Användare
                  • September 2013
                  • 30

                  #23
                  Har nu gjort mig av med frontosorna, så det finns gott med plats. Tycker ni att jag ska öka på min grupp med 20 till eller ska jag testa med en annan grupp som sällskap?

                  Kommentar

                  • Doktor-T
                    Användare
                    • April 2012
                    • 424

                    #24
                    Menar du Cyprisar eller Troffar? Har du lagt ner tankarna på Sandisar/Featherfins?
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

                    Kommentar

                    • Frasses
                      Användare
                      • September 2013
                      • 30

                      #25
                      Ursprungligen postat av Doktor-T
                      Menar du Cyprisar eller Troffar? Har du lagt ner tankarna på Sandisar/Featherfins?
                      Sandsillarna och featherfinsen har jag fortfarande i baktanken, men när jag hade spamläst ett tag så blev det mindre aktivt.
                      Jag menade att utöka troffarna eftersom jag inte hittar några "cyprissar"

                      Kommentar

                      • Doktor-T
                        Användare
                        • April 2012
                        • 424

                        #26
                        Okej då förstår jag. Lite beroende på om du i framtiden ska blanda med annat än Troffar så kan väl ca 30 Troffar vara lagom i ett 450.
                        720 Malawi
                        375 Yngel
                        112 Yngel
                        70 Yngel

                        Kommentar

                        • Frasses
                          Användare
                          • September 2013
                          • 30

                          #27
                          Har hittat en säljare som säljer både Paracyprichromis nigripinnis "Blue Neon" och Cyprichromis leptosoma "malasa" men jag vet inte vilken jag vill ha. Har läst att nigripinnis bara för sina fina ränder i rätt blått ljus. Men jag är nog mer sugen på cypisarna... Hur många ska jag ha och vilken sort är bäst och snyggast? Adam

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

                            #28
                            Jag har både nigripinnis och leptosoma ihop! Vilka cyps som är snyggast är en smaksak! Jag tycker att alla är snygga! I ett 450 liters kan du ha många! minst 25 tycker jag. Andra kan tycka annorlunda. Men läs i http://www.ciklid.org/forum/showthre...richromis-quot så får du lite mer kött på benen!
                            Lycka till med ditt val!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Frasses
                              Användare
                              • September 2013
                              • 30

                              #29
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Jag har både nigripinnis och leptosoma ihop! Vilka cyps som är snyggast är en smaksak! Jag tycker att alla är snygga! I ett 450 liters kan du ha många! minst 25 tycker jag. Andra kan tycka annorlunda. Men läs i http://www.ciklid.org/forum/showthre...richromis-quot så får du lite mer kött på benen!
                              Lycka till med ditt val!
                              Dem ska gå med 32 pigga tropheus moliro ungdjur

                              Kommentar

                              • Frasses
                                Användare
                                • September 2013
                                • 30

                                #30
                                T. Moliro
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...