Längst yngelvård?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny89
    Användare
    • June 2005
    • 70

Längst yngelvård?

Vilken ciklid har längst yngelvård? Är sugen på en ciklid som tar hand om sina yngel en längre tid och som funkar med Altum och diskus.
    / Kenny
  • MisterPils
    Användare
    • June 2013
    • 73

Nyckelhålen kan lira avkomma i sex-sju månader.

Kommentar

• ewa
      NCS Medlem
      • March 2013
      • 457

Satanoperca jurupari funkar med både småfiskar o är fredliga, lever i grupp så yngelvården övergår i gruppliv. Kräver större akvarier och gräver - jordätare. Jag hade mina med diskus och kardinaltetror ett tag, sen flyttade discusar till min kompis.
      De lever mest vid botten till skillnad från discus och altum. Varför heter den vattendjävul? En så fredlig fisk?

Kommentar

• Erik Åhlander
        Användare
        • September 2006
        • 796

Ursprungligen postat av ewa
        Satanoperca jurupariVarför heter den vattendjävul? En så fredlig fisk?
        Därför att Jacob Heckel skrev 1840 när han beskrev fisken (baserat på Natterers anteckningar): "Er kommt an der Mündung des Rio-Negro in den Amazonenstrom vor, sein Name Juruparì pindà bedeutet in der Lingua geral Teufels-Angel."

Fritt översatt: Han förekommer i mynningen av rio Negro i Amazonasfloden. Hans namn JuruparÌ pindà betyder i det allmänna språket djävulskrok (eller djävulsbete).

Släktingen som lokalt kallades Jurùpari pampé (djävulsklo) fick därför namnet daemon av Heckel.

Alla har tyckt att det var så roliga namn, så när Albert Günther skulle beskriva ett nytt släkte till dessa två 1862 så fick dom namnet Satanoperca. Sven Kullander och Efreim Ferreira beskrev ytterligare en släkting 1988 och den fick heta lilith. Lilith var Adams första hustru (alltså innan han stötte ihop med Eva i Edens Lustgård) men egentligen en kvinnlig demon som dyker upp i den judiska skriften "Babylonian Talmud" från 200-400-talen e Kr.

Jag vet att det finns en del invändningar mot den historieskrivningen ovan, men i stort sett så stämmer det.

Det finns fiskar med liknande namn, t ex Red Devil och Green Terror, men de har fått sina namn för att de är territoriella fiskar som akvaristen upplever som elaka. S. jurupari är ju, precis som du säger, en förhållandevis snäll och trevlig fisk. Det skulle vara roligt att få veta varför lokalbefolkningen gav dem ett så ruskigt namn (eller om Natterer bara missförstod).

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Släktesbeskrivning? Du har sett att vi har en artregtävling pågående?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Åhlander
            Användare
            • September 2006
            • 796

Ursprungligen postat av DaRe
            Släktesbeskrivning? Du har sett att vi har en artregtävling pågående?
            Det här kunde jag i princip innan, så det tog en halvtimme att kolla årtal och citat. En art- eller släktesbeskrivning tar minst en kväll . Så det är kört.

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Hehe
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Big_Sal
                Användare
                • May 2010
                • 315

Ursprungligen postat av Erik Åhlander

Det finns fiskar med liknande namn, t ex Red Devil och Green Terror, men de har fått sina namn för att de är territoriella fiskar som akvaristen upplever som elaka. S. jurupari är ju, precis som du säger, en förhållandevis snäll och trevlig fisk. Det skulle vara roligt att få veta varför lokalbefolkningen gav dem ett så ruskigt namn (eller om Natterer bara missförstod).
                Har läst att lokalbefolkningen kallade dem för demoner för att de "födde ur munnen", såg ut så vid munruvningen. Hur pass sant det är vet jag ej. Men låter inte omöjligt.

Kommentar

• Erik Åhlander
                  Användare
                  • September 2006
                  • 796

Jag har letat lite till när det gäller yuru-pari som tydligen är den vanligaste transkriberingen. Betydelsen varulv, djävul, demon verkar vara i överförd bemärkelse. Betydelsen har något med ansikte, (ansikts?)mask, stängd mun att göra, men mina kunskaper i tupi-guarani liksom portugisiska är begränsade... Det kan ha med munruvandet att göra - eller med den blåa teckningen i ansiktet. Det är svårt att förstå vad som är ursprungligt och vad som är eftertolkningar.

Det är ungefär som med etymologin på svenska ortsnamn eller för all del svenska fisknamn. Det verkar vara 50:50 språkkunskap och gissningar/mer eller mindre väl underbyggda antaganden.

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Prinsessor har väl något slags rekord då ungarna får gå kvar. Annars är vissa Crenicichla extrema. Jag tror honan kan gå ett år med ungarna men tyvärr gäller nog detta johannagruppen som är i princip omöjliga att odla på ett planerat vis.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Lilith var Adams första hustru (alltså innan han stötte ihop med Eva i Edens Lustgård) men egentligen en kvinnlig demon som dyker upp i den judiska skriften "Babylonian Talmud" från 200-400-talen e Kr.
                      Wikipedia har en mycket utförlig text om olika lilithmyter http://en.wikipedia.org/wiki/Lilith
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...