Inget är som väntans tider, och under den tiden kan man roa sig med diverse terapiarbeten för att stilla hungern. Som att klippa små tunna remsor av petflaskor och sedan vecka ihop dom, en och en. Tills man får en liten fluffig hög. Varför då? Tja, bra fråga. Den här idén kom lite plötsligt en kväll och varför inte. Har främst tänkt att lägga det här i främre delen av filterkammaren, men även lite längre bak i systemet. Tanken är ett rymligt fluff där vattnet kan cirkulera nästan obehindrat samtidigt som diverse bös och större partiklar hakar fast i krussidullet, utan att täppa igen i första taget. Mer vattenyta än filteryta, men massor av "hullingar". Om det funkar lika bra i praktiken som i mitt huvud återstår att se. I övrigt så kommer filtret domineras av grov blå filtermatta som jag rivit i små blandade storlekar. Ett tips att pröva på, eller bara ett gott skratt och lite jaha du! Jag bjuder
FilterKrussidull av PET flaska
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
hehe, ja terapi var rätta ordet. Undrar om du lyckas få bakterier att trivas på de plastytorna. Säkert i de skrovliga klippytorna i alla fall.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Nae, bakterierna kommer väl inte bygga bo i det här i första taget antar jag. Tanken är mer en fluffig mekanisk labyrint vid insuget där ev lite större skräp kan trassla in sig och fastna, samtidigt som vattnet kan flöda ganska fritt igenom även om det sitter en knippe gräslök i filtret.... Bakterierna får bosätta sig längre bak i filtret. Det här PETkrusidullet utgör bara en liten del av den totala filtervolymen som alltså till största delen kommer att bestå av rivna bitar av blå filtermatta.Kommentar
-
Intressant, mekanisk filtrering innan är nog smart.
Men har du tänkt på hur du ska kunna ta ut det lätt och rengöra då?
Hur ser filtret ut?Mvh
//AlfKommentar
-
Jodå, det går att få ut om det behövs. Hela filtret är längsgående i bakgrundens övre del, gör en avkrok neråt och vänder upp igen i hörnet där pumpen ska sitta sedan. Med lite måfåmatte har jag kommit fram till att det är på ca 22l.
Här är en lite halvtaskig bild på hur det ser ut. Håller på och prövar mig fram och grejar just nu så det ser lite hejsan ut för tillfället. Där till höger syns PETkrussidullet vid insuget.Kommentar
Kommentar