könsmogna diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jempa
    Användare
    • June 2003
    • 11

    könsmogna diskus?

    Har 4 st diskusar som enligt uppfödaren nu bör vara nio månader. Min fråga är när dessa blir könsmogna?
  • JohanW
    Användare
    • February 2003
    • 127

    #2
    Vid ca 1 års ålder hos honorna, lite senare hos hanarna. Dom bör vara ca 10-12cm utan stjärtfenan...........
    11 Pigeon blood
    9 VF nhamunda blue
    Ett gäng L-malar

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • June 2002
      • 227

      #3
      Diskus brukar normalt nå könsmognad vid drygt ett års ålder.Det är mycket jobb att föda upp små diskus.Lyckas man som vanlig amatör (som te.x jag) dra upp sina diskusar från 5cm till 15cm inkl stjärtfena vid två års ålder(på fiskarna:-)) så har man lyckats rätt bra.De kan ju annars bli någon cent större men vid drygt två års ålder slutar de i princip att växa.Blir då kraftigare men inte längre eller högre.
      SALAR

      Kommentar

      • jempa
        Användare
        • June 2003
        • 11

        #4
        Det är alltid kul att veta lite mer om sina diskusfiskar. Vi får väl se vad som händer i framtiden. Jag har som sagt ingen aning än om vilket kön de är.

        Kommentar

        • Johan1
          Användare
          • May 2002
          • 390

          #5
          De blir könsmogna mellan en ålder av 1 år till 2.5 år, En fin diskus hona som man leker på är runt 15cm till 20cm.

          Börjar man att leka på en hona för tidigt så slutar hon oftast att växa för att hon får lägga all energi på att lägga ägg. Man kan oftast vänta ett år till.

          Jag har haft diskus som är över 2 år som växer, även om det är trögare är det inte omöjligt. Splittra på honor och hannar i var
          sitt akvarium.
          https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

          Kommentar

          Arbetssätt...