Oscar som inte leker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • June 2003
    • 456

    Oscar som inte leker


    Jag har fyra oscars i ett 500-literskar tilsammans med några scalarer, en guldsömciklid, en gibbiceps och tillfälligt (hoppas jag) två pirayor som en kompis tröttnat på.

    Grejen är att två av mina oscars har hållit ihop sedan urminnes tider, och i åtminstone två år har dom putsat sin sten och darrat med fenorna och gjort alla förberedelser för lek, men dom kommer aldrig till skott. Vad är det som saknas egentligen?

    Förresten, pirayorna jag har bortskänkes om någon är intresserad....
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    #2
    det är kanske 2 honor?
    ola lindeberg

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Ja, två honor kan det mycket väl vara. Jag hade ett påfågelsciklid"par" för några år se´n. De skakade och grävde ett bra tag, och jag var glad över att ha vad jag trodde var ett par. När de väl lekte la båda fiskarna rom. Två honor alltså. Blev lite lätt besviken då.

      Hade vid ett senare tillfälle två till som höll på så, men de bytte jag in innan de hann leka, så om det verkligen var ett par vet jag inte. Det bör de ha varit, eftersom jag hade sex stycken som fick välja partner själva, och de då ju borde välja en av motsatt kön framför en av samma. Så är det bäst att göra, dels för att de är omöjliga att se könsskillnad på, och för att det större schans att få ett par som kommer överens då. Att tvinga två fiskar att "gifta sig", trots att de inte kommer överens, blir sällan lyckat.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • MickeA
        Användare
        • June 2003
        • 456

        #4
        Nja, jag är ganska säker på att det är en hane och en hona jag har. Det är ju ganska klara skillnader mellan dem. Hanen har mycket starkare färger, extremt utdragna bröstfenor och ser mer "hanig" ut i största allmänhet.

        Det skulle ju kunna vara så att en av dem, eller bägge två är steril, men dom borde ju lägga ägg i alla fall tycker jag.

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #5
          Jag tycker att det verkar ganska trångt för dem. Om du verkligen villa att de ska leka så tror jag att du borde lämna dem helt ensamma i ditt 500 liters kar.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • June 2003
            • 456

            #6
            Jo, jag vet att det är trångt. Blev jag bara av med dom där äckliga pirayorna så skulle det bli betydligt mera plats. Egentligen skulle jag vilja köra med bara oscars i det karet, men jag vet inte vart jag ska göra av dom andra fiskarna. :-/

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • November 2002
              • 571

              #7
              be bort dom till någon affär

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

                #8
                Är fiskarna lika stora? om du nu är så säker på att det är en hona å en hade så är väl honan för det mesta lite mindre än hanen om dom är lika gammla.

                Mvh Ola
                ola lindeberg

                Kommentar

                Arbetssätt...