Metriaclima Estherae färgsättning......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor
    NCS Medlem
    • June 2013
    • 117

    Metriaclima Estherae färgsättning......

    Hej på er alla..... i dag är det gott att sitta inne i värmen och bara studera sina fiskar.

    Dåså, mina funderingar gäller Metriaclima estherae färgsättning.

    Blå hane, oki...Röd hona, oki... OB hona okej.....
    Men sen.....
    Röd hane är det samma färg på dessa som yngel som honorna och att de sen bleknar till en skär nyans eller finns det både röda och skära hanar? Köpte 5 röda yngel jämna i färgen och de är det fortfarande, men tror jag har minst 3 hanar då de bygger och vaktar grottor så det står härligt till.

    Efter att ha läst artbeskrivningen så trodde jag att köper jag en blå eller skär så får jag en hane. Röd eller OB så får jag honor. Och att dessa färgnyanser skulle man se redan tidigt. Har jag missuppfattat artbeskrivningen eller?

    Hade ett inlägg tidigare då jag frågade om min tokiga hona som byggde ett grottslott, men har nu förstått att det nog är en röd hane.

    Köpte vid samma tillfälle 4 OB. Hade som sagt läst på artbeskrivningen att honorna fanns som OB oxå. Idag ser det ut som att minst 2 av dessa är hanar, bleknar den orange färgen på dessa och de blir MC eller finns det OB hanar oxå.

    Har för mig att jag läst någonstans att OB hanar inte finns eller va mycket sällsynta, så när han som jag handlade av sa att jag kanske skulle kunna få en OB hane på de 4 så trodde jag att han pratade i nattmössan.

    Hoppas att någon kan förklara......

    Tack på förhand/Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Här har du lite info om o, ob, mc http://www.ciklid.org/o-ob-och-mc.php

    Kommentar

    • Lillemor
      NCS Medlem
      • June 2013
      • 117

      #3
      Tack Erik
      Var förbi Akvarieleasing idag och införskaffade mig nls mat och frågade lite där oxå. Fick mycket matnyttigt och en lektion hur jag bäst ser skillnaden på dem.
      Så nu skall det studeras NOGA......

      Lillemor
      Senast redigerad av Lillemor; 25 September 2013, 08:04.
      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

      Kommentar

      • Lillemor
        NCS Medlem
        • June 2013
        • 117

        #4
        Hej igen
        satt med en äldre utskriven art beskrivning och ser nu att om jag uppdaterat mig själv med nuvarande så hade jag nog inte behövt detta inlägg.

        Ibland går det lite för fort....��
        ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

        ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

        Kommentar

        Arbetssätt...