Dvärjskalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plåtis
    Användare
    • June 2002
    • 212

    Dvärjskalar

    Hej på er alla! Köppte för några år sen 2 par med skalarer och dom kalades för dvärjskalar. Dom blir inte så stora som vanliga skalarer och jag har nu en massa olika generationer av dem. Men jag undrar om det är någon som vet vad det är för latinskt namn på dessa? Det är en fin skalar.
    Lasse.H
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Pterophyllum eimekei kallas för dvärgscalare i en del gamla akvarieböcker. Vad det är för fisk vet jag inte. Jag har aldrig sett ett fotografi vad jag mins. Pt. eimekei är inget giltigt vetenskapligt namn utan en synonym till Pt. scalare. Det finns en "art" som kallas spetsnosscalare också. Den är beskriven som Pt. dumerelii, men den beskrivningen är ogiltig och betraktas som en synonym till scalare. Däremot skiljer sig spetsnosscalarerna från "vanliga" scalare bl a genom att de blir mindre samt är svårare att odla. Om du kunde ta en bild så skulle det bli enklare. Sedan har jag för mig att vanliga scalarer utan slöjfenor sålts som dvärgscalare. Någon som vet? Sedan finns det en art som heter Pt. leopoldi. Jag tror inte den blir lika stor som scalare men den har jag heller inte sett bortsett från spritexemplar på Naturhistoriska Riksmuséet. Den påminner en hel del i utseendet om fiskarna som säljs som dumerelii/spetsnosscalare. Se http://www.cichlidae.com/gallery/Pte.../leopoldi.html
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Spetsnosscalaren skiljer sig från den vanliga på ett sätt till, om jag inte minns fel. Som ungfisk är den grön med svarta ränder. Spetsnosscalare och dvärgscalare tror jag är samma art. Men däremot är den inte samma som den vanliga.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        "Plåtis" mejlade bilder till mig och på dem ser det ut vara Pt. scalare. Mycket vackra sådana dessutom! Han skrev även att de var från Peru. Malawi och Tanganyikasjön är inte de enda ställena med lokala varianter. Dessa bör hållas isär. Du bör tillsvidare kalla dem för Pt. sp. "Peru". Jag har även mejlat personen som skulle tagit in dem i Sverige. Får se om han kommer ihåg något om dem.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Magnus W
          Användare
          • April 2003
          • 101

          #5
          Om Pterophyllum leopoldi / dumerilii:

          Citat från http://www.akvariebladet.dk/artikler..._slaegten.html
          textutrag från en utmärkt genomgång av Pterophyllumsläktet av Tonny Brandt Andersen.
          citatterophyllum leopoldi, (Gosse 1963).
          Denne smukke Pterophyllum har et udbredelses område fra Rio Solimoes langs Rio Amazonas til Atlanterhavskysten ved byen Belém og i Guyana. Den er mere langstrakt end de andre 2 arter og den har en karakteristisk plet i rygfinnebasis. Det er ikke kun pletterne og formen der gør den anderledes, men også den stribede tegning afviger væsentligt. J. P. Gosse opkaldte P. leopoldi efter den Belgiske Kong Leopold, som Gosse har rejst sammen med i Sydamerika, men i 1967 førte Schultz P. leopoldi ind under P. dumerilii, som et synonym. Da P. dumerilii i dag betragtes som et synonym for P. scalare, er P. leopoldi pludselig blevet det ældste navn for denne art, og det som gælder videnskabeligt.
          I akvariehobbyen har Pterophyllum leopoldi dog tidligere været kendt under navnet Pterophyllum dumerilii.
          -- MW

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Jag fick just svar från Kullander och han skrev också att spetsnosscalaren är Pt. leopoldi. Här finns en bild på Pt. sp. från Peru http://www.nrm.se/ve/pisces/acara/pterophy.shtml
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Nu har jag fått svaret att "Bilden visar den klassiska skalaren från Solimões".
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • plåtis
                Användare
                • June 2002
                • 212

                #8
                Tack för all hjälp. Det känns bra att veta vad det är förnågot.
                Lasse
                Lasse.H

                Kommentar

                Arbetssätt...