Tänker en massa fram och tillbaka kring vad jag ska bosätta mitt kar med för fisk. Det är inte lätt - många parametrar att tänka på och ta hänsyn till. Helt ny i Tangaträsket och måste förlita mig på vad som skrivs - vilket ganska ofta blir en spretig historia ju mer man läser. Till slut blir man ännu mer förvirrad än innan
Men ok, så långt har jag i alla fall spanat in en del arter i alla fall som jag är nyfiken och intresserad av att hitta en bra kombination med. Hur många och tillsammans med vilka har jag inte funderat så mycket på. Behöver lite tankar och idéer kring arterna jag har tittat närmare på och hur jag skulle sätta ihop en så förhoppningsvis optimalt och välfungerande kombination som möjligt. Utmaningar och risker är jag dock beredd att ta mig an, men kanske inte mer än nödvändigt. Sen är jag förstås medveten om att ingenting är givet när det kommer till hur fiskarna kommer att fungera ihop just hos mig. Mindre bra kombo kan ju fungera bättre än en bra kombo i slutändan beroende på en massa omständigheter.
ok, väldigt mycket babbel här nu, sorry. Nu till några av arterna som jag kollat in mig på. Har fler på lager och det här är inget absolut dessa eller inget annat. Ni får gärna komma med fler idéer. Bara kasta bu och bä och andra alternativ på mig. Slasharna / mellan arterna betyder antingen eller och inte tillsammans - om det inte skulle råka funka ihop förstås. Har ju sett att många har tex Leluepi och Princessor tillsammans. I slutändan hänger mycket på pris och tillgång också. Har ingen lust nu i början att köpa alltför dyra fuskar. Men det kan vara ett alternativ att köra lite mer sparsmakat och dyrt, om det anses vara värt det och fisken är hyffsat tålig - alltså inte är överdrivet känslig och alltför krävande.
Ursäkta det kanske onödigt långa inlägget för en så enkel fråga som, vilka fiskar ska jag fokusera in mig på och välja. Tack på förhand för er som har lust och orkar
Men ok, så långt har jag i alla fall spanat in en del arter i alla fall som jag är nyfiken och intresserad av att hitta en bra kombination med. Hur många och tillsammans med vilka har jag inte funderat så mycket på. Behöver lite tankar och idéer kring arterna jag har tittat närmare på och hur jag skulle sätta ihop en så förhoppningsvis optimalt och välfungerande kombination som möjligt. Utmaningar och risker är jag dock beredd att ta mig an, men kanske inte mer än nödvändigt. Sen är jag förstås medveten om att ingenting är givet när det kommer till hur fiskarna kommer att fungera ihop just hos mig. Mindre bra kombo kan ju fungera bättre än en bra kombo i slutändan beroende på en massa omständigheter.
ok, väldigt mycket babbel här nu, sorry. Nu till några av arterna som jag kollat in mig på. Har fler på lager och det här är inget absolut dessa eller inget annat. Ni får gärna komma med fler idéer. Bara kasta bu och bä och andra alternativ på mig. Slasharna / mellan arterna betyder antingen eller och inte tillsammans - om det inte skulle råka funka ihop förstås. Har ju sett att många har tex Leluepi och Princessor tillsammans. I slutändan hänger mycket på pris och tillgång också. Har ingen lust nu i början att köpa alltför dyra fuskar. Men det kan vara ett alternativ att köra lite mer sparsmakat och dyrt, om det anses vara värt det och fisken är hyffsat tålig - alltså inte är överdrivet känslig och alltför krävande.
- Altolamprologus calvus /Compressiceps
- Lamprologus multifasciatus /Similis - nån av dessa är given så det här är jag i princip klar över att jag ska ha. Att dom är små grävare av stora mått stör mig inte, utan snarare ett beteende som jag tycker verkar både kul och intressant.
- Neolamprologus Leluepi/Pulcher/Buecheri//Cylindricus/Tretocephalus. Leluepi för att den är en trevlig färgklick och verkar vara en ganska aktiv typ som simmar omkring mycket. Aggressiviteten verkar vara en åsikt med mycket spridda åsikter om. Men 1 eller flera verkar vara bästa lösningen. Daffodiler är grymt vackara och en firre som jag alltid velat ha. Graciösa och intressant vårdbeteende. Men deras produktivitet och extremt effektiva yngelvård skrämmer mig lite. Hur bra kan tex Altosar bidra med att hålla produktiviteten i schack? Dom övriga Neosarna har jag inte fått nåt direkt grepp om hur man besätter bäst till antal. Parvis eller som Leluepisar - många för att sprida aggressiviteten?
- Hästnosar. Har just nyligen fått upp ögonen för den här lite udda filuren och den verkar charmig. Men jag har förstått att den kan vara lynnig och att hanen, hane/ hane? plötsligt vill slå ihjäl honan. Aggressivitet inom arten är en sak men mordiskt hat har jag lite svårt för.
- Jullar har jag också vart inne på, men det är lite samma sak där - lynnigt mordiskt hat som plötsligt blossar upp. Och kräsna i valet av partner. Att köpa ett gäng för att para ut och sedan ta bort de överblivna är ingen procedur som lockar. Har inga fler kar (och ingen plats just nu) att växla runt med och hålla på med sånt. Ett alternativ är att låta ödet och naturen ha sin gång - går det så går det eller så får dom gallra sig själva. Grymt och tråkigt och lite onödig kostnad.
- Telmatochromis vittatus . Nyligen kollat in denna, verkar lite kul och trevlig. Lite Julle över den fast lite färglös. Dock stilfull och snygg i sin enkelhet. Vet inte så mycket mer än det som står i artbeskrivningen. Någon som vet mer om hur den kan vara och fungera?
- Xenotilapia Papilo hade jag mycket väl kunnat tänka mig - grymt vacker och ser hur trevlig och intressant ut som helst. Vet dock inte om jag har optimala förutsättningar för denna. Verkar lite känslig dessutom, och lite väl dyr egentligen för min plånbok. Men ändå ett alternativ som skulle kunna vara värt pengarna. Kanske dum fisk att börja med som nybörjare på Tangas.
- Paracyprichromis nigripinnis är också en firre som jag tycker om väldigt mycket. Även om den för det mesta ser betydligt snyggare ut på bild än i verkligheten. Här kan man ju experimentera sig fram med ljussättningen lite kanske för att locka fram lite mer av det goda. Fast jag tycker den är rätt vacker ändå även när den röda färgen inte är på max. Är dock inte helt säker på om jag har rätt förutsättningar för att hålla denna. Annars så hade den kanske funkat bra då den den är frisimmande och utnyttjar andra områden av karet lite mer än övriga arter i valet och kvalet.
- TangaKillisen är ju annars ett annat alternativ som jag kan tänka mig. Det som eventuellt stör mig lite av det jag sett på YouTube är att den har lite hysteriska damptendenser (ursäkta uttrycket - inget illa menat). Typ är överallt samtidigt och ser totalt överenergisk ut. Fast det kanske kan bli roligare än jag inbillar mig i det stora hela.
Ursäkta det kanske onödigt långa inlägget för en så enkel fråga som, vilka fiskar ska jag fokusera in mig på och välja. Tack på förhand för er som har lust och orkar
Kommentar