Tankar och idéer kring valet av fisk 240l Rio

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    Användare
    • August 2013
    • 241

    Tankar och idéer kring valet av fisk 240l Rio

    Tänker en massa fram och tillbaka kring vad jag ska bosätta mitt kar med för fisk. Det är inte lätt - många parametrar att tänka på och ta hänsyn till. Helt ny i Tangaträsket och måste förlita mig på vad som skrivs - vilket ganska ofta blir en spretig historia ju mer man läser. Till slut blir man ännu mer förvirrad än innan

    Men ok, så långt har jag i alla fall spanat in en del arter i alla fall som jag är nyfiken och intresserad av att hitta en bra kombination med. Hur många och tillsammans med vilka har jag inte funderat så mycket på. Behöver lite tankar och idéer kring arterna jag har tittat närmare på och hur jag skulle sätta ihop en så förhoppningsvis optimalt och välfungerande kombination som möjligt. Utmaningar och risker är jag dock beredd att ta mig an, men kanske inte mer än nödvändigt. Sen är jag förstås medveten om att ingenting är givet när det kommer till hur fiskarna kommer att fungera ihop just hos mig. Mindre bra kombo kan ju fungera bättre än en bra kombo i slutändan beroende på en massa omständigheter.

    ok, väldigt mycket babbel här nu, sorry. Nu till några av arterna som jag kollat in mig på. Har fler på lager och det här är inget absolut dessa eller inget annat. Ni får gärna komma med fler idéer. Bara kasta bu och bä och andra alternativ på mig. Slasharna / mellan arterna betyder antingen eller och inte tillsammans - om det inte skulle råka funka ihop förstås. Har ju sett att många har tex Leluepi och Princessor tillsammans. I slutändan hänger mycket på pris och tillgång också. Har ingen lust nu i början att köpa alltför dyra fuskar. Men det kan vara ett alternativ att köra lite mer sparsmakat och dyrt, om det anses vara värt det och fisken är hyffsat tålig - alltså inte är överdrivet känslig och alltför krävande.

    • Altolamprologus calvus /Compressiceps
    • Lamprologus multifasciatus /Similis - nån av dessa är given så det här är jag i princip klar över att jag ska ha. Att dom är små grävare av stora mått stör mig inte, utan snarare ett beteende som jag tycker verkar både kul och intressant.
    • Neolamprologus Leluepi/Pulcher/Buecheri//Cylindricus/Tretocephalus. Leluepi för att den är en trevlig färgklick och verkar vara en ganska aktiv typ som simmar omkring mycket. Aggressiviteten verkar vara en åsikt med mycket spridda åsikter om. Men 1 eller flera verkar vara bästa lösningen. Daffodiler är grymt vackara och en firre som jag alltid velat ha. Graciösa och intressant vårdbeteende. Men deras produktivitet och extremt effektiva yngelvård skrämmer mig lite. Hur bra kan tex Altosar bidra med att hålla produktiviteten i schack? Dom övriga Neosarna har jag inte fått nåt direkt grepp om hur man besätter bäst till antal. Parvis eller som Leluepisar - många för att sprida aggressiviteten?
    • Hästnosar. Har just nyligen fått upp ögonen för den här lite udda filuren och den verkar charmig. Men jag har förstått att den kan vara lynnig och att hanen, hane/ hane? plötsligt vill slå ihjäl honan. Aggressivitet inom arten är en sak men mordiskt hat har jag lite svårt för.
    • Jullar har jag också vart inne på, men det är lite samma sak där - lynnigt mordiskt hat som plötsligt blossar upp. Och kräsna i valet av partner. Att köpa ett gäng för att para ut och sedan ta bort de överblivna är ingen procedur som lockar. Har inga fler kar (och ingen plats just nu) att växla runt med och hålla på med sånt. Ett alternativ är att låta ödet och naturen ha sin gång - går det så går det eller så får dom gallra sig själva. Grymt och tråkigt och lite onödig kostnad.
    • Telmatochromis vittatus . Nyligen kollat in denna, verkar lite kul och trevlig. Lite Julle över den fast lite färglös. Dock stilfull och snygg i sin enkelhet. Vet inte så mycket mer än det som står i artbeskrivningen. Någon som vet mer om hur den kan vara och fungera?
    • Xenotilapia Papilo hade jag mycket väl kunnat tänka mig - grymt vacker och ser hur trevlig och intressant ut som helst. Vet dock inte om jag har optimala förutsättningar för denna. Verkar lite känslig dessutom, och lite väl dyr egentligen för min plånbok. Men ändå ett alternativ som skulle kunna vara värt pengarna. Kanske dum fisk att börja med som nybörjare på Tangas.
    • Paracyprichromis nigripinnis är också en firre som jag tycker om väldigt mycket. Även om den för det mesta ser betydligt snyggare ut på bild än i verkligheten. Här kan man ju experimentera sig fram med ljussättningen lite kanske för att locka fram lite mer av det goda. Fast jag tycker den är rätt vacker ändå även när den röda färgen inte är på max. Är dock inte helt säker på om jag har rätt förutsättningar för att hålla denna. Annars så hade den kanske funkat bra då den den är frisimmande och utnyttjar andra områden av karet lite mer än övriga arter i valet och kvalet.
    • TangaKillisen är ju annars ett annat alternativ som jag kan tänka mig. Det som eventuellt stör mig lite av det jag sett på YouTube är att den har lite hysteriska damptendenser (ursäkta uttrycket - inget illa menat). Typ är överallt samtidigt och ser totalt överenergisk ut. Fast det kanske kan bli roligare än jag inbillar mig i det stora hela.


    Ursäkta det kanske onödigt långa inlägget för en så enkel fråga som, vilka fiskar ska jag fokusera in mig på och välja. Tack på förhand för er som har lust och orkar
  • johho
    NCS Medlem

    • March 2007
    • 1825

    #2
    Ursprungligen postat av Streamstone
    • Altolamprologus calvus /Compressiceps

      Detta är ett mycket bra val, 1+1 av dessa ger en yngelkontroll i karet och de är jäkligt coola med sitt utseende. De är snälla och ställer inte till mycket bråk.
    • Lamprologus multifasciatus /Similis - nån av dessa är given så det här är jag i princip klar över att jag ska ha. Att dom är små grävare av stora mått stör mig inte, utan snarare ett beteende som jag tycker verkar både kul och intressant.

      Om du bestämt dig för en kolonisnäcklekare så går papillion bort i ditt kar. De slåss lite om samma utrymme och de här små krabaterna förstår papillions utrymme konstant vilket inte är bra för dem.
    • Neolamprologus Leluepi/Pulcher/Buecheri//Cylindricus/Tretocephalus. Leluepi för att den är en trevlig färgklick och verkar vara en ganska aktiv typ som simmar omkring mycket. Aggressiviteten verkar vara en åsikt med mycket spridda åsikter om. Men 1 eller flera verkar vara bästa lösningen. Daffodiler är grymt vackara och en firre som jag alltid velat ha. Graciösa och intressant vårdbeteende. Men deras produktivitet och extremt effektiva yngelvård skrämmer mig lite. Hur bra kan tex Altosar bidra med att hålla produktiviteten i schack? Dom övriga Neosarna har jag inte fått nåt direkt grepp om hur man besätter bäst till antal. Parvis eller som Leluepisar - många för att sprida aggressiviteten?

      Leleupin är svår, det är en grinig enstörig. Det är klart Daffodil ger mycket yngel och altosar är bra, men de räcker inte till mot prinsessornas effektivitet, det gör INGA fiskar. Det överlever alltid något yngel, så även om man kontrollerar mängden så kommer kolonin av prinsessor att öka.
      Jag skulle istället vilja slå ett litet slag för Buecherin som du uppenbarligen redan tänkt på. Den är lite ovanligare och jag har aldrig hört nån som har så extremt yngelsprutning som hos prinsessorna. Att köpa en grupp på 6 individer är inte en dum start.
    • Hästnosar. Har just nyligen fått upp ögonen för den här lite udda filuren och den verkar charmig. Men jag har förstått att den kan vara lynnig och att hanen, hane/ hane? plötsligt vill slå ihjäl honan. Aggressivitet inom arten är en sak men mordiskt hat har jag lite svårt för.

      Hästnosar kan jag inget om, men frågan är om inte ditt kar är lite litet för deras aggressivitet. Men detta kan nån annan svara bättre på.
    • Jullar har jag också vart inne på, men det är lite samma sak där - lynnigt mordiskt hat som plötsligt blossar upp. Och kräsna i valet av partner. Att köpa ett gäng för att para ut och sedan ta bort de överblivna är ingen procedur som lockar. Har inga fler kar (och ingen plats just nu) att växla runt med och hålla på med sånt. Ett alternativ är att låta ödet och naturen ha sin gång - går det så går det eller så får dom gallra sig själva. Grymt och tråkigt och lite onödig kostnad.

      Jullar är som du säger, rätt sura och det blir 1+1 kvar. Att kalla det en onödig kostnad är fel, det är den vägen man får gå helt enkelt med denna arten. Om man är snabb kan man rädda de mobbade och kanske byta in dem mot annan fisk.
    • Telmatochromis vittatus . Nyligen kollat in denna, verkar lite kul och trevlig. Lite Julle över den fast lite färglös. Dock stilfull och snygg i sin enkelhet. Vet inte så mycket mer än det som står i artbeskrivningen. Någon som vet mer om hur den kan vara och fungera?

      Här tror jag Buecherin fyller denna rollen bra i ditt kar.
    • Xenotilapia Papilo hade jag mycket väl kunnat tänka mig - grymt vacker och ser hur trevlig och intressant ut som helst. Vet dock inte om jag har optimala förutsättningar för denna. Verkar lite känslig dessutom, och lite väl dyr egentligen för min plånbok. Men ändå ett alternativ som skulle kunna vara värt pengarna. Kanske dum fisk att börja med som nybörjare på Tangas.

      Mycket vacker, men krocken med multisar blir för stor.
    • Paracyprichromis nigripinnis är också en firre som jag tycker om väldigt mycket. Även om den för det mesta ser betydligt snyggare ut på bild än i verkligheten. Här kan man ju experimentera sig fram med ljussättningen lite kanske för att locka fram lite mer av det goda. Fast jag tycker den är rätt vacker ändå även när den röda färgen inte är på max. Är dock inte helt säker på om jag har rätt förutsättningar för att hålla denna. Annars så hade den kanske funkat bra då den den är frisimmande och utnyttjar andra områden av karet lite mer än övriga arter i valet och kvalet.

      Dessa är inte så frisimmande som det sägs, då är cyprichromis ett bättre alternativ. De här håller sig allt nära grottor och i gömslen.
      Man behöver rätt belysning för att verkligen ta del av färgen.
    • TangaKillisen är ju annars ett annat alternativ som jag kan tänka mig. Det som eventuellt stör mig lite av det jag sett på YouTube är att den har lite hysteriska damptendenser (ursäkta uttrycket - inget illa menat). Typ är överallt samtidigt och ser totalt överenergisk ut. Fast det kanske kan bli roligare än jag inbillar mig i det stora hela.
    Det är superbra att du tänkt till på arter. Du vill ju ha snäcklekaren, så den, sen ett par altos och sedan något att ha i grottorna. Eventuellt på det killis som blir mer frisimmande i toppen av Juwel som är ganska höga. Så 3 arter, pluss eventuellt Killi, eller om du nöjer dig med 2 arter, det är inte heller fel. Men ditt akvarium är inte oändligt stort så tror det blir en bra start.

    Och jag skrev lite efter varje art i din lista.

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • March 2004
      • 772

      #3
      Har själv ett juwel rio 240l, just nu är det soppa där i men jag är sugen på att bara köra Xenotilapia papilon/spilotera/"red princess" och tanganyikakillis i framtiden.

      Jag håller med johho i det han skriver om de olika arterna. Vill du ha leleupi eller hästnosar så får du vara beredd på att slänga i ett gäng, du kanske klarar dig på 6st men jag skulle satsat på 8-10st för att vara på säkra sidan. Jag skulle skippat att ha någon princessa ( Neolamprologus pulcher /brichardi etc) om du vill ha fler arter, ett 240l tar de snabbt över. Vill du ha dem så kör dem ensamma, möjligt att det går att stoppa i några stora Altolamprologus också.

      Den första combon som slog mig när jag läste ditt inlägg var:
      1+1 Altolamprologus calvus /Compressiceps
      L.multifacsiatus/smilis
      8-10 Tanganicodus irsacae (hästnos)
      Det känns som en spännande kombo, multifacsiatusen som är substratlekare och en grym yngelvårdare. Hästnosarna där både hanen och honan ruvar rommen. Och till sist Altolamprologusen som kommer sno yngel från multifacsiatusen och rom från hästnosarna när de leker. Jag har inte testat hästnosar i ett så pass litet akvarium så det kanske är en chansning men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle fungera om man köper 8-10st. Hästnosarna vill ju inte ha lika kraftigt foder som Altosarna men det borde gå att lösa genom att slänga i några skalade räkor då och då.

      Kommentar

      • Streamstone
        Användare
        • August 2013
        • 241

        #4
        Tack för två bra svar och tankar kring arterna jag funderat på och vilka som tenderar till att gå bort. Det underlättar ju valet när det dra ihop sig. Ser mer eller mindre klart ut att det blir Multisar/Similis och Altosar i alla fall. Bara en tredje som saknas, för jag är nog inne på 3, + ev TangaKillis, beroende på hur det blir i slutändan. T. Irsacae och N.Buecheri känns som en bra början att fundera vidare över. Någon mer som har åsikter om mina möjligheter med ett större gäng hästnosar, eller Buecheri i 240l?

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • August 2013
          • 342

          #5
          Ursprungligen postat av Streamstone
          Tack för två bra svar och tankar kring arterna jag funderat på och vilka som tenderar till att gå bort. Det underlättar ju valet när det dra ihop sig. Ser mer eller mindre klart ut att det blir Multisar/Similis och Altosar i alla fall. Bara en tredje som saknas, för jag är nog inne på 3, + ev TangaKillis, beroende på hur det blir i slutändan. T. Irsacae och N.Buecheri känns som en bra början att fundera vidare över. Någon mer som har åsikter om mina möjligheter med ett större gäng hästnosar, eller Buecheri i 240l?

          Fundera över maten...

          hästnosar är algätare och du stöter nog på problem för antingen hästnosar eller tex altolamprologus om du väljer båda, då ingen får rätt foder.

          Skulle då tro att spåret altosar, några snäckskalslekare och kanske ytterligare en art med likartad foder blir bättre.

          Kommentar

          • Streamstone
            Användare
            • August 2013
            • 241

            #6
            Jo, där har du en poäng, att maten kan bli ett litet bryderi.

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • January 2013
              • 877

              #7
              Har haft både "Altossar" o "Hästnosar" i samma kar i flera år, o ser inga problem med maten mellan dom sorterna. "Altossarna" äter grönpellets med förtjusning, o "hästnosarna" tar gärna både "cyclops o Daphnier" båda slukar "räkmix" fiskarna har lekt i karet. Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • March 2004
                • 772

                #8
                Ursprungligen postat av Streamstone
                Tack för två bra svar och tankar kring arterna jag funderat på och vilka som tenderar till att gå bort. Det underlättar ju valet när det dra ihop sig. Ser mer eller mindre klart ut att det blir Multisar/Similis och Altosar i alla fall. Bara en tredje som saknas, för jag är nog inne på 3, + ev TangaKillis, beroende på hur det blir i slutändan. T. Irsacae och N.Buecheri känns som en bra början att fundera vidare över. Någon mer som har åsikter om mina möjligheter med ett större gäng hästnosar, eller Buecheri i 240l?
                Visst blir det en kompromiss med hästnosar och altosar men just tanganicodus äter ju mer småkryp än andra hästnosar så det går nog att lösa men visst blir det mer pill än om man bara firrar som äter samma kost. Värt att tänka på som sagt. Tanken med hästnosarna var dels att få lite mer rörelse, är du inne på att ha tanganyika killi också så får du ju en hel del rörelse. Då tror jag det skulle kännas trångt med hästnosar också, blir bara pannkaka med så mycket fisk. Vill du ha altos, multisar och tanganyikakilli så nöj dig där, eller stoppa eventuellt i några av de mindre jullarna också och låt dem para ut sig. N.Buecheri har jag ingen erfarenhet av så de vågar jag inte säga något om.

                *Edit: Mille hann före

                Kommentar

                • Streamstone
                  Användare
                  • August 2013
                  • 241

                  #9
                  Repen1 och Pierre-N. Låter ju bra. För jag har svårt att släppa tanken på hästnosar nu. Ju mer jag läser och tittar desto mer charmad blir jag av dom här clowntrollen. Verkar helt kart underhållande. Cool skönt utseende har dom också. Väldigt nära ett troligt beslut nu - Altosar, Multisar/Similis och Hästnosar.. Känns som det räcker så, tills vidare. TangaKillis känns överflödigt som nämnt med denna sammansättning. Hästnosar verkar livade så det räcker. Sen så röjer och lever ju snäckisarna med grävprojekt på det. Födan verkar ju inte vara en omöjlig ekvation att hitta en fungerande lösning på som ändå är gynnsam för två olika behov, verkar det som. Spännande. Olidlig seg väntan bara tills det är dags för inköp. Har inte pengarna till fisken förrän månadsskiftet Okt/Nov. Å andra sidan har jag tid att tänka och läsa på mig mer utan förhastade beslut. Tack för alla tips och personliga erfarenheter.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...