Ställningsbygge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

45x70 räcker gott dessutom. Lasten är väldigt fördelad och nedböjning försummbar i den konstruktion.

Varför skulle det vara bättre att ha det tyngre karet överst? Det ger större skjuvningskrafter och noggrannare kryssning krävs. Kryssning med stålband är redan som det är det viktigaste du kan göra för stabilitet.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• svanvik
      Användare
      • September 2006
      • 90

Jag hänger inte heller med på fördelen med att ha det större överst.

Kommentar

• chas
        Användare
        • August 2009
        • 304

Om du har det större överst hamnar det troligtvis ovanpå de lodräta reglarna istället för bara på dom vågräta
        http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• svanvik
          Användare
          • September 2006
          • 90

Ja i bakkant men inte fram då de är lika långa. Eller tänker jag snett? Hade tänkt ha stolparna på kortsidorna.

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Om du lägger de längsgående reglarna på de stående så spelar det inte någon roll. Annars får du sätta benen framför den undre burken för jag antar att 540 L är 60 cm djupt? Då funkar det ju efterson reglarna är 45 mm tjocka. En fram och en bak, då täcker du iofs 90 mm av den undre burken i varje ände + att du inte kan köra dubbla reglar om du tänkt det (behövs inte men kanske känns tryggare).

Det finns många sätt att göra, det handlar lite om tycke och smak också

Kommentar

• endymion

Vinsten med att ha 375 underst är att du kan bygga som två "bord" och ställa det minsta innerst och det större utanpå och sedan skruva fast dem i varandra. Krafterna kommer alltså gå rakt ner annars måste du ju fundera hur krafterna ska tas upp. En OSB-skiva eller dyl skulle jag aldrig lita på att ha de vikterna på utan att ha stöd direkt under.

Angående stabilitet kan man om man har stabila väggar slå i en kil lite löst vid översta planet bara så man spänner ut det en mm typ, karet kommer då alltid sträva in mot väggen och vips så blir det hur stabilt som helst, men utan stabila väggar är krysstag att rekommendera. Så här har jag gjort iaf
              Bifogade filer

Kommentar

• svanvik
                Användare
                • September 2006
                • 90

Snyggt. Nu är jag med på hur ni menar.

Kommentar

Arbetssätt...