Korsningsrisk hos Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    Korsningsrisk hos Apistogramma

    Hur är det med att ha olika sorters Apistogramma tillsammans. Är korsningsrisken stor?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • plåtis
    Användare
    • June 2002
    • 212

    #2
    Vet ej säker men jag bruka ha ett par olika sorter i mitt akvarium.
    Och har haft Apistogrammer i många år och det har inte varit någon korsning alls. Men man skall nog inte ha för lika sorter. Men kan nog blanda Borelli , agassizii , Cacatuoides eller typ viejita.Man skall inte blanda nijsseni med panduro då kan det nog bli en korsning.
    Dom har olika stil så jag tror inte att dom blandar sig men är inte säker. Men dom slås mycket med varandra om det är för trång och lite gömmstälen. Mvh Lasse
    Lasse.H

    Kommentar

    • plåtis
      Användare
      • June 2002
      • 212

      #3
      Har du köppt något annat an vijeta nu?
      Lasse.H

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #4
        Tack för rådet. Ja det blev agassizii denna gången och jag tänkte prova att ha cacatuoides i samma kar. Jag köpte faktiskt M. ramirezii också så nu börjar dvärgarna ramla in. Fjärilarna ska jag dock hålla för sig själva.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • plåtis
          Användare
          • June 2002
          • 212

          #5
          Lycka till Mycket trevliga fiskar. Hoppas att det blir många fina yngel.Mvh Lasse
          Lasse.H

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Eftersom "sneaking" (hanar sprider mjölke hos hane som leker) så borde korsningsrisken gissningsvis vara relativt stor om man håller närbesläktade arter tillsammans, även om man har honor till hanarna. Fast egentligen har jag ingen aning.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              #7
              Det som du kallar "sneaking" har jag hört talas om lite då och då men vet inte riktigt ifall det förekommer bland alla sorters fiskar. Är detta något som man allmänt anser förekommer bland Apistogramma?

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • thorgil
                Användare
                • June 2002
                • 64

                #8
                Appropå korsningar och arter..
                Viss litteratur definierar djurarter som:
                Individer vilka kan skapa fertil avkomma.
                d.v.s om en hane och hona kan få fertil avkomma tillhör desamma art.
                Ex.
                En häst och en åsna kan få avkomma(mula), den är dock inte är fertil.
                -> olika arter
                Alla hundar kan korsas och få fertil avkomma (födsel kan dock bli svår p.g.a. storlek m.m.)
                -> samma art

                När det gäller växter definieras olika arter beroende på hur starka "korsningsbarriärerna" är. (många olika typer av barriärer finns)

                Hur är det med fiskar? (inte nu i hobbykretsar utan vetenskapligt)
                Är två fiskar som har kompatibel arvsmassa men lever i två skilda habitat olika arter eller bara olika typer, sorter eller raser?

                /Med hopp om en hätsk diskussion....
                tObiAz

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  citat:Är detta något som man allmänt anser förekommer bland Apistogramma?
                  Nej det förekommer inte hos alla sorters fiskar och framförallt inte hos alla arter. Hos sjöhästar och kantnålar verkar det saknas fullständigt. Hos gobiider och munruvande ciklider är det vanligt. Jag har från flera håll hört att det förekommer hos Apistogramma.
                  citat:Appropå korsningar och arter..
                  Viss litteratur definierar djurarter som:
                  Individer vilka kan skapa fertil avkomma.
                  d.v.s om en hane och hona kan få fertil avkomma tillhör desamma art.
                  Ex.
                  En häst och en åsna kan få avkomma(mula), den är dock inte är fertil.
                  -> olika arter
                  Alla hundar kan korsas och få fertil avkomma (födsel kan dock bli svår p.g.a. storlek m.m.)
                  -> samma art
                  Det är fel och har ansetts vara fel väldigt länge. Kravet är självklart att de ska få fertil avkomma men att de kan få fertil avkomma gör absolut inte att de tillhör samma art.
                  citat:När det gäller växter definieras olika arter beroende på hur starka "korsningsbarriärerna" är. (många olika typer av barriärer finns)

                  Hur är det med fiskar? (inte nu i hobbykretsar utan vetenskapligt)
                  Är två fiskar som har kompatibel arvsmassa men lever i två skilda habitat olika arter eller bara olika typer, sorter eller raser?
                  I princip gäller samma sak för alla sexuellt reproducerande organismer. Om fiskar som lever åtskilda är olika arter är knepigt, men lever de tillsammans och hålls isär så är de olika arter. Se http://www.ciklid.org/faq_artikel_visa.asp?NR=712
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • thorgil
                    Användare
                    • June 2002
                    • 64

                    #10
                    citat: Om fiskar som lever åtskilda är olika arter är knepigt, men lever de tillsammans och hålls isär så är de olika arter. Se http://www.ciklid.org/faq_artikel_visa.asp?NR=712
                    Misstänkte det.. Problemet blir då mellan arter där den enda barriären är den rumsliga.
                    Om de lever tillsammans (i akvariet) och de "medvetet" får avkomma (som är "livsduglig") existerar ju inga barriärer och de är således samma art.


                    Ex. En hona och flera hannar( av olika "arter" varav en är samma som honan). Om hon hybridiserar med en hane av annan art (så länge han inte "kommit" när "rätt" hane lekt med honan) borde de, enligt ditt resonemang, vara samma art...eller?






                    ...
                    tObiAz

                    Kommentar

                    • Pär J.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 219

                      #11
                      Detta är lika intressant och diskussionen kommer upp med jämna mellanrum utan att någon klarhet verkar framkomma.

                      Problemet är väl att naturen inte vill inordna sig i de regelverk och lagar människan har skapat för att få ordning och reda. Naturens under rullar vidare utan människans alla hyllmeter med avahndlingar och försök till klarhet.
                      Trots detta ser jag det mycket viktigt att försöka finna någon klarhet i släktband och artindelning då vi bryter det naturliga systemet och "tvingar" dem att mötas i våran artificiella miljö.

                      Frågan är hur stark drift en hane har att sprida sina gener vidare.
                      Hur stor är risken om det finns både honor och hanar av en art att en hane försöker att leka med en hona av en annan art. Eller sker detta bara i brist på lämplig partner?
                      Skulle driften vara så stor att man skulle försöka sprida sina gener till vilket pris som helst skulle ju alla leka med alla och det som blev en lyckad lek skulle då föra vidare arten.

                      /Pär

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        citat:Misstänkte det.. Problemet blir då mellan arter där den enda barriären är den rumsliga.
                        Om de lever tillsammans (i akvariet) och de "medvetet" får avkomma (som är "livsduglig") existerar ju inga barriärer och de är således samma art.


                        Ex. En hona och flera hannar( av olika "arter" varav en är samma som honan). Om hon hybridiserar med en hane av annan art (så länge han inte "kommit" när "rätt" hane lekt med honan) borde de, enligt ditt resonemang, vara samma art...eller?
                        Nej, enligt mitt resonemang kan de mycket väl vara olika arter. Om de kan få fertil avkomma säger ingenting.
                        citatetta är lika intressant och diskussionen kommer upp med jämna mellanrum utan att någon klarhet verkar framkomma.
                        Jag måste vara en kass pedagog! Framgår det inte av artikeln jag skrivit? Artisoleringsmekanismer!!!
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • thorgil
                          Användare
                          • June 2002
                          • 64

                          #13
                          Hehe...

                          citat:Jag måste vara en kass pedagog! Framgår det inte av artikeln jag skrivit? Artisoleringsmekanismer!!!
                          Nädå, artikeln är bra och jag fattar, jag tycker bara om att diskutera....
                          Artbegreppet ÄR lite luddigt. Beskrivningar av arter är också luddiga ibland. Beskrivningar av nya arter sker inte enbart för att man hittat en ny art utan har lika mycket att göra med personlig vinning/politik/pengar och dyl. Så är det inom all vetenskap och har alltid varit.

                          Hybridiseringar mellan arter sker i naturen ibland (ganska ofta faktiskt). Detta är en av mekanismerna bakom artbildning. Om en hybrid bildas, som efter ett par generationer har hittat en ny nisch i biotopen och inte fortplantar sig med andra arter, har en ny art bildats (eller hur?!). Då är det inte säkert vetenskapen, som kanske beskrev de båda moderarterna för säg 100 år sen, hängt med och beskrivit det som en ny art utan trott att den nya arten, som råkar vara väldigt lik den ena "modern", är en gammal art. (gillar jag komma eller!)
                          Man tror ofta att evolution tar lång tid. Ibland går den dock väldigt snabbt.

                          AHHHH!!! dessa problem...

                          citat:
                          Detta är lika intressant och diskussionen kommer upp med jämna mellanrum utan att någon klarhet verkar framkomma.
                          Klarhet?!, det är vetenskap vi talar om. Sanning inom vetenskapen är den åsikt flest "vetenskapssnubbar" (och snubbor) för tillfället tror är sannolikt (eller nåt)

                          ex.
                          1+1=2 (99.99% tror på detta -> sant)
                          växthuseffekt p.g.a. koldioxid (90% tror på detta -> sant)
                          växthuseffekt p.g.a. koldioxid (oljeindustri med mycket pengar -> falskt för USA:s regering)
                          kallfusion (20 % tror på detta -> falskt)
                          (Siffrorna tagna ur luften, bara för att åskådliggöra)

                          Det jag menar är bara att allt förändras. En gång i tiden var det "sant" att jorden var platt (även inom vetenskapen).
                          Vetenskap handlar om att ifrågasätta och tänka i nya banor. Om alla accepterade "sanningar" skulle vi fortfarande befinna oss på stenåldern (om ens det...).

                          - Eld!!!?? vad är det för konstigheter! det kan du aldrig kontrollera!
                          tObiAz

                          Kommentar

                          • Pelle
                            Användare
                            • May 2002
                            • 387

                            #14
                            Hej

                            Apropå begreppet "sneak hanar". Jag tycker att det dök upp ett helt ny förklaring till begreppet "sneak hane".
                            Den mest vedertagna bilden av sneakhanar bland "apistofiler", är att det är en liten dominerad ej utfärgad hane som av överlevnadsstrategiska skäl ej färgar ut fullständigt till hane.
                            Dessa hanar förväxlas ofta med honor. De betraktas av dominanta revirhävdande hanar som ganska neutrala.
                            Om en sneakhane ges möjlighet att hålla ett revir så börjar den färga ut och även växa till sig. I en apistokoloni så startar denna process omedelbart när den mest dominante hanen dör.

                            Fenomenet med "tjuvparningar" inträffar ibland när en väldigt stor apistohane leker med en normalt mycket mindre hona. Honan har oftast förberett en alldeles för liten grotta eller hålighet för att hanen ska kunna komma in. Hanen tvingas befrukta rommen utanför grottans öppning (vilket är ganska vanligt hos apistos).
                            Ibland kan då en mindre hane slinka in i grottan tillsammans med honan och tydligen även befrukta rommen. Den stora hanen kan bara frustrerad se på, eller så har han ingen aning vad som försigår inuti grottan.

                            Detta kan kanske också vara en förklaring till varför man ibland kan se två hanar som till synes tillsammans försvara en lekplats med rom.
                            Båda har alltså lekt med samma hona, och har följaktligen båda yngelvårds instinkten påkopplad.

                            Mvh/ Per

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1884

                              #15
                              Är det bara jag som inte kan starta nya ämnen eller är det nåt fel?

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...