Heroina isonycterina

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny89
    Användare
    • June 2005
    • 70

    Heroina isonycterina

    Tja!

    Vad vet ni om denna fisken?
    Tycker att det är en sjukt dålig bild i artregistret på denna fisken iallafall!
    Jag tänkte försöka fylla i luckan om fakta i artregistret på denna och tänkte att vi kanske skulle kunna göra det tillsammans

    Naturlig biotop:
    ?

    Akvariemiljö:
    ?

    Könsskillnader:
    ?

    Beteende/lek?
    ?

    Föda:
    ?
    / Kenny
  • Erik Åhlander
    Användare
    • September 2006
    • 796

    #2
    Jag har en halvfärdig text sedan länge, men har inte så mycket tid just nu.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Jättebra ide Kenny!!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kenny89
        Användare
        • June 2005
        • 70

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Jag har en halvfärdig text sedan länge, men har inte så mycket tid just nu.
        Du kan väl dela med dig av det du vet sen när du får tid?
        / Kenny

        Kommentar

        • Uffe Lindström
          Användare
          • May 2005
          • 285

          #5
          Jag skrev en artikel i Ciklidbladet 4/2012 http://www.ciklid.org/artikelarkiv/
          Så redaktören har väl det materialet.
          Det är bara och använda om man vill komplettera till Erics text. Där finns även lite bilder och länk till youtube med filmsnuttar jag tagit.

          Mvh
          Uffe
          Senast redigerad av DaRe; 12 September 2013, 11:15.
          www.youtube.com/user/Uffelimpan

          Kommentar

          • Cichlid-Power
            Användare
            • November 2006
            • 253

            #6

            Hei Kenny, bildet du referer til i artsregisteret er mitt, fisken som er en ungfisk på rundt 5 cm, og ble fanget ute i Caqueta provinsen i Colombia. Fisken ble fotografert i et lite fotoakvarium. Fisken ble fanget før Dr. Kullander kom med sin beskrivelse av fisken og jeg anbefaler deg og lese den. Fisken ble fanget i Quebrada Montañita og var ikke en stor elv, og bunnlageret var som vi har for våre søramerikanske cichlider. Sand, stein og røtter og planter som hang ned i vannet fra elvebredden.
            Bildet var det eneste jeg hadde da og det fantes ingen andre i artsregisteret, så er det andre som har bilder av voksen fisk bør de sendes til David.
            De spiser alt de får og leker som vanlige substratlekere.

            Cichlid-Power

            Kommentar

            • Kenny89
              Användare
              • June 2005
              • 70

              #7
              Grym artikel Uffe! Och bra observationer från cichlid-power! Jag tänkte skriva artbeskrivningen ikväll. Så postar jag den här så kan ni ju säga vad som bör tilläggas och ändras på. riktigt kul att det kom fram fakta så snabbt.
              / Kenny

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #8
                Lägg helst inte in direktlänkar till pdferna då säkerheten är si sådär och vi vill hålla det som medlemsförmån.

                Sorry för att jag är en tråkmåns.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Kenny89
                  Användare
                  • June 2005
                  • 70

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Lägg helst inte in direktlänkar till pdferna då säkerheten är si sådär och vi vill hålla det som medlemsförmån.

                  Sorry för att jag är en tråkmåns.

                  Då är jag lite av en ciklid criminal då jag laddade ner pdf'en. Jag får ta bli en riktigt medlem igen
                  / Kenny

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    #10
                    Hehe
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Kenny89
                      Användare
                      • June 2005
                      • 70

                      #11
                      Naturlig biotop:
                      Lever i grunda bäckar och floder med rötter och stenar på bottnen med vegetation ner hängades över vattnet.


                      Akvariemiljö:
                      Det bör finnas fin sand, en del rötter, växter och stenar till skydd och lekplats.
                      Den kräver inga speciella vattenvärden men man bör hålla ett ph mellan 6,5-7,5 och en temperatur kring 26 grader.


                      Könsskillnader:
                      Hanen blir större än honan och under leken blir hanen rödprickig på sidorna och honan blir skimmrande blå runt gällocken och främre ryggfenan.


                      Beteende/lek
                      Dom parar ut sig och gräver en hel del vid sin lekplats som kan vara en rot eller en sten.
                      Sedan lägger dom ett hundratal ägg som paret vaktar intensivt.
                      När äggen kläcks vilket är efter ungefär 2 dagar så flyttar paret larverna till en förutgrävd grop och efter ytterligare 5 dagar så är det en hel svärm med yngel runt föräldrarna.


                      Föda:
                      Äter i akvarium allt från pellets, räkmix till rödamygg och mysis.

                      Allmänt:
                      Dem blir runt 12-17 cm och är en ganska så aggresiv ciklid och bör därför hållas i par eller i ett större akvarium.


                      nåt sånt?
                      lägg till och ändra på de ni tycker!
                      / Kenny

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • September 2006
                        • 796

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kenny89
                        Allmänt:
                        Dem blir runt 12-17 cm och är en ganska så aggresiv ciklid och bör därför hållas i par eller i ett större akvarium.
                        Jo, dom är förvånansvärt tuffa. Otocinclus och 4 cm Puntius filamentosus försvann raskt. Ett vuxet scalarepar fick jag ta bort när fenorna blev allt för trasiga. Då är ändå min största Heroina inte mer än 9-10 cm. Däremot fick dom smörj av ett par Hemichromis cerasogaster som jag trodde skulle gå bra ihop, så dom fick jag snabbt flytta bort igen. Dom bor i ett långt 200 liters. Får bli någonting större när dom är vuxna.

                        Kommentar

                        • Uffe Lindström
                          Användare
                          • May 2005
                          • 285

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kenny89
                          Beteende/lek
                          Dom parar ut sig och gräver en hel del vid sin lekplats som kan vara en rot eller en sten.
                          Sedan lägger dom ett hundratal ägg som paret vaktar intensivt.

                          nåt sånt?
                          lägg till och ändra på de ni tycker!
                          Det ser generellt bra ut men kullarna blir ganska stora. Mina var bara halvvuxna när de lekte och de fick säkert 300 yngel.
                          Och som sagt det är en tuff ciklid för att vara en sydamerikan och bör nog gå med lite större sällskap. Min största hane är säkert 15 cm redan och blir säkert större än så. Jag ska försöka ta nya bilder för dom är betydligt grövre och större än på bilderna i artikeln.

                          Sen har jag märkt att hannarna kan vara riktigt tuffa mot honorna, så med ett för litet akvarium finns det risk att han slår ihjäl henne.
                          Jag vet inte om det är något att lägga till i en beskrivning utan bara en observation av mina par.
                          www.youtube.com/user/Uffelimpan

                          Kommentar

                          • Kenny89
                            Användare
                            • June 2005
                            • 70

                            #14
                            Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                            Det ser generellt bra ut men kullarna blir ganska stora. Mina var bara halvvuxna när de lekte och de fick säkert 300 yngel.
                            Och som sagt det är en tuff ciklid för att vara en sydamerikan och bör nog gå med lite större sällskap. Min största hane är säkert 15 cm redan och blir säkert större än så. Jag ska försöka ta nya bilder för dom är betydligt grövre och större än på bilderna i artikeln.

                            Sen har jag märkt att hannarna kan vara riktigt tuffa mot honorna, så med ett för litet akvarium finns det risk att han slår ihjäl henne.
                            Jag vet inte om det är något att lägga till i en beskrivning utan bara en observation av mina par.
                            Får kanske skriva i att man får ha gott om gömställen åt honan då hanen kan vara mycket aggresiv mot henne.

                            Du kan väl skriva i artbeskrivningen i och med att nästan all fakta eller så är från dig och din artikel
                            / Kenny

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              #15
                              Kenny, vill du vara med i artregistergruppen och hjälpa till där. Detta initiativ är asbra och det vore trevligt om du joinar.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...