"Mörkblå" mbuna-vad välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    "Mörkblå" mbuna-vad välja?

    Har för avsikt att införskaffa en "mörkblå" mbuna . Först så föll tanken på Pseudotropheus cyaneorhabdos . Men efter lite läsning så verkar det som om de flesta väljer Pseudotropheus demasoni före maigano. Som ytterligare möjligt val finns Metriaclima sp. "msobo" . i detta fall får man snygga gula honor på köpet. Så vad skulle ni välja ?, motivera gärna era förslag....
  • Thomas
    Användare
    • March 2013
    • 89

    #2
    Jag själv valde Pseudotropheus demasoni .Tycker att dom är finast ( om man hittar bra exemplar )
    En nackdel med arten är att den är väldigt aggressiv. Innan jag skaffade dom så hade jag lek på alla andra arterna i burken.
    Nu är det bara demasonin som leker.

    Kommentar

    • Henrik P
      Användare
      • September 2009
      • 53

      #3
      Alla tre arterna är snygga, möjligen är demasonin lite tuffare i temperamentet utifrån vad man läser. Vet inte. Har bara erfarenhet av mainganon som jag tycker är kanon. Varierar dock en hel del i kvalitet på de man ser i butik. Hittar du maingano med fina raka ränder så tycker jag det är en av de mest iögonfallande mbunas du kan ha. Själv har jag en kanonstam som ger massor av yngel, och de är riktigt läckra även som små.

      Kommentar

      • Bruce
        Användare
        • September 2011
        • 44

        #4
        Jag har haft alla tre sorter du nämnde i burken samtidigt, och det har funkat bra. Numera har jag bara Msobo kvar en VF grupp på 2+7 med den enkla motiveringen att de helt enkelt är snyggast. Kul fisk med mycket lek. Maigano tycker jag går före Demasoni, då den sistnämnda är en för liten ciklid.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

          #5
          Msobo är min favorit av alla Mbunas, men alla tre är snygga och trevliga.

          /Jocke

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • November 2005
            • 1294

            #6
            Ursprungligen postat av Banderad
            Msobo är min favorit av alla Mbunas, men alla tre är snygga och trevliga.

            /Jocke
            Tja låter som 3+6 msobo ändå räcker i första hand ( skall gå med goden men gult kan man inte få för mycket av)

            Kommentar

            Arbetssätt...