Mörka fläckar på Discus o hög turbulens.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rigan

    Mörka fläckar på Discus o hög turbulens.

    Fråga 1:
    Såg en tråd på forumet för ett tag sen angående mörka fläckar på Discus men hittar varken frågan eller svaren igen. Jag har två odlade Discusar med röd nyans som de sista två månaderna fått nästan svarta fenor och svarta "leverfläckar" på kroppen. Vad är detta??

    Fråga 2:
    Har haft ett klent ytterfilter i 470 litersburken, kompletterade med ett pumphuvud med filterpatron som vevar runt vattnet ca 1200l/tim, detta verkade inte discusarna alls gilla, de står nu mest o trycker under patronen där det är lite lä, vad kan jag göra för att minska turbulensen då jag förstått att Discus hellre har det lite lugnt i burken. Vänjer de sig??

    Mvh Rigan
  • JohanW
    Användare
    • February 2003
    • 127

    #2
    1. Är det pigeon discus så är det helt normalt. Varför det blir mer eller mindre tvistar dom lärde om.....
    2. Discus gillar inte den turbulens du får i din burk. Stäng av pumphuvudet el koppla ett strilrör som riktas in i ett hörn.
    11 Pigeon blood
    9 VF nhamunda blue
    Ett gäng L-malar

    Kommentar

    • Nille_Pe
      Användare
      • September 2002
      • 121

      #3
      Tjena!

      Jag hade ett inlägg för ca två månader sedan om svarta prickar på Diskus. Jag fick till svar att de svarta prickarna kunde bero på att jag hade spirulina i räkmixen. Det stämde och jag slutade därför att mata med räkmixen och prickarna försvann.

      /Nille
      //Nille

      Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
      www.vaaf.se

      Kommentar

      • Rigan

        #4
        Tackar för svaren!!
        Ja det är Pigeon...jasså det är fodret som gör dem så svarta o fläckiga...skall genast kollas upp o åtgärdas.

        Ja ett strilrör riktat rakt in i ett hörn kan ju kanske bli bra, ska se om jag kan fixa ett sånt till min AquaClear 802 powerhead. Har ett gammalt Eheim 2213 ytterfilter liggandes, vilket filterinnehåll passar bra till denna pump? Med rätt filtermaterial o strilrör till den kanske jag klarar filtreringen bra med enbart det ytterfiltret i 475 liters-karet!??

        Mvh Rigan

        Kommentar

        Arbetssätt...