Nytt 120 liters, nu börjar det närma sig..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • February 2013
    • 223

Tjenare! Jo det går framåt, sakta men säkert.. har slängt i 12 st Tanganyikasnäckor och ska införskaffa 12 till. Fick dock lite beslutsångest när jag fick se ditt projekt härom dagen.. du har ju mer stenar o fler gömställen! Jag har typ bara ställt upp lite stenar som kanske inte uppfyller någon funktion mer än att det ser snyggt ut. Tänkte åka förbi landet imorrn för att kratta löv, vet ett stenrös som ligger i närheten. Stenarna är mer åt det ljusgråa hållet och dom har grymt mycket potential att scapa med. Så jag kommer att göra om lite. Nästa vecka så kommer jag börja med 8 st multisar. Sen fick jag se att du var inne på att skaffa altolamprologus sp. compriceps shell. Är grymt sugen på dessa. De ser riktigt rovaktiga o sköna ut.
    600 + 120 lliter Tanganyika

Kommentar

• FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

Ursprungligen postat av mbitton
      Tjenare! Jo det går framåt, sakta men säkert.. har slängt i 12 st Tanganyikasnäckor och ska införskaffa 12 till. Fick dock lite beslutsångest när jag fick se ditt projekt härom dagen.. du har ju mer stenar o fler gömställen! Jag har typ bara ställt upp lite stenar som kanske inte uppfyller någon funktion mer än att det ser snyggt ut. Tänkte åka förbi landet imorrn för att kratta löv, vet ett stenrös som ligger i närheten. Stenarna är mer åt det ljusgråa hållet och dom har grymt mycket potential att scapa med. Så jag kommer att göra om lite. Nästa vecka så kommer jag börja med 8 st multisar. Sen fick jag se att du var inne på att skaffa altolamprologus sp. compriceps shell. Är grymt sugen på dessa. De ser riktigt rovaktiga o sköna ut.
      Coolt! Ja grå natursten är jäkligt snyggt! Blev röd lavasten för mig pga av att det redan satt en rödaktig BTN slimline i karet. Samt att jag ville bygga HÖGT och då gör sig lavasten bra för dom hakar ju typ i varandra.

Har släppt planerna på Altolamprologusen totalt.

Kommer istället köra en multifasciatus koloni över hela botten med tiden (hoppas på mycket yngel som jag kan gallra ur till kommande gäddciklider)... Plats som Altolamprologusen hade fått konkurera om.

Blir ett par Julidochromis ornatus istället. Dom kommer älska det där stenröset som kryllar av små hål och sådant. Blir nog fräckt att se dom pila in och ut där!

Sen ett gäng Tanga Killis som får husera blickfång uppe vid ytan.

Tycker dock du ska köra på alton det är en skit fräck fisk! Ligger inte i tiden för mig just nu bara.

Kommentar

• mbitton
        Användare
        • February 2013
        • 223

Ursprungligen postat av Punkfredd
        Coolt! Ja grå natursten är jäkligt snyggt! Blev röd lavasten för mig pga av att det redan satt en rödaktig BTN slimline i karet. Samt att jag ville bygga HÖGT och då gör sig lavasten bra för dom hakar ju typ i varandra.

Har släppt planerna på Altolamprologusen totalt.

Kommer istället köra en multifasciatus koloni över hela botten med tiden (hoppas på mycket yngel som jag kan gallra ur till kommande gäddciklider)... Plats som Altolamprologusen hade fått konkurera om.

Blir ett par Julidochromis ornatus istället. Dom kommer älska det där stenröset som kryllar av små hål och sådant. Blir nog fräckt att se dom pila in och ut där!

Sen ett gäng Tanga Killis som får husera blickfång uppe vid ytan.

Tycker dock du ska köra på alton det är en skit fräck fisk! Ligger inte i tiden för mig just nu bara.
        Ser fram emot en hel minikoloni av multifasciatus. Hoppas dom förökar sig som bara den. Har flyttat fram alla snäckskal längst fram enligt din rekommendation. Tänkte att 2 st Altos ska få flytta in så fort multisarna har förökat sig. Nu på torsdag åker jag till Norrköping för att hämta upp dom.

Kommentar

• FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

Ser fram emot en hel minikoloni av multifasciatus. Hoppas dom förökar sig som bara den. Har flyttat fram alla snäckskal längst fram enligt din rekommendation. Tänkte att 2 st Altos ska få flytta in så fort multisarna har förökat sig. Nu på torsdag åker jag till Norrköping för att hämta upp dom.
          Dom är skitfräcka! Känns som 20 cm fisk med beteende inklämt i 5 cm.

Lägg snäckorna i en hög. Inte utspritt.

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1824

Snäcklekare är riktiga monster
            Har ganska nyss provat på dem för första gången, men Neolamprologus caudopunctatus på 5 cm regerar över alla frontosor och neolamprologus sexfaciatus. They are mean

Kommentar

• Joakim Birgersson
              Användare
              • August 2013
              • 202

Kul tråd som jag haft mycket glädje av i min planering av "återfall". Snäckisar är ett givet inslag i mitt nya kar. Multisar, Brevis eller Similis funderade jag på. Men så såg jag Johho nämna Neolamprologus caudopunctatus och den verkar väldigt intressant. Kan inte påminna mig jag sett den i någon butik. Var har Ni fått tag på dem?
              720 l. Malawi mbuna
              720 l. Tanganyika
              112 l. Yngel och karantän

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1824

Köpte mina i Nol. Men de kan inte vara så ovanliga. De är jäkligt snygga och roliga.

Kommentar

• mbitton
                  Användare
                  • February 2013
                  • 223

Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
                  Kul tråd som jag haft mycket glädje av i min planering av "återfall". Snäckisar är ett givet inslag i mitt nya kar. Multisar, Brevis eller Similis funderade jag på. Men så såg jag Johho nämna Neolamprologus caudopunctatus och den verkar väldigt intressant. Kan inte påminna mig jag sett den i någon butik. Var har Ni fått tag på dem?
                  Själv så älskar jag projekttrådar, måste erkänna att jag inte är vidare aktiv i denna. Såg att arken zoo i lkpg har Neolamprologus caudopunctatus . Ska iväg om nån timma till Norrköping för att hämta multisar. Lägger upp lite bilder senare.

Kommentar

• mbitton
                    Användare
                    • February 2013
                    • 223

Ursprungligen postat av johho
                    Snäcklekare är riktiga monster
                    Har ganska nyss provat på dem för första gången, men Neolamprologus caudopunctatus på 5 cm regerar över alla frontosor och neolamprologus sexfaciatus. They are mean
                    Dom verkar väldigt intressanta o snygga dessutom! Liten men tuff! Såg ditt ditt projekt med snäckletare, hur ju snyggt som helst! Har du några tips på hur man kan få multisar att leka?

Kommentar

• mbitton
                      Användare
                      • February 2013
                      • 223

Ursprungligen postat av Punkfredd
                      Dom är skitfräcka! Känns som 20 cm fisk med beteende inklämt i 5 cm.

Lägg snäckorna i en hög. Inte utspritt.
                      Har verkligen fastnat för Altolamprologos arterna. Försökt att läsa på som mycket som möjligt, finns även många klipp på youtube. Om det nu blir Altolamprologus, så vill jag ha 2 st Altolamprologus compressiceps Shell. Du har rätt i att dom övriga i arten når en större storlek. Och det skulle kännas lite som att ha guldfisk i en glasklack som bärs av en hallick från 70-talet. Kommer att skaffa ytligare 10 tanganyikasnäckor och ditt råd att lägga dom i en hög kommer garanterat att verkställas!

Kommentar

• Pierre_N
                        Användare
                        • March 2004
                        • 772

Själv så älskar jag projekttrådar, måste erkänna att jag inte är vidare aktiv i denna. Såg att arken zoo i lkpg har Neolamprologus caudopunctatus . Ska iväg om nån timma till Norrköping för att hämta multisar. Lägger upp lite bilder senare.
                        Måste jag åka och kika på, tyvärr har jag ingen plats för dem just nu.

Dom verkar väldigt intressanta o snygga dessutom! Liten men tuff! Såg ditt ditt projekt med snäckletare, hur ju snyggt som helst! Har du några tips på hur man kan få multisar att leka?
                        Jag har ett recept:
                        Tillsätt vatten, fisk (helst minst en av varje kön) + mat.

Skämt åsido, om man ser till att ha bra vatten, ge dem ordentligt med mat så att honorna blir lite runda om magen, så brukar det bara röra sig om en tidsfråga.

Kommentar

• mbitton
                          Användare
                          • February 2013
                          • 223

Ursprungligen postat av Pierre_N
                          Måste jag åka och kika på, tyvärr har jag ingen plats för dem just nu.

Jag har ett recept:
                          Tillsätt vatten, fisk (helst minst en av varje kön) + mat.

Skämt åsido, om man ser till att ha bra vatten, ge dem ordentligt med mat så att honorna blir lite runda om magen, så brukar det bara röra sig om en tidsfråga.
                          Låter som ett klockrent recept, du glömde dock tillägga: dill, hackad rödlök o färskpressad citron Common sense med andra ord. Man gör som man alltid gör.. Sköter sina vattenbyten, bra filtrering och matar måttligt. Vet inte om det är en myt, men det ska tydligen vara ganska lätt att få lek på Lamprologus multifasciatus ? Tycker absolut att du ska till Arken. Hoppas dom finns kvar!
                          Med vänlig hälsning Micke

Kommentar

• johho
                            NCS Medlem

• March 2007
                            • 1824

Precis som det är sagt ovan, multisar ska vara ganska lättlekta med snäcka, mat och bra vatten.

Kommentar

• Pierre_N
                              Användare
                              • March 2004
                              • 772

Låter som ett klockrent recept, du glömde dock tillägga: dill, hackad rödlök o färskpressad citron Common sense med andra ord. Man gör som man alltid gör.. Sköter sina vattenbyten, bra filtrering och matar måttligt. Vet inte om det är en myt, men det ska tydligen vara ganska lätt att få lek på Lamprologus multifasciatus ? Tycker absolut att du ska till Arken. Hoppas dom finns kvar!
                              Med vänlig hälsning Micke
                              Nej jag skulle inte säga att det är en myt, har haft multisar i 3 omgångar och de har alltid lekt mycket. Har man inte fått lek efter några månader (om det är könsmogen fisk) bör man fundera på om det är något fel.

*Edit: johho vara snabbare.

Kommentar

• mbitton
                                Användare
                                • February 2013
                                • 223

I torsdags var jag o hämtade 8 st Lamprologus multifasciatus . Det dröjde inte länge förens de började leta upp varsin snäcka att utforska.. Några utav dom har intagit en grotta under en sten som dom gräver frenetiskt i. Härligt att se deras ettriga beteende! Grävare av stora mått Idag så skaffade jag 2 st Altolamprologus compressiceps (tydligen en mindre Zambia variant). De är runt 3 cm o ganska blyga. Den ena verkar tycka om att hänga intill snäckröset, men blir snabbt iväg jagad av multisarna. Får se hur de anpassar sig till omgivningen senare. Provade att mata multisarna i fredas för första gången. Gick så där.. en större hanne verkade uppskatta artemia som jag gav dom, matade dock minimalt. Provade igår också vilket inte gav något vidare resultat. Artemian for runt i karet o jag vart orolig för vattenvärderna, så gjorde ett mindre vb. Idag gav jag dom hackade musslor, samma sak hände.. även räkmixen verkar inte uppskattas.. Ni som har multisar hur fodrar ni dom??

Kommentar

Arbetssätt...