Nytt 120 liters, nu börjar det närma sig..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • February 2013
    • 223

Nytt 120 liters, nu börjar det närma sig..

Var i Vimmerby igår o hämtade ett 120 liters alukar med ställning, doppvärmare o fluval ytterfilter för 300 kr! Har nu lite beslutsångest över vad jag ska göra med det! Fick lite inspiration här på forumet, bla från punkfred om att göra en egen btn bakgrund. I sådana fall blir det 100 % svartvatten med apistogramma. Eller så blir det minivariant utav något helt annat, Tanganyika.. Tyck gärna till här! Behöver alla åsikter o inspiration jag kan få! Med vänlig hälsning Micke
    600 + 120 lliter Tanganyika
  • Kawasa
    Användare
    • September 2012
    • 840

Vad sägs om gul palettciklid? Det är en otroligt fin liten ciklid, den plus lite andra småfirrar skulle kanske bli nice
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

Ursprungligen postat av mbitton
      Var i Vimmerby igår o hämtade ett 120 liters alukar med ställning, doppvärmare o fluval ytterfilter för 300 kr! Har nu lite beslutsångest över vad jag ska göra med det! Fick lite inspiration här på forumet, bla från punkfred om att göra en egen btn bakgrund. I sådana fall blir det 100 % svartvatten med apistogramma. Eller så blir det minivariant utav något helt annat, Tanganyika.. Tyck gärna till här! Behöver alla åsikter o inspiration jag kan få! Med vänlig hälsning Micke
      Kul att man kan insperera!

Om du inte har testat på Tanganyika ännu så gör det! Startade ju precis ett 120 Liters till detta jag med! Har bara ett gäng Multisar i än sålänge men är redan väldigt förtjust! Mer beteende i en av dessa små fiskar än Någon av de apistogramma jag testat på.

Kommentar

• ewa
        NCS Medlem
        • March 2013
        • 457

Räkor och en stor stim färgglada små fiskar av en sort, växter, lite Amano feeling. Jag menar satsa på scenografi, ha fiskar som tillför rörelse. Bygg upp något spännande. http://www.youtube.com/watch?v=lwODyFMsxN8

Kommentar

• mbitton
          Användare
          • February 2013
          • 223

Min sambo Linda är inte glad över att jag släpade hem ett till akvarium igår . Ett räkkar fullt med mossa/växter vore ursnyggt, men det får bli en annan gång kanske Jag följer många projekt här på forumet o del är verkligen klockrena! Tycker verkligen om dina projekt punkfredd! Och vad jag har sett utav Kawasas CA kar så är det utan att låta fjäskig, riktigt häpnadsväckande snyggt!
          Jag har för tillfället skippat planen på att göra min egna btn bakgrund.. Däremot så fäste jag fast ultra svart solfilm på båda sidorutorna o baksidan. Har nästan till 100 % bestämt mig för Tanganyika. Tycker att palettciklider är enormt vackra, men om det nu blir Tanganyika så är jag sjukt sugen på ett par av Neolamprologus brichardi och Neolamprologus leleupi . Vet ej om dom skulle fungera ihop dock? sen så kanske några Neo Lamprologus multifasciatus om det finns plats. Ska ge mig ut imorrn efter jobbet o leta efter snygga stenar att scapa med.. Lovar att lägga upp bilder!

Kommentar

• mbitton
            Användare
            • February 2013
            • 223

120 liter Tanganyika.
            Nu är jag klar med inredningen. Tyvärr läckte mitt fluval 204 när jag skulle prima den. Som tur hade jag den i en hink.. den får vara kvar eftersom den läckte enbart vid själva primingen. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130911_194711.jpg
Visningar: 2
Storlek: 259,4 KB
ID: 687032
            Senast redigerad av mbitton; 12 September 2013, 10:35.

Kommentar

• mbitton
              Användare
              • February 2013
              • 223

kallvit ledbelysning.. tyvärr är bilden tagen med mobilen. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130911_194711.jpg
Visningar: 2
Storlek: 259,4 KB
ID: 687033

Kommentar

• Repen1
                Användare
                • January 2013
                • 877

Ser bra ut, några "snäckissar" kommer inte att bli dumt i det karet. Med den inredningen skulle jag avråda med att köra både "N brichardi" o "N leleupi" då dom är konkurenter om utrymmet.
                Dieselråttan

Kommentar

• mbitton
                  Användare
                  • February 2013
                  • 223

Ursprungligen postat av Repen1
                  Ser bra ut, några "snäckissar" kommer inte att bli dumt i det karet. Med den inredningen skulle jag avråda med att köra både "N brichardi" o "N leleupi" då dom är konkurenter om utrymmet.
                  Fasiken.. jag som ville ha ett par utav N brichardi Lite multisar kommer ändå bli skit najs..

Kommentar

• Repen1
                    Användare
                    • January 2013
                    • 877

Tror jag skrev lite otydligt, menar att du inte ska köra "N brichardi" "N leleupi" tillsammans, en av sorterna går bra + någon "snäckis" kör du "N brichardi" så för färgens skull så är "L ocelatus Gold" ett trevligt val, då "princessorna" är mera neutrala, o det blir lite mer färg. Mille
                    Dieselråttan

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Du kan ha en (1) apelsinciklid. Helt biotopriktigt. Ett alternativ är jullar. Gillar du prinsessutseendet rekommenderar jag snäcklekaren Lamprologus calliurus. Skaffar du prinsessor och har andra fiskar får du vara beredd på att ta ur inredningen ibland och plocka ut ett gäng.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• mbitton
                        Användare
                        • February 2013
                        • 223

Ursprungligen postat av Repen1
                        Tror jag skrev lite otydligt, menar att du inte ska köra "N brichardi" "N leleupi" tillsammans, en av sorterna går bra + någon "snäckis" kör du "N brichardi" så för färgens skull så är "L ocelatus Gold" ett trevligt val, då "princessorna" är mera neutrala, o det blir lite mer färg. Mille
                        Lamprologus ocellatus gold såg ju enormt fina ut! Tänkte ha åtminstone 4-5 st snäckisar om det inte blir för många?

Kommentar

• mbitton
                          Användare
                          • February 2013
                          • 223

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Du kan ha en (1) apelsinciklid. Helt biotopriktigt. Ett alternativ är jullar. Gillar du prinsessutseendet rekommenderar jag snäcklekaren Lamprologus calliurus . Skaffar du prinsessor och har andra fiskar får du vara beredd på att ta ur inredningen ibland och plocka ut ett gäng.
                          Var faktist inne på Neolamprologus leleupi , men dom verkar vara aggressiva och för revirhävande.. Lamprologus calliurus däremot såg ju riktigt skön ut. Härlig kroppsform framför allt huvudet, dessutom verkar den relativt fredlig också.. Storleken på invånarna kommer att ha betydelse, inte för att jag ska ha 15 st multisar för att vissa kan ha dom i nano kar och jag har några fler liter att spela på.. Nej, det kommer inte bli en fisksoppa den här gången. Harmonin mellan invånarna o inredningen ska vara något man kan slappna av till.. Har karet ståendes intill divandelen (min favorit plats i soffan )

Kommentar

• johho
                            NCS Medlem

• March 2007
                            • 1825

Leleupi kommer du bara kunna ha en av, inte ett par. Så det blir ju inte så skoj.
                            Men finns ju julidochromis som passar karet, ornatus är en bra storlek och bra färg på som komplement till ofta ganska gråa snäcklekare.

Neolamprologus caudopunctatus är fin också, en snäcklekare som ibland också kan leka i grotta. Men den är parbildande och skapar inga kollonier, om det är det man vill ha.

Kommentar

• FrePGun
                              Användare
                              • March 2009
                              • 2410

Hur går det med baljan?

Kommentar

Arbetssätt...