Granit bitar som tryckutjämnare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

Granit bitar som tryckutjämnare?

Hade Planerat att ha en bänkskiva under akvariebänken för att få större tryckutjämning över parketten och reglarna.

Men nu visar det sig att benen på ställningen faktiskt hamnar på och alldeles bredvid reglarna. Alltså står karet bra ändå. Men vill ändå säkra upp mig lite.

Har möjlighet att få tag på svart granit som jag kan få tillsågat hur jag vill. Tänkte göra bitar på 10x15x3 cm att ha under varje fot. Varje fot i sin tur är 5 cm bred i stål.

För ytterligare vibrations absorbering kan jag ju lägga gummimatta under stenarna också.

Vad tror ni om detta?
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

Vet ju inte hur stort akvarium du tänkt att ställa på stenarna, men tänk på att hårda o spröda material (typ sten,glas o keramik) kan spricka utan förvarning. Jag hade nog hellre haft ett segare material (typ järn,trä o plast) Mille
    Dieselråttan

Kommentar

• FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

Ursprungligen postat av Repen1
      Vet ju inte hur stort akvarium du tänkt att ställa på stenarna, men tänk på att hårda o spröda material (typ sten,glas o keramik) kan spricka utan förvarning. Jag hade nog hellre haft ett segare material (typ järn,trä o plast) Mille
      Jo det är ju sant... Han som jobbar med det trodde att en sån här bit skulle hålla för minst ett tons tryck innan den gav med sig dock.

540 L. Säg 900 kg lastat och med bänk och allt. Då har vi ungefär 150 Kg per ben och fot. Borde... ... Ju fungera... Men trä funkar ju absolut lika bra för min del...

Kommentar

• GraTis
        Användare
        • January 2013
        • 414

Ursprungligen postat av Punkfredd
        Jo det är ju sant... Han som jobbar med det trodde att en sån här bit skulle hålla för minst ett tons tryck innan den gav med sig dock.

540 L. Säg 900 kg lastat och med bänk och allt. Då har vi ungefär 150 Kg per ben och fot. Borde... ... Ju fungera... Men trä funkar ju absolut lika bra för min del...
        Vilken typ av bänk har du?
        Mina 540 står på vanliga alubänkar, direkt på furugolv. Det syns knappt märken i golvet och då är väl furu typ det mjukaste golv du kan ha. Vad är du rädd för?
        Senast redigerad av GraTis; 06 September 2013, 11:56.

Kommentar

• FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

Ursprungligen postat av GraTis
          Vilken typ av bänk har du?
          En helsvetsad i fyrkantsrör med ställbara fötter.

Kommentar

• GraTis
            Användare
            • January 2013
            • 414

Är fötterna ok så skulle inte jag tveka att ställa burken direkt på parketten. Lägger du något typp mellanlägg typ din granit eller metallbit och får lite stänk o väta som kryper under så blir bara fuktfläcken större och jobbigare den dagen du flyttar.

Kommentar

• FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

Är fötterna ok så skulle inte jag tveka att ställa burken direkt på parketten. Lägger du något typp mellanlägg typ din granit eller metallbit och får lite stänk o väta som kryper under så blir bara fuktfläcken större och jobbigare den dagen du flyttar.
              "Fötterna" består utav metallplattor med en diameter på 5-6 cm. Ovan på dessa vilar sexkants muttrar som sitter på gängstaven som går upp i ställningen.

Rätt stabila grejer så de kanske är som du säger att man ska chilla...

Parketten är dock jävligt svajig! Åtminstone imellan bjälklaget.

Kommentar

• GraTis
                Användare
                • January 2013
                • 414

Okej, då är fotstorleken redan överdrivet stor. Att göra fötterna större leder nog inte till någon mindre svaj.
                Parketten är antagligen lika svajjig om du gör fötterna dubbelt så stora.
                Ett sätt att verkligen fördela upp belastningen är i så fall ett par kraftiga vinkeljärn som ligger längsled under bänkens fötter. Då får du hela vikten jämt belastad över reglarna, eller åtminstonde så pass mycket vikt vinkeljärnen orkar med. Vinkeljärn är kanske inte så snygga men med lite färg eller inbyggnad så försvinner dom. Billiga är dom i alla fall.

Kommentar

• FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

Okej, då är fotstorleken redan överdrivet stor. Att göra fötterna större leder nog inte till någon mindre svaj.
                  Parketten är antagligen lika svajjig om du gör fötterna dubbelt så stora.
                  Ett sätt att verkligen fördela upp belastningen är i så fall ett par kraftiga vinkeljärn som ligger längsled under bänkens fötter. Då får du hela vikten jämt belastad över reglarna, eller åtminstonde så pass mycket vikt vinkeljärnen orkar med. Vinkeljärn är kanske inte så snygga men med lite färg eller inbyggnad så försvinner dom. Billiga är dom i alla fall.
                  Hmm, förstår inte riktigt hur dessa skulle placeras isåfall?

Kommentar

• GraTis
                    Användare
                    • January 2013
                    • 414

Hmm, förstår inte riktigt hur dessa skulle placeras isåfall?
                    Om bänken är 1,5m så gör du 2 vinkeljärn som är 1,5meter långa. Äh så här menar jag.

Att lägga plattjärn eller träreglar är förkastligt då det inte motverkar svajet i golvet, men i och med vinkeln i järnet så blir det lite bärighet på det hela.

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

Om bänken är 1,5m så gör du 2 vinkeljärn som är 1,5meter långa. Äh så här menar jag.
                      Ah då är jag med. Gillar inte att de blir en tröskel precis under karet tyvärr. Annars en bra idé!

Kommentar

• GraTis
                        Användare
                        • January 2013
                        • 414

Ah då är jag med. Gillar inte att de blir en tröskel precis under karet tyvärr. Annars en bra idé!
                        Inte jag heller, just därför står även mitt 960 direkt på furugolvet.

Kommentar

• FrePGun
                          Användare
                          • March 2009
                          • 2410

Inte jag heller, just därför står även mitt 960 direkt på furugolvet.
                          Jo fast vad som är på "ytan" på golvet spelar väll inte så stor roll de är ju vad som håller upp golvet under.. Svajjar ditt golv när du går över det? Trycks det ner vid golvlisten där bak?

Kommentar

• GraTis
                            Användare
                            • January 2013
                            • 414

Jo fast vad som är på "ytan" på golvet spelar väll inte så stor roll de är ju vad som håller upp golvet under.. Svajjar ditt golv när du går över det? Trycks det ner vid golvlisten där bak?
                            Ytan kan bli märkt av punktbelastningar, men enligt mig krävs det tyngre saker än akvarier för det.
                            Om ditt golv svajar så undrar man vad det är för reglar, ligger ekparketten direkt på reglarna?

Kommentar

• FrePGun
                              Användare
                              • March 2009
                              • 2410

Ytan kan bli märkt av punktbelastningar, men enligt mig krävs det tyngre saker än akvarier för det.
                              Om ditt golv svajar så undrar man vad det är för reglar, ligger ekparketten direkt på reglarna?
                              Ja de undrar jag med.

Över reglarna är det stabilt! Men hoppar jag på golvet så blir de definitivt en rörelse i hela golvet. Tror jag dock inte är ovanligt på bjälklags golv. Skulle däremot tro att dom fuskat med "undergolvet" och lagt för tunn skiva där. Sådan som skall ligga mellan betong och parkett kanske...

Hur som hur. Fick upp karet på ställningen idag. Den står bra över reglarna och det hela känns hur stabilt som hellst!

Kommentar

Arbetssätt...