Discus 222L?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

Discus 222L?

Hej,

Går och funderar lite över att byta ut allt mitt fiskbestånd iprincip,
    Har ett Sydamerika på 325L (funderar på malawi eller tanganyika)
    Ett 222L Malawi (Funderar på Discus?!)

Så hade det gått at tha 4 discusar + 25 riotetror + 2 tuppkammsciklider i ett 222L?

Mvh Ola
    ola lindeberg
  • JohanW
    Användare
    • February 2003
    • 127

Jag hade dumpat tuppkammarna.....men annars ska det funka bra.
    11 Pigeon blood
    9 VF nhamunda blue
    Ett gäng L-malar

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Hej,

Tack för svaret=)

Men om jag vill ha 4 st fina djur måste jag köpa 5 då? om en kanske blir mobbad eller nåt? bäst hade ju varit om jag hade köpt ett litet stimm på 6 djur som jag sedan efter ett par månader väljer ut 4 djur men då blir det lite dyrare också=(

25 st Riotetetror går bra i tanken med va?

Varför ska jag slänga ut tuppkammarna? gör dom så Discusarna blir stressade eller?

Mvh Ola
      ola lindeberg

Kommentar

• Foppaloppa

Hej, håller med helt och hållet att inte ha tuppkammare bland discusar. Varför inte inte ha 6 Discusar istället, större chans att du får ett par.
        Sen blir du helt fast i drogträsket i discus världen när du får ett par

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

Discusarna kommer nog helt enkelt att bli utkonkurrerade av tupp kammarna speciellt när det gäller utfodringen. Discusar kräver också en bra vattenkvalite som nog blir svårt att upprätthålla med alla dom fiskar du vill ha i karet.
          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

Hej,

Jag behöver inte ha så mkt fisk i karet bara Discusarna mår bra.
            just nu har jag 25 st Riotetror kunde det gå bra?
            6 st Discusar då bränner det till rejält i plånkan + att jag kan bara behålla 4 st ju, men fördelen är att jag har större chans med ett lekpar Hur viktigt är det att karet är i midje höjd? mitt står dock inte i midje höjd, övre delen av karet är i midjehöjd.

4 Discus
            6-7 Corydoras
            25 Riotetror
            1 Panaque nigrolineatus
            kanske någon Ancistrus

Mvh Ola
            ola lindeberg

Kommentar

• Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

Men ifall du skippar tetrorna så blir väll inte 6diskusar så mycket dyrare än 4diskusar + 25 tetror?
              iofs vet jag inte vart du ska köpa diskusar/tetror (pris?)

Kommentar

• Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

Höjden på karet är inte så petigt, om du i övrigt har en bra placering på akvariet. Anledningen att man vill ha lite höjd på karet är att discusar är "intelligenta" fiskar som faktiskt gärna tar ögonkontakt med sin ägare, om inte annat för att tigga mat .
                // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

Hej,

Jo jag vet det med höjden men det är inget större problem då?
                  Tänkte ha fin sand som botten matrial eftersom Discus gillar att plocka mat från botten ju.

HeNkEdeh:

Tetrorna har jag redan...
                  Men hur länge kan jag ha 6 Discusar i mitt 222L kar om jag köper dom vid 8 cm i diameter?
                  Använder ni Torv för att sänka Ph.et? såfall ska jag placera det i ytterfiltret? eller gömma det i en nylonstrupa någonstans i karet?
                  Tänker mig att Djuren jag ska köpa ska gå på ca 200:- st

Är 25 st Tetror för mkt i karet? vill absulut inte överbefolka karet! Discusarna ska gå först heeela tiden.

På sommrarna brukar det bli rejält varmt i karet upp mot 30grader! men det är inga problem för Discus ju iaf inte för ungdjur.

Vet någon en bra Discus odlare runt malmö området?

Mvh Ola
                  ola lindeberg

Kommentar

• Foppaloppa

Hej,

Du säger discusen går görst. Varför inte försöka sälja dina Rio tetror? Och skaffa två extra discus.
                    Själv brukar jag använda nylonstrumpa till torv, men koka nylonstrumpan först! Annars brukar jag ha torv i ett litet extra ytterfilter, som jag tycker är den bästa lösningen. Men jag har aldrig torv i samma ytterfilter som jag har filter matrial. Men det är bara mitt tycke,.

Såg att du var ifrån Malmö, varför inte åka till Helsingborg till BL discus på Ättekulla industiområde. Väldigt fina discus för även 200 kroner stycket som du hade tänkt dig som prisklass.

M.V.H Patrik

Kommentar

• Mrsonk
                      Användare
                      • December 2002
                      • 233

Ola, Kör till Staffanstorps Fiskinport och kolla där. Jag köpte mina 6st Discusar för 550:-. Han är nog den billigaste handlaren jag känner till, fina firrar också. Jag kör med 6st ungfiskar i mitt 200liters och planerar att behålla ett ekker kanske två par, funkar fint. http://www.staffanstorpfiskimport.com/
                      Oscar Cederqvist
                      -----------------

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

Hej,

Jag har pecis satt in en annons på alla fiskarna även Riotetrorna!!

Mrsonk, köpte du 6 st Discus för 550:-!! phu billigt ca 90:- st ska helt klart ta mig dit! men måste först bli av med mina scalarer,tetror ec.t...

Det finns ju en tråd om Jaguarcikliden en av Sebra cikliden också vidare varför inte en utan den underbara fisken Discus?!

Kommer med fler frågor hoppas ni orkar svara=)

Mvh Ola
                        ola lindeberg

Kommentar

• JohanW
                          Användare
                          • February 2003
                          • 127

Visst det kostar en slant med diskus men du kommer att ångra dig om du köper 4 st billiga i 5krona klassen. Du kommer garanterat få problem.......skaffa istället vuxna djur i stl 13-15 cm.
                          11 Pigeon blood
                          9 VF nhamunda blue
                          Ett gäng L-malar

Kommentar

• Foppaloppa

Håller med JohanW. Varför inte spara så du kan köpa dig riktig kvalite Discus? Tycker att det är den största tjusningen med akvarie hobbien, är att drömma och planera vad man skall ha.
                            Fina saker kan man vänta på, sen kommer lyckan när dagen sker

Kommentar

• Mrsonk
                              Användare
                              • December 2002
                              • 233

Man ska inte börja med ett vuxet "par". Det är förmodligen inga som kommer att leka, då hade ju inte uppfödaren sålt dem. Eftersom odlingen av Discus är så utbredd idag så kostar de inte mycket som ungfiskar. Mitt råd: Köp min 6st ungfiskar som du låter para ut. Mycket mer lärorikt att se dem växa upp och lära sig deras beteende. Köpa vuxna fiskar och försöka hitta lekpar kan du göra när du vet att du klarar att hålla dem(och har gott om pengar)
                              Oscar Cederqvist
                              -----------------

Kommentar

Arbetssätt...