Lite nya frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor
    NCS Medlem
    • June 2013
    • 117

    Lite nya frågor...

    Hej igen
    Ny funderingar och nya frågor....
    La ut en tråd om vatten och efter det så ändrade jag mig från ett vatten byte på 30% till 50% istället i veckan.
    Nu undrar jag om jag lyckats trigga igång lite lek i baljan?....
    MEN....
    Har en Metriaclima estherae hona som bygger som en tok....hon har säkert flyttat 20 ggr sin egen vikt i sand och skapat ett riktigt slott. Hanen sitter i en grotta brevid och glider ned imellanåt och kollar läget och det är här min fundering börjar... När han glider ner i hennes slott så jagar han iväg henne och hon återvänder inte förens han flyttat tillbaka till sin lilla grotta. Är detta en början på lek eller?

    Ni som har haft och varit med om detta skulle kanske ge mig en glad amatör lite fedback så jag förstår vad som händer i min balja...

    Artbeskrivningen ger inte så mycket i detta fall tycker jag......

    /Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~
  • Lars
    Användare
    • August 2010
    • 226

    #2
    Hej.
    Skulle tro att det är hanen som bygger gropen. Det är iaf det vanliga. Har inte sett någon hona bygga grop ännu. Att han sedan jagar iväg henne betyder väl snarare på att han inte är klar med sitt arbete, eller att det är en annan hane som kommer till platsen. Tids nog får han gropen klar och då så
    Hemsida
    FiskTorget

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Här är en fantastisk artikel om rödzebran. Den finns dessutom på pdf. http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...00404&lopnr=13
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Lillemor
        NCS Medlem
        • June 2013
        • 117

        #4
        Tack Ola
        Det var en intressant artikel. Men det sägs inget om vem som gräver gropen. Som Lars skriver längre upp så trodde jag oxå att det var hanen som byggde gropen. Men just nu i mitt akvarium har jag en hona som bygger en grop och hanen glider ner och inspekterar. Då han är i gropen så jagar han bort honan som bygger och hon återvänder och fortsätter att flytta sand så fort han försvunnit. De står inte tillsamman i gropen och hanen flyttar ingen sand....

        Har bara en hane för tillfället så det är inte som Lars tror att det är en som bygger och en som hälsar på......

        Vad är det som händer? Är honan redo för lek men inte hanen?

        Lillemor
        ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

        ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Jag har aldrig hört att honan skulle förbereda en lekplats hos Metriaclima.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...