Lite funderingar om odlade och deras lek....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor
    Användare
    • June 2013
    • 117

Lite funderingar om odlade och deras lek....

Hej
    Har ett 216 liters kub med scalarer. Igår såg jag något nytt som jag aldrig sett förr, två som munlåser och den ena i sakta mak flyttar den andra. Idag står båda bakom en stor upprått rot tillsammans. Har jag sett en lek och kan det vara så att de har rom bakom roten?

Ni som avlat, kan ni berätta för en glad nybörjare hur scalarer leker?

/Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

• Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Hej,

Skalaren leker på samma sätt som andra substratruvande ciklider som vaktar en öppen äggkaka. Det kan mycket väl vara så att de vaktar ägg. Mundragkamp är en styrkemätning som fiskar av samma kön gör när de slåss, men ofta gör ett par det också innan lek. Skalaren är ofta usla på att ta hand om sina yngel efter att de kläckts, men min uppfattning är att det blivit mycket vanligare att de är bra föräldrar - kanske för att det kommer in vildfångat lite då och då?

Här finns en artikel om skalaren http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200203&lopnr=7
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lillemor
      Användare
      • June 2013
      • 117

Tack Ola.
      Denna mundragkamp var nästan ömsint och att sen hitta båda stå och vakta på samma ställe tyckte jag nog tydde på ett par. Nu har jag fått bekräftat av dig att det inte bara är hannar som slåss som gör så.
      Tror inte det blir något då det finns Ansistrus i baljan, men kul då detta känns som jag gör rätt...

Lillemor

Kommentar

Arbetssätt...