hjälp med identifikation

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ptb
    Användare
    • August 2013
    • 7

hjälp med identifikation

Hej!
    köpte dessa som sk. röd ciklid men jag är mer och mer osäker så ville fråga er som vet då rätt skall vara rätt och dom kan tas hand om ordäntligt. av vad jag själv har sett kan det vara sk. Röd juvel ciklid.

Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-04 08.37.20.jpg
Visningar: 1
Storlek: 239,7 KB
ID: 699017Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-04 08.37.35.jpg
Visningar: 1
Storlek: 238,7 KB
ID: 699018

samt ursäkta röran i akvariumet håller på att möblera om
    575 liters Malawi mix,375 liters Neolamprologus brichardi, 300 liters scalare
    190 liters sällskaps, 150 liters räk odling,110 liters växt, 100 liters guppy
    100 liters yngel, 60 liters sönernas, 54 liters räk, 20 liters räk
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Tippar på Röda juvelciklider: Hemichromis lifalili
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

Röd ciklid och Röd Juvelciklid är väl ofta handelsnamn på samma fisk, d.v.s. Hemichromis lifalili som David skriver. Sedan är flertalet Hemichromisar väldigt lika, så det kan vara både korsningar och en annan art. Men lifalilin är vanligast. Det finns säkert en och annan här som kan skillnaderna mellan de närbesläktade arterna (eller går det säkert att söka på någon lämplig nyckel).

/Jocke

Kommentar

• Ptb
        Användare
        • August 2013
        • 7

jo det var det jag såg en hel del info om när jag efterforskade lite mer och det var därför jag ville passa på att fråga =)
        575 liters Malawi mix,375 liters Neolamprologus brichardi, 300 liters scalare
        190 liters sällskaps, 150 liters räk odling,110 liters växt, 100 liters guppy
        100 liters yngel, 60 liters sönernas, 54 liters räk, 20 liters räk

Kommentar

• Erik Åhlander
          Användare
          • September 2006
          • 796

Röda cichlider i hobbyn som man inte vet geografiskt ursprung på är nästan omöjliga att artbestämma. Dels därför att mycket är korsningar, men framför allt för att många av arterna vet vi väldigt lite om - egentligen. Skillnaden i skötsel är inte så stor. Men en del arter är bara allmänt elaka och andra mer åt mördarmaskinhållet. (Kanske lite väl drastiskt uttryckt, men en varning att det kan vara lämpligt att erbjuda mer utrymme än rekommenderat)

Kommentar

Arbetssätt...