Discus 222L?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salar
    Användare
    • June 2002
    • 227

Nackdelen med sand är bl.a att det blir för syretätt för att en bra bakterieflora ska kunna frodas däri.Kan nog fungera i ett oplanterat malawiakvarium med ett bra yttre filter.Dessutom lär en hel del sand följa med slamsugen om man inte bara tar försiktigt på ytlagret.

Har själv provat sand för länge sedan i ett planterat sällskaps,och det var ingen höjdare.Växterna trivdes måttligt bra.

Ett naket akvarium är lättare att hålla rent men kräver helst daglig slamsug.

Man kan ha fint grus 2-3mm eller som jag rundslipat engelskt grus 3-5mm, så trivs även corydoras bra.Om det inte vore så vanligt med engelskt grus skulle säkert fler tycka det vore väldigt snyggt.
    SALAR

Kommentar

• Mrsonk
      Användare
      • December 2002
      • 233

Har inte något problem med sand och växter i några av mina burkar.
      Oscar Cederqvist
      -----------------

Kommentar

• petrol
        Användare
        • July 2002
        • 167

Upplever inga problem med sand och växter i mitt Diskuskar.
        Jag hade grus länge och kom till sist på hur jag kunde byta ut grusen mot sand utan att störa bakteriefloran och fiskarna!!

Vid varje vattenbyte så sög jag upp grus. När jag fått upp hälften (tog ca en månad) av gruset (började vid en a sidan) så fyllde jag på med sand där det inte var något grus. Man får vara försiktig så det inte blandas. Sedan gorde jag motsvarande på andra sidan.

Mvh Petter
        Mvh
        Petter
        Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

Hej,

har varit på semester nu, hämtat ca 60kg sand, lite brunare än vanlig strand sand.

Hade tänkt börja med 8 st ung discus´, 325L är karet på.
          inreder akvariet lite lätt inte för mkt göm ställen så dom blir skygga.

Fluval 404 yttrerfilter ska göra jobbet sedan ett innerfilter som jag ska sätta ihopa själv av filter matta.

Hur viktigt är lyset till Discusarna? Pappa fixade hem en lysramp? som hade används på växthus innan (hängede i taket då) som där är 2 st kraftiga lysrör i. Ska jag köpa "akvarielysrör"? eller fortsätta på de? har använt lyset nu i ett par månader fiskarna har mått bra, snarare växterna som är lite gnälliga, vattenpesten växer så det knakar men inte svärdsplantan?

Mvh Ola
          ola lindeberg

Kommentar

• Mrsonk
            Användare
            • December 2002
            • 233

De vill ha lite dämpad belysning. Lite flytväxter eller Vallisneria som lägger sig längs ytan är bra. Svärdsplantorna är väldigt svåra tycker jag också. Ett gott råd, kör utan bottenmaterial de första månaderna. Jag började med grus men har nu lagt över de i ett utan, mycket bättre. När de är små så behöver de matas oftare, då blir det lite grisigt på botten.
            Oscar Cederqvist
            -----------------

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

Mrsonk: vad matar du med? hur snabbt växer dem?

Tänkte på alla möjliga färg varianter, det bästa är väl att köpa en grupp av samma variant? istället för att pussla ihopa 8 st med några red Turquose och några Snakeskin?

I staffanstorp såg man hur föräldra djuren såg ut där?`så man har ett litet hum hur djuren kommer se ut när dom har vuxit till sig lite?

Mvh Ola
              ola lindeberg

Kommentar

• Mrsonk
                Användare
                • December 2002
                • 233

Jag matar med Aqautic Natire Discus pellets, oxhjärtemix, röda mygg, räkmix och frusen artemia. Tycker inte de växer särskillt snabbt, de har väll växt ca 2cm på tre månader. Ja det gjorde man på mina i alla fall men inte på alla. Han beställer rätt mycket då kan det ju bli lite svårt att se föräldrarna.
                Oscar Cederqvist
                -----------------

Kommentar

Arbetssätt...