Discus 222L?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Foppaloppa

Men skall man köpa ungfiskar, så är det väldigt viktigt att dom är av bra kvalite! 5 kroners Discusarna i dom vanliga zoo affärerna tynar oftas sakta bort, har själv gått på tre såna smällar när jag började med Discus (men kvaliten kan ju variera från affär till affär!).
    Skall man köpa ungfiskar hade hellre försökt få tag i en bra odlare.
    Oftas så får man personlig kontakt med odlare som man köper av som kan ge en råd när det börjar strula.

Kommentar

• JohanW
      Användare
      • February 2003
      • 127

Håller med MrSonk om syftet var att odla....vilket jag isåfall ej förstod.
      11 Pigeon blood
      9 VF nhamunda blue
      Ett gäng L-malar

Kommentar

• Johan1
        Användare
        • May 2002
        • 390

Jag rekomenderar inte att man placerar sand på botten då bottenmatrialet blir för tätt. För diskusen skull behöver du inte ha sand. Du kan även kombinera diskus med många andra sorters ciklider. Köp stora diskus från början 15 cm så går det bra. Jag tycker dock att 222l är i minsta laget för alla fiskar. Kanske 400 liter.
        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

Jag måste säga att personligen föredrar jag unga fiskar, vare sig det gäller discus eller andra arter. Som Mrsonk skriver är det roligt att se dem växa upp. Men som sagt satsa på kvalitet. Om du köper ungfiskar kan du dessutom ha dina discusar ett tag i 222 liters utan att det är för trångt. Om du blir "biten" kommer du säkert att vilja ha ett större kar så småningom. Nackdelen med att köpa stora (15 cm) är att man inte vet ålder, eller hur många gånger de lekt osv. samt att det finns en del som anser att de kan lura av folk hur mycket pengar som helst genom att sälja stora, ibland sönderlekta, "lekpar".
          // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Mrsonk
            Användare
            • December 2002
            • 233

Kan hålla med om att de billiga Discusarna i affärerna inte är någon höjdare, köp hos odlare. Kan varmt rekomendera Staffanstorp, både för kvaliteten på fiskarna och deras service.
            Oscar Cederqvist
            -----------------

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

Hej,

Oj vad kul med så många svar=)

Ska köpa i staffansstorp.
              Har som sagt ett 325L kar som jag ska förvara mina malawi i om jag blir riktigt biten av Discus så kommer 325L bli diskuskaret i fortsättningen, men det står i källaren och där är jag inte så ofta.
              Det är ett framtida projekt.

Sanden varför inte sand? ända nackdelen är väl att all skiten sammlas på sanden då syns skitet klart å tydligt? På samma gång så blir det lättare att hålla rent om man inte ser någon skit på sanden så är det lugna puckar?

Eftersom jag alldrig har haft Discus förr så vill jag vara med under en kuls uppväxt tror det är mycket lärorikt, dessutom så är 222L för litet i längden?
              Men om jag köper djuren när dom är ca 7 cm i diameter hur länge kan jag ha dom i 222L då? Till dom är 12 cm i diameter?

ska jag sätta torv i ytterfiltret direkt vid starten?
              Inredningen är väl inte bra om det finns tusen gömmställen då simmar väl fisken bara och gömmer sig så blir den skygg när den har vuxit till sig? hade tänkt mig en stor rot som går upp till ytan sedan två växter (någon kokosnöt till Ancistrusar).

Men hur kommer fiskarna se ut när dom har vuxit till sig lite?
              Har boken "Back to nature" Guide om DISCUS av Dick Au verkar vara rätt bra har läst mkt i den men alla discus varianterna!! tusentals!
              Aja det kommer lösa sig... dom blir ju inte fula iaf=)

HAr läst att Discus blir chokade när man tänder karet, så därför ska man ha en svag lampa tänd på natten, hur svag är den? 15 wattare?

Ynglena äter sekret från föreldrarnas sidor, utsöndrar föräldrarna det under leken eller finns det alltid där?

Dör Discus vid ph 8? tror mitt kranvatten ligger där någonstans så det lär bli torv för mig=)

Mvh Ola
              ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

Hej hopp i de blå,

Unga discus som är runt 7 cm ska ju inte ha för stort ytrymme för då blir dom skygga när dom växer upp å blir svåra att hålla. så nu undrar jag om det är för stor plats att hålla 8st Discus på runt 7cm i ett 325L kar?

Hum... varför skrev ingen på denna tråden mer?

Mvh Ola
                ola lindeberg

Kommentar

• Rigan

Hallå ola....köpte 4 st 7:centimetrare o la dem i ett 470 liters kar....tror inte alls på detta längre....karet var ju en hel världsdel för dem....dessa är totalt livrädda för allt o alla som kommer in i rummet.....näää, ska man satsa på ungdjur så skall man nog ha dem i mindre kar under uppväxten, om man inte placerar in dem i ett redan nog stort stim.....lycka till!!....köppte 2 st heckel-diskus i förrgår....15-cenitisar...vildfångade...dessa blir skoj att få följa....har anpassat sig bra i en grupp med mindre pigeon blood.

Mvh Rigan, Nora

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Hej,

Så att lägga i 8st 7 centimetare i ett 325L är inte bra då? ska jag låta dom växa till sig i 222an först till dom är lite över 10 cm?

Vad kostar en Ph-mätare?
                    det finns digital väl? --Priset?
                    Papper--Priset?

Mvh Ola
                    ola lindeberg

Kommentar

• JohanW
                      Användare
                      • February 2003
                      • 127

Det viktigaste för att dom ska växa till sig ordentligt är god vatten kvalitet och att dom äter 3-4 ggr/dag.
                      Jag tror inte att dina 8 kommer att irra bort sig i ditt 325 liters. dessutom är det enklare att hålla hög vatten kvalitet i det större trots hård matning.....
                      11 Pigeon blood
                      9 VF nhamunda blue
                      Ett gäng L-malar

Kommentar

• Mrsonk
                        Användare
                        • December 2002
                        • 233

Ph mätare kostar väl 100-200:- om du ska ha sådan som du blandar. En digital kostar mycket mer. Den billigaste jag sett som går att kallibrera på två punkter är en för 600:_ exkl, moms på Makab, http://www.makab.se/order/index.asp
                        Oscar Cederqvist
                        -----------------

Kommentar

• Ola
                          Användare
                          • August 2002
                          • 1232

Hej,

Matning 3-4 ggr /dag ska det då ske med flera olika sortersmat? eftersom när fisken är liten så ska man ju väjna den med olika sorters mat?

Mrsonk:

Så dyrt! måste kunna fixa det på billigare sätt?
                          Lackmuspapper finns det något som heter om jag inte minns fel från NO lektionerna=) vad får man ge för det?
                          Tycker ni jag ska kolla mitt vatten innan jag släpper ner Discusarna?
                          Dh, kh eller vad alla vattenvärden ligger på hur kollar jag det?

Mvh Ola
                          ola lindeberg

Kommentar

• Mrsonk
                            Användare
                            • December 2002
                            • 233

Vet inte hur bra lackmuspapper är. Vätska som man blandar med en reagens vätska är väl det bästa billiga alternativet. Du ska defenitivt kolla ditt Ph värde innan du sätter i fiskarna.
                            Oscar Cederqvist
                            -----------------

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

Hej,

Funderar vilket botten matrial jag ska ha.
                              tror sand blir snyggast, men vad är nackdelar/fördelarna med sand?
                              Ska ha corydoras så dom gillar sand, har Discus något emot sand?

En nackdel är ju att skiten syns direkt, men den ska ju ändå bort direkt?

Mvh Ola
                              ola lindeberg

Kommentar

• Mrsonk
                                Användare
                                • December 2002
                                • 233

Det är lättare att hålla rent då skiten lägger sig på sanden, bara att suga upp. Jag kör med engelsk sjösten, ångrar mig grymt mycket. Kör med fin sand i Malawi burken, ser inte så snyggt ut ibland men lätt att städa.
                                Oscar Cederqvist
                                -----------------

Kommentar

Arbetssätt...